Hoe werkt D-STAR??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#196 Bericht door PE2AAB »

Het werkt maar nog niet helemaal zoals ik wil ;-)

Ik ga wat uitgebreider in op mijn vraag in het topic dat ik vond, specifieker voor de IC-9700 want daar ligt het 'probleem' wellicht.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 87#p237487
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#197 Bericht door PE2AAB »

Wellicht even door in dit topic; het borduurt een beetje voort op de post van John waarin hij een mooi overzicht heeft geplaatst van de gebruikte poorten met D-Star. Deze heb ik open gezet in mijn router en doorverwezen naar het IP adres van de Pi-Star. Dit heeft gewerkt echter nu op miraculeuze wijze niet meer.

Op dit moment werkt mijn Pi Star hotspot niet met D-Star.
Ik krijg bij de meeste connecties met een reflector 'Not Linked' te horen. (Alleen reflectoren in de DCS reeks lijken wél te kunnen linken?)
De Pi Star is wel gekoppeld met het D-Star netwerk. Ik las ergens dat er ook poorten open moeten worden gezet/kunnen worden gezet in de Pi Star zélf.

Linken naar DCS007 B bijvoorbeeld levert dit op: (en de voice melding Not Linked)
D-Star1.png
D-Star1.png (6.02 KiB) 1087 keer bekeken
Linken naar bijvoorbeeld REF007 B levert dit op: (en dat werkt gewoon)
D-Star2.png
D-Star2.png (5.91 KiB) 1087 keer bekeken
Hoe dan ook; dat Not linked berichtje tref je vaker aan bij een Google search. Meerdere amateurs ervaren het probleem en posten erover op diverse fora maar nergens een echte oplossing kunnen vinden helaas. Wie ervaart dezelfde problemen of heeft deze wellicht op kunnen lossen?
Het schijnt vooral voor te komen bij firmware versie Pi-Star:4.1.6
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#198 Bericht door PA0ETE »

Zo te zien staat alles goed.

Tik eens in DTMF B88B (bravo achtentachtig bravo)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#199 Bericht door PA0ETE »

Even over de registers:

Normaal staat in UR (bij het systeem dat hier gebruikt wordt) CQCQCQ

In MY staat je eigen callsign.

In RPT1 staat de call van de hotspot/repeater en de bandletter. Die bandletter is wat de hotspot heeft gekozen. Normaal is B voor 70 cm, maar iets anders kan ook, afhankelijk van de keuze van de beheerder).

In RPT2 staat de call van de hotspot met een letter G. De G staat voor gateway. Zonder dat register zul je in de meeste gevallen wel lokaal te horen zijn maar niet op het netwerk (dit is overigens niet de manier om lokaal via de repeater te werken, je blijft namelijk het netwerkverkeer wel horen).

Maar alles wat ik in de afbeeldingen zo zie staat goed.

Dit is echter niet genoeg om te linken.

Daarvoor moet je een commando geven, dat kan op 2 manieren. 1. met DTMF als in de vorige post, je zou daarmee naar XRF088B moeten gaan.

Alternatief is om tijdelijk CQCQCQ in UR te vervangen door wat je wilt.

Bijv. om aan XRF088B te linken zet je in UR XRF088BL, de laatste L is voor linken.

Je drukt nu kort de PTT-toets in, en vervolgens komt de verbinding tot stand. Hierna moet je opnieuw CQCQCQ in UR zetten. De apparaten hebben hiervoor een soort sneltoets, die niet bij alle apparaten hetzelfde is.

Verder zijn er nog wat commando's mogelijk:

Zeven spaties en een I (van india). Deze kan ook door met DTMF 0 te typen. Je krijgt dan te zien en te horen waar de hotstpot/repeater aan gelinkt is. (nadat je PTT indrukt kort)

Zeven spaties en een U, in DTMF is dat het hekje. Dan unlinkt de repeater. Dit is de manier om de repeater lokaal en zonder netwerk te gebruiken. (nadat je PTT indrukt kort)

Unlinken hoeft niet als je van de ene reflector of repeater naar de andere wilt overschakelen met linken. Dat kan direct.

Er is nog een code die alleen via het UR-register werkt, dus niet met DTMF, dat is zeven spaties en de letter E. Dat is de echo-functie. Als je een doorgang houdt met dit in het UR-register hoor je je eigen modulatie terug. Je kunt het ook gebruiken om een station te bereiken dat op dezelfde hotspot zit, maar dat je door de afstand niet kunt horen. De herhaalde uitzending is alleen op de eigen hotspot te horen. Niet op het netwerk.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#200 Bericht door PA0ETE »

P.s. ik kreeg een telefoongesprek tussendoor en lees nu pas het laatste stuk.

Dit lijkt alsof er een update is geweest waardoor het niet meer werkt. Zeker als er zoveel meldingen zijn op internet.

Als dat gebeurt is het meestal binnen een paar dagen weer ok als je een firmware-update doet.

Er kunnen ook andere oorzaken zijn. Als je bijv. ircddb niet geactiveerd hebt dan werkt DCS niet, maar XRF en REF wel. Je kunt dat per soort reflector in- of uitschakelen.

Bij DCS007B of REF007B (net als bij XRF007B) is er geen verschil. Het verkeer is op alledrie hetzelfde. Dat is echter niet overal zo. Overigns zijn de nummers 204 en 088 ook op die manier gekoppeld (als het op een letter B eindigt). Dus koppelen aan al die varianten (met DCS, XLX, REF, XRF ervoor, en 007, 088, 204 en een B op het eind is er geen verschil.

Overigens XLX is identiek aan DCS. Werkt DCS niet, dan werkt XLX ook niet.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#201 Bericht door PA0ETE »

Om te checken of het werkt:

Audiostream van PI3XDV (mijn repeater), met zo'n 40 sec vertraging http://dm.shorties.be:8032/ShortiesFMlive

PI3XDV staat normaal gelinkt op DCS007B.

Dashboard PI3XDV: http://dm.shorties.be/

Dashboard heeft geen noemenswaardige delay.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#202 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Rick,

Zie een screenshot van mijn pi-star.
John geeft wat mogelijkheden maar link/unlink kan ook via het dashboard.
pi-star pa3gnz
pi-star pa3gnz
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#203 Bericht door PA0ETE »

Mijn dashboard ziet er anders uit, omdat de hardware die ik heb alleen D-STAR ondersteunt. O.a. ontbreekt de multimode-info aan de linkerzijde, maar je kunt bij mij ook duidelijker zien waar de boel ingelogd is. Het kan ook komen doordat het bij Tjeerd het adminscherm is uiteraard. In elk geval is die info wel van belang.

Bovenaan staat bij mij dus DCS on, DExtra on en DPlus on.

DCS is ondersteuning voor DCS staat aan, DExtra voor XRF-reflectors en DPlus is voor ondersteuning van REF-reflectors. Zonder dat dat aan is kun je dergelijke reflectors ook niet ondersteunen. In dit geval zou bij Rick dus DCS uit kunnen staan. Door een bedieningsfout bij het configureren, door iets dat met een update is meegekomen of desnoods een omgevallen bit zou dat uit kunnen staan. Ik zou dat eke even in de instellingen checken.
Bijlagen
Screenshot_2023-09-15_21-30-36.jpg
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#204 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

John,

Als ik het goed begrijp is dit van je D-Star repeater? In dit geval een heel ander overzicht dan wat ik laat zien.
2 verschillende situaties. Ik denk dat Rick zijn scherm meer uit ziet dat wat ik laat zien.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#205 Bericht door PA0ETE »

Ik zeg vaak dat het een repeater is, omdat D-STAR onderdeel is van een repeater die de call PI3XDV gebruikt.

Het is echter een hotspot, maar eentje met 37W zendvermogen.

De hardware is een DVRPTR. Dat was de meest geavanceerde hardware voordat de multimode-repeaters en hotstpots kwamen.

Er is vrijwel geen verschil in het scherm tussen een repeater of een hotspot, maar er is wel een groot verschil tussen de hardware die jullie gebruiken en die ik gebruik. Omdat nog maar weinig mensen dit zo gebruiken zijn een aantal nieuwe dingen (zoals melding BER, en de timers op het dashboard) bij mij niet aanwezig. In feite is dit op een paar details na hoe PI-STAR er bij de eerste versies uitzag.

