ontvangst ATV

Alles over ATV, SSTV enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ontvangst ATV

#31 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Charles,

Ik ben benieuwd naar je vorderingen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: ontvangst ATV

#32 Bericht door -Verwijderd account »

Ik laat dit voorlopig rusten. Heeft geen prio :D

-Verwijderd account

Re: ontvangst ATV

#33 Bericht door -Verwijderd account »

UPDATE:

Bij Jack PE1CUL geweest en met een werkende satreceiver + aangepaste ontvangstkop (=LNB) terug naar huis gegaan :)
De prijs voor deze set is lager dan wat PI6ZTM vraagt voor enkel de LNB :shock:

Thuis alles op correcte wijze aangesloten, maar helaas weer geen beeld....
Wat blijkt? De ontvangstkop (=LNB) is binnenhuis opgesteld achter het raam en kijkt naar de TV-toren. Het gaat hier om een echte zichtverbinding van amper 2,5km. En deze opstelling zorgt ervoor dat ik last heb van reflecties waardoor geen ontvangst.
Dat hadden we eerder vanmiddag al ondervonden tijdens het testen bij Jack. De satreceiver welke ik had bleek inderdaad defect te zijn, dus vandaar met een andere ontvanger terug naar huis.

De reflecties zijn niet goed verklaarbaar, want het kan vanalles zijn wat verstoord op 10GHz. Nu kijkt de LNB in een iets andere richting en heb ik wel ontvangst :) Met geluid zelfs, want PE1CUL had zijn 6cm atv-zendertje in de lucht staan, mèt audio, en via de ATV-repeater kwam dat dus ook bij mij binnen. Volume wijzigen door Jack was onmiddelijk hoorbaar in de ontvangst hier :D

Eind goed, al goed.
Had absoluut niet verwacht last te hebben van reflecties, ondanks de zichtverbinding en de korte afstand.
Gewoon enkel door het feit dat de LNB achter vensterglas staat.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ontvangst ATV

#34 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Leuk, vorderingen.

Als ik het goed begrijp kan je de repeater nu zien/horen. Probeer de LNB op een vaste positie te zetten en je kan dan ondervinden of het signaal stabiel blijft. Tijdens een regenbui kan het op eens anders zijn.

Hoe hoger de frequentie hoe meer je gebruik van reflecties kan maken. Zo gebruik ik vaak tijdens de contest op 6cm een gebouw als reflector.

Over 2 weken is er weer een ATV contest.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: ontvangst ATV

#35 Bericht door pe1br »

Je kunt de LNB beter niet achter glas zetten, zeker niet als je redelijk modern isolatieglas hebt.
In isolatieglas zit namelijk vaak een metaal film laag.

Ik heb dat ook gehad, schotel achter het raam geen beeld, raam open wel beeld.
schotel naast het raam richting een stukje muur met 2 lagen baksteen, prima beeld.

-Verwijderd account

Re: ontvangst ATV

#36 Bericht door -Verwijderd account »

Een metaal film laag in isolatieglas? Dat is nieuw voor mij.

Tijdens het testen bij Jack PE1CUL hadden we al bemerkt dat het niet zo goed ging vanuit de schack. Met raam open ging het al veel beter en ik dacht dat het gewoon kwam door de grotere afstand en geen mooi vrij zicht, wat ik hier wel heb :D Alles uiteraard zonder schotel.

Ja, dan zal ik dus toch de ontvangstkop (=LNB) buiten moeten plaatsen voor een goede ontvangst.
Ik elk geval dank voor je reactie.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: ontvangst ATV

#37 Bericht door PA3DJS »

PE2CH schreef:Een metaal film laag in isolatieglas? Dat is nieuw voor mij.

Tijdens het testen bij Jack PE1CUL hadden we al bemerkt dat het niet zo goed ging vanuit de schack. Met raam open ging het al veel beter en ik dacht dat het gewoon kwam door de grotere afstand en geen mooi vrij zicht, wat ik hier wel heb :D Alles uiteraard zonder schotel.

Ja, dan zal ik dus toch de ontvangstkop (=LNB) buiten moeten plaatsen voor een goede ontvangst.
Ik elk geval dank voor je reactie.
Beschik je over iets waarmee je SWR kunt meten? Zo ja, maak eens een simpele dipoool op bijv 70 cm. Houdt hem eens tegen glas wat in een binnendeur zit (bijvoorbeeld naar een slaapkamer). Dan zie je dat de SWR iets verandert.


Doe nu eens hetzelfde bij je buitenramen. Als het niet al te oud isolatieglas is, zul je jezelf verbazen over hoe slecht de SWR wordt. Het is net of je de antenne bij een stuk metaal houdt.

Als je een portabele analyzer hebt, kun je natuurlijk ook een kwartgolf portofoonantenne pakken (of zelf een kwartgolfje bouwen).

Wij hebbe sinds een jaar nieuwe buitenramen, en dat is goed te merken binnen v.w.b. ontvangst (het oude isolatieglas was uit de jaren 80).

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: ontvangst ATV

#38 Bericht door Goos »

Als je een portabele analyzer hebt, kun je natuurlijk ook een kwartgolf portofoonantenne pakken (of zelf een kwartgolfje bouwen).
De buren in het zelfde gebouw, verbaasden zich erover dat hun BHV netje (LPD porto's) niet werkte.
Heb het met een analyser gedemonstreerd , porto binnen en buiten voor het raam , verschil >30 dB.
Uitgelegd dat dit 1000 x zwakker was.
Ze hebben toch maar een officieel systeem aangeschaft.

Gewoon glas is ook nog eens een halfgeleider. Ik heb me laten vertellen dat in de straalverbindingstorens speciaal glas zit. ( voor tijdelijke linkjes )
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: ontvangst ATV

#39 Bericht door pc1mb »

Gewoon dubbelglas doet niet zoveel met HF. Maar HR++ wat al jaren standaard gemonteerd wordt, bevat wél dat opgedampte laagje.

Dit laagje is bedoeld om warmte uitstraling van binnen naar buiten (= diep IR) te reflecteren. Het laat wel de meeste zonnewarmte (in golflengtes die de grond halen) door.

Maarja, jouw ATV signaal is natuurlijk feitelijk een héél diep IR... je huis is dus een 10GHz spiegeldoolhof :wink:

Ik had jarenlang het enige huis in het blok met fatsoenlijke GSM ontvangst. Want toen ik mijn ramen liet vervangen (deels enkel, deels erg oud dubbel wat lekte), heb ik er gewoon dubbelglas in laten zetten, waar de meeste anderen 'standaard' voor HR++ gegaan zijn. Dat maakte een fors verschil - bij de buren op bezoek had ik amper dekking. Zij konden binnenhuis maar een paar providers kiezen. Bij mij deden ze het allemaal wel.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: ontvangst ATV

#40 Bericht door PA3DJS »

Een zus van mij wilde in haar nieuwe huis Digitenne nemen (ze heeft een hekel aan kabels). Toen het gebouwd werd, zag ik dat alle isolatie mooi van alu folie voorzien was, en alle naden werden netjes met breed alu tape afgeplakt. Oh ja en natuurlijk van dat HR+(+?) glas erin.

Je kunt raden wat ik haar voor advies gegeven heb m.b.t. Digitenne. Uitendelijk is ze voor de kabel gegaan.

Mijn GSM doet het maar op een paar plekken goed in huis daar.

Eens met PC1MB! Overdag lekker wel de zonnewarmte binnen (perioden met hittegolven minder leuk), maar gedurende de avonden/nachten minder verlies door langgolvige warmtestraling naar buiten.

Met gewoon glas heb ik tot op UHF frequenties nooit merkbare problemen gehad, behoudens dat t.g.v. andere epsilon (dan lucht) de resonantiefrequentie iets kan verschuiven.

-Verwijderd account

Re: ontvangst ATV

#41 Bericht door -Verwijderd account »

pc1mb schreef:Gewoon dubbelglas doet niet zoveel met HF. Maar HR++ wat al jaren standaard gemonteerd wordt, bevat wél dat opgedampte laagje.

Dit laagje is bedoeld om warmte uitstraling van binnen naar buiten (= diep IR) te reflecteren. Het laat wel de meeste zonnewarmte (in golflengtes die de grond halen) door.

Maarja, jouw ATV signaal is natuurlijk feitelijk een héél diep IR... je huis is dus een 10GHz spiegeldoolhof :wink:
Nou, ik heb geen ATV signaal :lol: Het gaat over ontvangst van het signaal afkomstig van een ATV repeater :)
OK, ik ontvang dat dus wel, maar behoorlijk verstoort.

Overigens bemerk ik anders helemaal niets van signaaldemping waarover jullie het hebben. Gebruik mobielsprieten die binnenhuis staan, de scanners hebben hun eigen telescoopjes en mijn mobieltje met 4G heeft evenmin ergens hinder van :mrgreen:

Natuurlijk, staat eea buiten opgesteld dan werkt het merkbaar veel beter. Da's logisch ook, maar hoeveel invloed het HR++ glas op de demping dan had is lastig meetbaar.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: ontvangst ATV

#42 Bericht door PA3DJS »

@PE2CH:
Het is wel duidelijk dat het over ontvangst gaat....
Wellicht komt er nog wat door de muren heen (zo werkt het bij mij thuis ook nog een beetje, maar wel slechter dan met het oude isolatieglas).

Over signaalverstoring.
Als je LNB rechtstreeks naar te toren kijkt, maar dat pad wordt (deels) geblokkeerd door een stuk metaal ervoor (=isolatieglas), dan krijgen reflecties meer grip op de ontvangst. Ook reflecties die aan de binnenkant tegen het glas komen en dan weer richting de LNB gaan.

Als ik jou goed begrepen hebt, komt het dus voor dat je wel een goed signaal hebt (v.w.b. sterkte), maar geen beeld. Dit vanwege dat je niets merkt van signaaldemping.

Ik zou het thuis toch eens met open raam richting de toren proberen (maar dat heb je wellicht al gedaan).

-Verwijderd account

Re: ontvangst ATV

#43 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DJS schreef:Over signaalverstoring.
Als je LNB rechtstreeks naar te toren kijkt, maar dat pad wordt (deels) geblokkeerd door een stuk metaal ervoor (=isolatieglas), dan krijgen reflecties meer grip op de ontvangst. Ook reflecties die aan de binnenkant tegen het glas komen en dan weer richting de LNB gaan.

Als ik jou goed begrepen hebt, komt het dus voor dat je wel een goed signaal hebt (v.w.b. sterkte), maar geen beeld. Dit vanwege dat je niets merkt van signaaldemping.
De ATV repeater PI6ZTM zend een analoog signaal uit op 3cm en dat ontvang ik hier dus. Het ontvangen beeld bevat dus wat ruis, zoals je dat vroeger ook wel eens had met de analoge televisiezenders die je met een eigen harkje ontving. Maar het is me nu wel duidelijk dat isolatieglas de veroorzaker is van de matige ontvangst.

Als het over ontvangst gaat van de ATV repeater dan zeg ik weleens: met een pijl en boog kan ik 'm raken :mrgreen: Dat zegt dus iets over de afstand, die is ongeveer 2,6 km volgens Google. Woon 13-hoog en heb geheel vrij zicht richting toren.
De LNB buiten gaan ophangen zal ongetwijfeld een glasheldere ontvangst geven.

-Verwijderd account

Re: ontvangst ATV

#44 Bericht door -Verwijderd account »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Plaats eens eens foto van je beeld.
Afbeelding
Veel ruis en er is ook niet betaald om te mogen kijken :oops: :oops: :oops:

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ontvangst ATV

#45 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Interessant. Kijk er regelmatig na. Je zal verschillen in de beelden.

Stiekem een beetje jaloers. PI6ATV kan ik hier, ondanks de 5 km, niet zien.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie