APRS AP-2
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Re: APRS AP-2
Heb je er een handleiding bij? Ik zie het dingetje o.a. staan bij Ali.
Het is voor 2/70 FM en APRS?
Het is voor 2/70 FM en APRS?
Tjeerd er zit geen handleiding bij.
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Dan wordt het voor mij lastig. Ik ken het apparaat verder niet maar weet wel wat van APRS.
Hopelijk een andere helpende hand.
Hopelijk een andere helpende hand.
- PA0MUS
- Roepletters: PA0MUS
- Contacteer:
Dit zegt co-pilot erover:
De APRS AP‑2 is een compacte dual‑band FM transceiver met ingebouwde GPS en APRS‑functionaliteit, geproduceerd door Quanzhou Qi Ang Electronic Technology Co., Ltd. De originele handleiding wordt meestal alleen meegeleverd in het Chinees, en online documentatie is beperkt.
Specificaties van de APRS AP‑2
Frequentiebereik: VHF 136–174 MHz / UHF 400–480 MHz
Vermogen: 20 W output
Voeding: 13.8 V DC (±10%)
Antenne‑impedantie: 50 Ω
Temperatuurbereik: −20 °C tot +60 °C
GPS: Ingebouwd
Kanaalafstand: 25 kHz / 12.5 kHz
Afmetingen: 112 × 35 × 100 mm
Gewicht: 408 g
Talen: Engels (menu), Chinese handleiding
Waterdichtheid: IPX7
Documentatie en gebruik
Handleiding: Wordt meestal alleen in het Chinees meegeleverd. Er is geen officiële Engelse PDF online beschikbaar.
App: Sommige versies gebruiken een Bluetooth‑app (“BS HT”) voor configuratie, maar deze werkt niet op iOS (iPad/iPhone).
Gebruik: Voertuig‑gemonteerd of als mini‑hamradio met APRS‑tracking.
Wat je kunt doen
Documentatie zoeken via de fabrikant: Quanzhou Qi Ang Electronic Technology Co., Ltd (alibaba.com in Bing) (Alibaba-profiel)
Alternatief: APRS‑gebruikers op forums zoals Zendamateur.com of [QRZ.com] delen soms vertaalde manuals of configuratie‑tips.
Vergelijkbare modellen: Als je geen documentatie vindt, kun je kijken naar APRS‑trackers zoals de AP510, Byonics MT‑2, of TinyTrak‑4 voor soortgelijke configuratie‑logica.
De APRS AP‑2 is een compacte dual‑band FM transceiver met ingebouwde GPS en APRS‑functionaliteit, geproduceerd door Quanzhou Qi Ang Electronic Technology Co., Ltd. De originele handleiding wordt meestal alleen meegeleverd in het Chinees, en online documentatie is beperkt.
Specificaties van de APRS AP‑2
Frequentiebereik: VHF 136–174 MHz / UHF 400–480 MHz
Vermogen: 20 W output
Voeding: 13.8 V DC (±10%)
Antenne‑impedantie: 50 Ω
Temperatuurbereik: −20 °C tot +60 °C
GPS: Ingebouwd
Kanaalafstand: 25 kHz / 12.5 kHz
Afmetingen: 112 × 35 × 100 mm
Gewicht: 408 g
Talen: Engels (menu), Chinese handleiding
Waterdichtheid: IPX7
Documentatie en gebruik
Handleiding: Wordt meestal alleen in het Chinees meegeleverd. Er is geen officiële Engelse PDF online beschikbaar.
App: Sommige versies gebruiken een Bluetooth‑app (“BS HT”) voor configuratie, maar deze werkt niet op iOS (iPad/iPhone).
Gebruik: Voertuig‑gemonteerd of als mini‑hamradio met APRS‑tracking.
