ontvangst ATV

Alles over ATV, SSTV enz.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

ontvangst ATV

#1 Bericht door -Verwijderd account »

ATV kijken zou toch simpel te doen zijn, maar het gaat mij toch echt boven mijn pet.
Heb een analoge sat-receiver, deze LNB en de ATV-repeater PI6ZTM staat amper 3km bij mij vandaan.
Maar afstemmen op het signaal van PI6ZTM.... Het display kent slechts 4 cijfers, da's te weinig om de frequentie weer te geven. Afgaand op de korte afstand tussen de ATV-repeater en mij zou het signaal voldoende sterk moeten zijn om 'm zonder schotel te ontvangen. Maar helaas.
Wat doe ik niet goed of zie ik mogelijk iets over het hoofd?
De snoeren en satelliet-coax zijn nieuw uit doos en correct aangesloten.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: ontvangst ATV

#2 Bericht door PA3BAS »

Heb je een schotel? Kan je de zender zien? Gebouw ertussen en het kan al lastig worden. Probeer anders eens de lnb zonder schotel. Kijk ook even naar de instellingen op de ontvanger Vwb polariteit en hoog of laag...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: ontvangst ATV

#3 Bericht door PE2AAB »

LNB spanning uitgeschakeld of ontkoppeld? (Tenzij je een PreAmp toepast). Anders komt er 18V je ontvanger in. Dat geeft soms rook. Ik kan hem in mijn Echostar in het menu uitzetten.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: ontvangst ATV

#4 Bericht door PE9ZZ »

Hoezo je ontvanger doet maar vier cijfers? Als dat ding op SAT IF af te stemmen is moet dat voldoende zijn. Van de site: "Uitgangsfrequentie: 3 cm 10.150 MHz." Met een LO van 9.00 GHz levert dit een IF op van 10.15-9.00=1150 MHz. Je ontvanger moet je dus op die frequentie afstemmen anders zie je niks.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: ontvangst ATV

#5 Bericht door PA4WK »

De LNB die je laat zien is geschikt voor een zogenaamde offset schotel, dit type schotels kijkt eigenlijk door de constructie van schotel en LNB al schuin omhoog waar normaal gesproken de satelliet signalen vandaan komen. Maar ATV signalen komen niet van boven maar over het algemeen van ongeveer recht voor ons dat betekend dat je schotel voor ATV ontvangst ongeveer 25 graden voorover moet kijken, en wellicht een overbodige vraag maar staat je polarisatie wel goed ingesteld? Dit kun je in het menu van de ontvanger instellen.
Tenslotte zoals al eerder opgemerkt probeer het eerst eens met een "kale" LNB, dat is namelijk veel makkelijker uitrichten, een beetje schotel heeft een openingshoek van een paar graden en dan ben je er zo voorbij gedraaid, ik zit net zover van PI6ATV vandaan als jij van PI6ZTM en de signalen op een kale LNB zijn hier verschrikkelijk hard.
Succes Wim PA4WK Vianen 4km van de Gerbrandy toren.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

-Verwijderd account

Re: ontvangst ATV

#6 Bericht door -Verwijderd account »

PE9ZZ schreef:Hoezo je ontvanger doet maar vier cijfers? Als dat ding op SAT IF af te stemmen is moet dat voldoende zijn. Van de site: "Uitgangsfrequentie: 3 cm 10.150 MHz." Met een LO van 9.00 GHz levert dit een IF op van 10.15-9.00=1150 MHz. Je ontvanger moet je dus op die frequentie afstemmen anders zie je niks.

Tjerk, 9ZZ
Daar was ik na geruime tijd ploeteren ook achter gekomen. Het is zo simpel, maar ik heb daar totaal niet aan gedacht :oops: Dit is een denkfout die ik nogal eens maak, ook op examens is mij dit meermalen overkomen.
Maar de sat-receiver op 1150 instellen en de LNB op de alticom-toren richten gaf het gewenste resultaat. De sat-receiver heeft de mogelijkheid om te switchen tussen H en V, maar kennelijk werkt dat niet. De LNB op z'n kant houden werkt wel :) Toen was het beeld foetsie.

Iedereen bedankt voor het meedenken en reageren, het "probleem" is opgelost.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: ontvangst ATV

#7 Bericht door PE2AAB »

Ik moet mijn bericht even ‘terugnemen’; die waarschuwing geldt alleen als je rechtstreeks op 23cm gaat kijken met een yagi (en een gesloten dipool zoals b.v. Een Tonna) of een Quad antenne.

Dat zijn ‘electrische kortsluitingen en zullen je ontvanger defect maken. In geval van een LNB of Pre-Amp (coax gevoed) gaat dit verhaal uiteraard niet op.

Een ding dat je in je achterhoofd moet houden; ik heb al ontvangers zien roken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: ontvangst ATV

#8 Bericht door PA1WBU »

PE2AAB schreef:Ik moet mijn bericht even ‘terugnemen’; die waarschuwing geldt alleen als je rechtstreeks op 23cm gaat kijken met een yagi (en een gesloten dipool zoals b.v. Een Tonna) of een Quad antenne.

Dat zijn ‘electrische kortsluitingen en zullen je ontvanger defect maken. In geval van een LNB of Pre-Amp (coax gevoed) gaat dit verhaal uiteraard niet op.

Een ding dat je in je achterhoofd moet houden; ik heb al ontvangers zien roken.
DC block gebruiken

https://en.m.wikipedia.org/wiki/DC_block

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ontvangst ATV

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik begrijp dat Charles met de kale LNB kijkt.
Kan je de antennes van de atv repeater zien? Bij mij heb ik 1 gebouw ertussen en daarom kan ik pi6atv niet zien. 100 meter naar rechts en ik zie de antennes en heb beeld.

Over de frequentie uitlezing is hierboven al uitgelegd.

Blijf het forum bevragen om er uit te komen. :D

Ik lees nu dat het "probleem " opgelost. Heel mooi. Plaats eens eens foto van je beeld.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: ontvangst ATV

#10 Bericht door -Verwijderd account »

Weet iemand wat momenteel de status is van PI6ZTM? Is deze ATV-repeater uitgezet?
De bijhorende website wordt kennelijk niet bijgehouden heb ik het idee. Zie alleen gedateerde info staan.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ontvangst ATV

#11 Bericht door PA0ETE »

Even gecheckt, de vergunning van PI6ZTM is nog geldig, maar hij loopt tot 12 augustus. Ik weet niet of dat in het overzicht staat als hij verlengd wordt.

Hier kun je het repeateroverzicht doenloaden. Let wel, dit is zonder informatie als CTCSS, ingangsfrequenties enzovoort, omdat de beheerder daarin vrij is

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... enstations

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: ontvangst ATV

#12 Bericht door PA4WK »

Op de website van PI6ZTM dit gevonden:
U kunt contact opnemen met het team van PI6ZTM door te mailen naar: info@pi6ztm.nl
Misschien krijg je antwoord.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

-Verwijderd account

Re: ontvangst ATV

#13 Bericht door -Verwijderd account »

Reactie ontvangen van het PI6ATV-team met de mededeling dat de repeater geheel naar behoren werkt.
OK. Dus is er aan de ontvangstzijde kennelijk iets mis :(

Vorig jaar in het voorjaar had ik idd ontvangst en dat was met een heel goedkoop en kort kabeltje. De LNB hield ik met de hand vast om de ontvangst te testen en dat ging best goed. De Alticom toren staat op een steenworp afstand van hier, vandaar geen schoteltje nodig :D
Daarna het spul in een doos opgeborgen.
Onlangs de satreceiver zijn plekje gegeven in het tv-meubel in de huiskamer en de LNB aangebracht aan het raamkozijn met zicht op de eerder genoemde toren. Het wachten was op een kwaliteitskabel met goede afscherming en met de juiste lengte. Nadat die kabel bezorgd was heb ik de LNB met de satreceiver verbonden, maar helaas nu geen beeld... :shock:
Het netsnoer van de receiver zat al in het stopkontakt en het standby lampje deed het gewoon, aanzetten met de afstandsbediening werkt ook probleemloos. Dus coax eraan en hopla ik zou beeld hebben, maar mooi he-le-maal niets dus :( :(
Ik snap er niks van...

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ontvangst ATV

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Is de repeater misschien overgegaan op digitaal?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ontvangst ATV

#15 Bericht door PA0ETE »

Goedkoop kort kabeltje heeft minder demping op die frequenties (tussen 950 MHz en 2 GHz) dan een lange kabel van een goede kwaliteit...

Plaats reactie