Info over 'het grote Sharp blik

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Info over 'het grote Sharp blik

#1 Bericht door PA1FOX »

Hallo ATV'ers,

Enige tijd geleden heb ik een satelliet tuner module gekocht waarover ik informatie op internet heb gezocht. Tot dusver is de enige plek waarop ik deze tuner terugvind de website van PI6ANH. Daar wordt het 'het grote Sharp blik' genoemd.

Sharpblik.jpg
Sharpblik.jpg (17.09 KiB) 3313 keer bekeken
Nu valt er op de website van PI6ANH nergens een contactpersoon te vinden die ik erover kan benaderen en ik heb al wat 'op de gok' rondgemaild maar nog zonder succes. Kent iemand deze tuner en heeft iemand daar datasheets of schema's van? Het is inderdaad een nogal groot blik, vergeleken met de andere die ik tot dusver heb gehad. Je kunt dat ook zien aan het F-chassisdeel rechtsonder op de foto.

De versie die ik heb is reeds omgebouwd zodat deze direct 13cm ontvangt en het is me inmiddels gelukt om de deleruitgang zodanig om te bouwen zodat ik er een PLL erop kan aansluiten, aangestuurd met een Arduino. Maar het gaat me met name om het hoogfrequent gedeelte en de twee bandfilters met 3 secties die je op de foto ook goed kan herkennen.

73, Alex
PA1FOX

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Info over 'het grote Sharp blik

#2 Bericht door Rene - pg3r »

Op de homepage vind je berichten van Vincent PE1RKM. Helpt je dat verder?

Edit: hij heeft een alias bij amsat.org.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Info over 'het grote Sharp blik

#3 Bericht door PA1FOX »

Goede tip, ik zal die amsat eens proberen.

Bedankt!

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Info over 'het grote Sharp blik

#4 Bericht door PE5PVB »

Is toch wel een beroemd blikje. Zeker omdat de filters eenvoudig te vervangen zijn voor wat smalbandigere FM ATV signalen die veel amateurs gebruiken. Heb je de prescaler er helemaal uitgehaald of heb je een PLL toegevoegd die met de lage frequenties van de prescaler kan dealen? Indien het laatste, welke PLL heb je gebruikt?

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Info over 'het grote Sharp blik

#5 Bericht door PA1FOX »

Inmiddels heb ik al wat info gekregen van PE1RKM (waarvoor dank!).

Er zitten twee prescalers in, de eerste deelt door 2 en de tweede door veel groter deeltal. Ik heb die tweede overbrugd, zodat ik de halve VCO frequentie via de tulp uitgang ter beschikking heb. Aangezien hij ondermengt is dat dus bijv (2360-480)/2 dus zo rond de 940 Mhz.

Deze frequentie gebruik ik dan voor de TSA5511. Doordat die tussenfrequentie zo hoog ligt heb ik een mooie kleine stapgrootte ter beschikking. Ik kan frequentiestappen tussen 10 MHz, 2 MHZ, 500 Khz en 125 kHz kiezen. Dat bevalt eigenlijk prima. Simpele druk op de rotary encoder schakelt het om.

Via de documentatie van PE1RKM zag ik dat het tweede bandfilter met 3 secties in te schakelen is via de BW-omschakelpin. Die heb ik in mijn opstelling vast bedraad, niet wetende dat dat een schakelpin is voor de bandbreedte. Destijds had ik een beetje op de print gekeken welke spanning waarop moest en dat kwam dus wel zo goed uit dat ik het aan de gang gekregen heb. Maar door die pin schakelbaar te maken moet ik het filter dus ook kunnen 'bypassen'.

Aan de hand van het typenummer van deze tuner heb ik een Franstalig artikel gevonden waarin de zeer verwante broer van deze tuner in een tijdschrift besproken wordt. Gelukkig is mijn Frans niet zo heel slecht :)

Plaats reactie