ATV zuid limburg. Wie ???

Alles over ATV, SSTV enz.
Bericht
Auteur
PA1TF
Roepletters: PA1TF

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#31 Bericht door PA1TF »

leuk, ik woon in heerlen, heb ook zin om atv te doen.
maar heb op moment nog veel andere dingen op de lijst staan voor deze hobby.
heb net alles voor sats geinstalleerd en wil daar ook nog veel me experimenteren
en atv lijkt me ook heel leuk om te doen, dus goed om te horen dat er 3 stations hier zijn die het al doen.

PC1L
Roepletters: PC1L
Contacteer:

#32 Bericht door PC1L »

PD2ODR schreef:Is er nog wat te doen op ATV gebied in Maastricht of omstreken,
of is er iemand die zich er mee bezig houdt?
Net gelezen. Tja, ikzelf woon in Maastricht, maar ATV ..... niks te zien daarvan. Ook van andere modes zoals APRS, satellieten etc. niets van waar te nemen. Wat me opvalt is dat je woonplaats Baarn is. Als dat klopt is het niet in de buurt van Maastricht. Jaren geleden werkt ik met enkele ATV mensen ( meestal vanuit de lucht /AIR ATV, zie de oude site, nog steeds QRV via qsl.net ). Om de home made apparatuur te testen, leuke results, zo hier en daar nog wat videotjes van te vinden op internet. Die mensen waren PA0DSZ uit Sittard, PE1HVF uit Maastricht, PA0AOK uit Brunssum - Heerlen, weet niet of deze laatste nog actief is. Hij ontving mooie ATV beeldjes van boven en zette het op band. Het waren alle mensen die al een bepaalde leeftijd hadden bereikt. Ook Hugo ON6HN, Tongeren zat bij dat clubje indertijd.

Op het moment kan ik in de area Maastricht wat beeldjes zetten op 23 cm, maar nooit tot in Baarn hi. Ga in de toekomst denkelijk wel een grotere antenne zetten om via dat medium ( ATV ) wat te laten zien betreffende satellietverbindingen, denk ook wel ISS erbij. Met die nieuwe ATV antenne zal het een stuk beter gaan, verder van Maastricht af.

PE1JXI

#33 Bericht door PE1JXI »

Ik woon in Geleen een signaal richting Maastricht is geen probleem
op 70 cm kan ik 120 watt maken en op 23 cm 25 watt dus dat moet lukken
met mijn ant op 15 meter hoogte

PC1L
Roepletters: PC1L
Contacteer:

#34 Bericht door PC1L »

hajac schreef:Ik woon in Geleen een signaal richting Maastricht is geen probleem
op 70 cm kan ik 120 watt maken en op 23 cm 25 watt dus dat moet lukken
met mijn ant op 15 meter hoogte
Inmiddels zijn alle opstellingen tijdelijk in gebruik voor andere doeleinden ( experimenteel, satellieten ). Als ik weer ATV QRV kan zijn meld ik het hier even hi :-). Dan zie ik t.z.t. je callsign op scherm verschijnen.

Werk je ook met analoog TV ?

Kan dan ontvangen in ieder geval op 13 en 23 en zenden met 5 en 10 WATT wat volgens mij wel goed moet gaan met een 20 dB ISO yagi die ik daar voor monteren zal.

NL7608

#35 Bericht door NL7608 »

Theo schreef: 25 mei 2012, 08:17 Toch wel heel dom van die autofabriekanten, om willens en wetens, dit te gebruiken op de 70cm.
Ik vraag me dan altijd af, wat hebben ze nog meer gebruikt wat samen moet delen met andere gebruikers?
En er voor zorgt dat jij je auto niet meer kunt gebruiken?
Ja ben na jaren het zendamateur hobby weer eens gaan oppakken en ben met de Novice cursusbegonnen en lid geworden hier op het forum.
Was wat dingen gaan lezen hier, over 70cm primair secundair. Lpd die ook een stukje van de 70cm band heeft gekregen en volgens mij dan ook (correct me als ik het fout heb)primair is geworden. Boven de 436mhz begreep ik dat de zendamateur nu ook daar secundair is. Om dan terug te komen op de afstandsbediening van auto's in Europa waarom in onze band? Dan zijn ze volgens mij in Amerika slimmer daar ze met 315mhz werken en buiten de 70cm band. Na jaren ben ik ook weer gaan luisteren op 2m en 70cm, ik vindt het heel erg stil! Heeft dit te maken daar de 70cm band steeds kleiner wordt voor de zendamateur?

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#36 Bericht door PA4WK »

Nee, voor wat je laatste vraag betreft.
Dit komt hoofdzakelijk doordat iedereen tegenwoordig op HF mag, N een beetje minder dan F.
Om op 2 en 70 leuk mee te kunnen doen met DX moet je wel over een redelijk antenne park op dito hoogte beschikken,
daar vergunning voor krijgen wordt steeds moeilijker, op HF lukt het vaak al aardig met een simpel draadje, en dat doen ze dan vaak het liefst met FT8 of zo, dat is lekker makkelijk.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA1AHM
Roepletters: PA1AHM

#37 Bericht door PA1AHM »

Ik zie de laatste tijd vaker deze transmitters voorbijkomen. De TV-TX200. Aangeboden op de bekende oosterse websites voor ongeveer €70.
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (17.44 KiB) 2481 keer bekeken
Maar ook deze van HLLY TVX 02S, die is dan weer wat duurder:
Naamloos2.jpg
Naamloos2.jpg (11.64 KiB) 2481 keer bekeken
Allemaal voor 470 MHz en hoger. Maar met wat knutselwerk (ik vermoed wat programmeren) ook op 70cm te gebruiken.

Maar alles qrp, 1 a 2 ChinaWatt

PA0AA
Roepletters: PA0AA
Contacteer:

#38 Bericht door PA0AA »

Om de kans op storingen te beperken, zou je ook digitale TV kunnen overwegen. Dan heb je nl. minder bandbreedte nodig.
Maar ik begreep, dat je net een mooi 'speeltje' op de kop getikt hebt, wat waarschijnlijk
alleen een analoog signaal opwekt.
NB. Persoonlijk vind ik het wel erg optimistisch om vanuit Baarn met een ATV signaal naar Maastricht te komen..... :wink: ( Bron: qrz.com )

73, Ruben, PA0AA.

PA1AHM
Roepletters: PA1AHM

#39 Bericht door PA1AHM »

Om de kans op storingen te beperken, zou je ook digitale TV kunnen overwegen. Dan heb je nl. minder bandbreedte nodig.
Ik denk dat het ook het beste advies is. Nu ben ik geen atv man en heb er weinig kaas van gegeten, maar ik kom een simpele digitale tv modulator (DVBT) tegen voor niet te gek veel geld. Het frequentiebereik is van 100 tot 800 MHz. Ik weet niet of DATV op 2 meter kan of mag maar 70 cm is zeker haalbaar. Met goede filters erachter en wat trapjes kun je volgens mij vlot qrv zijn zonder anderen te storen.

https://nl.aliexpress.com/item/1005008394270228.html

IMG_2410.jpeg
IMG_2411.jpeg

PA1Bj
Roepletters: PA1BJ
Contacteer:

#40 Bericht door PA1Bj »

Die van Ali maakt alleen DVB-T én dat met een bandbreedte van 6, 7 of 8 mhz. Daar kun je helaas weinig mee. Gebruikelijk is 2 mhz of minder en mode DVB-S.
https://vhf-uhf.veron.nl/atv/datv/?utm_ ... opilot.com

Plaats reactie