Wat je kunt doen
Documentatie zoeken via de fabrikant: Quanzhou Qi Ang Electronic Technology Co., Ltd (alibaba.com in Bing) (Alibaba-profiel)
Alternatief: APRS‑gebruikers op forums zoals Zendamateur.com of [QRZ.com] delen soms vertaalde manuals of configuratie‑tips.
Vergelijkbare modellen: Als je geen documentatie vindt, kun je kijken naar APRS‑trackers zoals de AP510, Byonics MT‑2, of TinyTrak‑4 voor soortgelijke configuratie‑logica.
Base : Kenwood TS-2000, Comet GP-98N - 80/40/20/15/10 EndFed - 40m dipool
Mobiel : ICOM IC-2730E, Comet CA-2x4SR
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Ik kende het apparaatje niet, en dat zegt wat. Maar toch ook weer niet als je ziet dat er zelfs zo te zien nog geen Youtube-video's over zijn.
Wat ik met mijn beperkte kennis van het Mandarijn kan zien is dat er op verschillende Chinese zendamateur/elektronicahobbyistenforums handleidingen lijken te zijn in het Chines in pdf-formaat die worden uitgewisseld. Ik heb geprobeerd daar een account aan te maken, maar dat is me in de weinige tijd die ervoor was niet gelukt.
Als je hem in het chinees hebt kun je het hele document hoogstwaarschijlnijk via Google Translate in de documentfunctie vertalen. Dat levert een heel redelijk resultaat op.
In het Mandarijn moet je waarschijnlijk zoeken op AP‑2 手册 PDF(handleiding) of op “AP‑2 APRS 手册 下载 (handleiding downloaden)
Forums waar het document waarschijnlijk te downloaden is, zijn
站长之家 https://www.chinaz.com/
电子发烧友 (Elektronicaliefhebbers) https://www.elecfans.com/
俱乐部论坛) (Clubforum) Deze werd genoemd, maar ik heb de URL niet kunnen vinden.
Ik denk overigens dat als je even geduld hebt er veel meer van in het westen verkocht zullen worden, en dan zijn de manuals vanzelf ook makkelijker te vinden.
Meest voor de hand liggend is om even contact op te nemen met de verkoper. Met name bij Alie heb ik daar erg goede ervaringen mee, bijv. ook dat ze me programmeersoftware en dergelijke opstuurden.
Ik kan als je er echt niet aankomt nog wel even verder proberen, maar geen garanties uiteraard.
Wat ik met mijn beperkte kennis van het Mandarijn kan zien is dat er op verschillende Chinese zendamateur/elektronicahobbyistenforums handleidingen lijken te zijn in het Chines in pdf-formaat die worden uitgewisseld. Ik heb geprobeerd daar een account aan te maken, maar dat is me in de weinige tijd die ervoor was niet gelukt.
Als je hem in het chinees hebt kun je het hele document hoogstwaarschijlnijk via Google Translate in de documentfunctie vertalen. Dat levert een heel redelijk resultaat op.
In het Mandarijn moet je waarschijnlijk zoeken op AP‑2 手册 PDF(handleiding) of op “AP‑2 APRS 手册 下载 (handleiding downloaden)
Forums waar het document waarschijnlijk te downloaden is, zijn
站长之家 https://www.chinaz.com/
电子发烧友 (Elektronicaliefhebbers) https://www.elecfans.com/
俱乐部论坛) (Clubforum) Deze werd genoemd, maar ik heb de URL niet kunnen vinden.
Ik denk overigens dat als je even geduld hebt er veel meer van in het westen verkocht zullen worden, en dan zijn de manuals vanzelf ook makkelijker te vinden.
Meest voor de hand liggend is om even contact op te nemen met de verkoper. Met name bij Alie heb ik daar erg goede ervaringen mee, bijv. ook dat ze me programmeersoftware en dergelijke opstuurden.
Ik kan als je er echt niet aankomt nog wel even verder proberen, maar geen garanties uiteraard.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Dank voor de reactie,s