Ik heb twee MMDVM-printjes liggen, en ik wil het nog een keer ombouwen (dan kan ik bovendien pocsag-pagers gaan ondersteunen zoals enkele mensen hier lokaal graag willen). Maar er is ook nog een hoop geknutsel aan het analoge deel van de repeater dat moet gebeuren. Dat wil ik eerst doen.

Ik kan overigens beide banden linken. Je kunt dan op 2m in FM via de repeater praten met mensen die in D-STAR werken op 70cm. De geluidskwaliteit op 2m is dan zo goed dat je bijna niet kunt horen dat het tegensation met D-STAR werkt.

http://dvrptr.net/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#206 Bericht door PE2AAB »

Sorry, niet netjes van mij om zo laat pas te reageren. Was even druk met wat andere zaken.

Wellicht inderdaad niet verkeerd om te vermelden dat het eerst wél werkte en nu niet meer en dat sommige reflectors wél kunnen worden gelinkt en sommige niet. Dat doet me dan echt vermoeden dat het een 'poorten' issue is.

Er zijn overigens meerdere amateurs die deze 'onverklaarbare' problemen ervaren. Zie bijvoorbeeld:
https://forum.pistar.uk/viewtopic.php?t=4126
https://amateurradionotes.com/pi-star-t ... ooting.htm
https://www.reddit.com/r/DStar/comments ... _repeater/
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#207 Bericht door PA0ETE »

De linkjes maken me niet veel wijzer.

Het is bij Pi-Star zo dat P25, NXDN, DMR, Fusion en D-STAR en wat al niet meer voorzover ik weet allemaal aparte programmatuur gebruiken.

Wat ik in elk geval zeker weet is dat de software voor D-STAR apart is. Je kunt vanaf commandline bij Pi-Star ook nu nog het D-STAR-deel los van de rest opstarten.

Daarbij gebruiken de verschillende modes (weet ik redelijk zeker) eigen unieke poorten.

Waar je om te beginnen even moet checken is: bij Configuration, en dan bovenaan op Expert klikken.

Daarna klik je ook bovenaan op IRCDDBGateway.

Ergens staat dplusenabled, die moet op 1 staan. (die is voor REF-reflectors)

Twee regels hoger staat dextraenabled, die moet ook op 1 staan (voor XRF-reflectors)

Ietsje lager staat dcsenabled, maar die zal ongetwijfeld op 1 staan (voor DCS), zie afbeelding.

Verder is het voor een deel van de REF-reflectoren (met name buiten Nederland) nodig dat je aangemeld bent. Echter, als je niet aangemeld bent kun je wel linken, maar niet zenden, dus dat zal in dit geval het probleem niet zijn.

Verder is het zo dat volgens mij tegenwoordig zo dat zowel XRF-reflectoren als REF-reflectoren op dezelfde manier als dplus gebruikt worden (er zijn kleine verschillen, maar dat kan). Het kan dus zijn dat bijv. de poort voor alleen REF niet goed staat, en dat daardoor zowel XRF als REF niet werken (terwijl DCS het wel doet).

In de tweede afbeelding zie je wat mijn router-instellingen zijn. Echter ik heb D-Plus niet ingesteld (ik doe niets met D-PLUS), en ik heb ook APRS niet ingesteld (dat doe ik via de analoge repeater die ik ook heb).
a2.png
a3.png
a3.png (14.22 KiB) 838 keer bekeken
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#208 Bericht door PE2AAB »

Hi John,

Dank voor je bericht. Ik heb de settings inderdaad meteen nagezien maar bij mij lijkt alles ook zo ingesteld te zijn.
PiStarSetting1.PNG
PiStarSetting1.PNG (13.92 KiB) 819 keer bekeken
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#209 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Rick,

Via Expert heb ik geen wijzigingen gemaakt en het werkt.

Bij deze mijn configuratiescherm. Ik gebruik een Pi Zero + MMDVM board.
configuratiescherm
configuratiescherm
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#210 Bericht door PE2AAB »

Dank Tjeerd!

Ook de dashboard settings lijken hetzelfde als die van mij (op call en coördinaten na uiteraard ;-))
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie