Hoe kan ik opgenomen audio decoderen.

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
thijn83
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 mar 2014, 22:24

Hoe kan ik opgenomen audio decoderen.

#1 Bericht door thijn83 »

Beste radiovrienden,

Vandaag ben ik aan het stoeien geweest om SSTV vanaf het ISS te ontvangen. Ik heb de audio kunnen opnemen met Audacity en kan deze als MP3 of WAV wegschrijven. Nu zou ik graag het geluid willen decoderen naar beeld. Ik heb het voorheen wel eens live gedaan met MMSSTV maar weet niet hoe en of ik daar een eerder opgenomen audiobestand aan kan toevoeren.

Wie o wie kan mij helpen? Ik werk met een windows 7 machine en een Yeasu FT-991 mocht dat van belang zijn.

Groeten,
Marthijn NL13754

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe kan ik opgenomen audio decoderen.

#2 Bericht door PA0ETE »

Veel programma's zoals MMSSTV en Fldigi verbinden zelf in de software (binnen Windows of Linux) het audio al door. In dat geval hoef je de prorgramma's alleen te starten.

Er zijn ook programma's die dit doen, voor het geval het niet werkt, bij Windows worden dat vaak 'virtuele audiokabels' genoemd. Als je Linux gebruikt dan zijn er programma's als pavucontrol waarmee dit kan.

Verder kun je ook nog een audiokabeltje met twee jackpluggen in je computer steken en de boel zo doorverbinden, dat gaat ook. Theoretisch geeft dat wel wat verlies, maar bij SSTV zal dat geen merkbaar verschil geven.

thijn83
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 mar 2014, 22:24

Re: Hoe kan ik opgenomen audio decoderen.

#3 Bericht door thijn83 »

PA0ETE schreef:Veel programma's zoals MMSSTV en Fldigi verbinden zelf in de software (binnen Windows of Linux) het audio al door. In dat geval hoef je de prorgramma's alleen te starten.

Er zijn ook programma's die dit doen, voor het geval het niet werkt, bij Windows worden dat vaak 'virtuele audiokabels' genoemd. Als je Linux gebruikt dan zijn er programma's als pavucontrol waarmee dit kan.

Verder kun je ook nog een audiokabeltje met twee jackpluggen in je computer steken en de boel zo doorverbinden, dat gaat ook. Theoretisch geeft dat wel wat verlies, maar bij SSTV zal dat geen merkbaar verschil geven.
Ik heb inmiddels ondervonden dat MMSSTV ook zelf audio opneemt. Ik heb alleen eerder opgenomen audio, hoe krijg ik deze in het formaat waar MMSSTV mee kan werken?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe kan ik opgenomen audio decoderen.

#4 Bericht door PA0ETE »

Ik heb een vermoeden dat dat wel eens een eigen formaat kan zijn.

Je kunt met Audacity in heel veel verschillende varianten exporteren. Mogelijk zit dat erbij.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hoe kan ik opgenomen audio decoderen.

#5 Bericht door PE2AAB »

Of met ‘Virtual Audio Cable’ de audio afspelen en MMSSTV in ‘routen’?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie