Storing 23cm 1252mhz

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Storing 23cm 1252mhz

#1 Bericht door PD5DJ »

Sinds 2 weken merken wij in Haarlem PI6HLM en op 3 andere repeaters PI6NHN, PI6HHW en PI6ALK veelal verstoring op de 23cm band, met name de ingang op 1252mhz wordt erg verstoord.
Waarschijnlijk iets van radar.

Het vreemde als het een radar is, het is vrijwel continue aanwezig..
We hebben wel vaker storing van radar, maar dan is dat meestal pulserende storing.

zijn er mensen die toevallig weten of er bepaalde activiteiten momenteel gaande zijn die deze verstoring kunnen veroorzaken?

Mogelijk dit weekend gaan we op de toren kijken of er signalen vanaf onze locatie afkomen, aangezien er nieuwe antennes bij zijn gekomen de laatste tijd.
Al denk ik dat het LoRa antennes betreft, maar we zullen zien.

Ben benieuwd of er meer bevindingen zijn omtrend deze storing, mogelijk ook merkbaar in de rest van het land.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing 23cm 1252mhz

#2 Bericht door PE2AAB »

Ben benieuwd. LoRa zit overigens lager in frequentie maar het is wel vreemd dat het stoorsignaal zich voordoet na de plaatsing van de LoRa opstelpunten
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Storing 23cm 1252mhz

#3 Bericht door PD5DJ »

Hoi Rick

Mochten het LoRa antennes uberhaubt wezen, dan verwacht ik niet dat deze de bron zijn, aangezien ook de ontvangers elders in de regio waar geen LoRa opstel punten zijn gewoon dicht gedrukt worden door het inmens harde signaal.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
tgale
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jun 2015, 11:42
Roepletters: pa2tg
Locatie: near Leiden, Netherlands
Contacteer:

Re: Storing 23cm 1252mhz

#4 Bericht door tgale »

Ik heb net gekeken (ATV) en ook geluisterd (wide-FM ontvanger) met mijn antenna draaiend - ik constateer een soort 'dubbele-pulse-periode' signaal die het sterkste is op 1246.1 MHz maar wel wat breedbandig is ook.

Het is de sterkste in de richting 120 graden van mijn QTH, die op JO22FE is (Rijnsburg, tussen Leiden en Noordwijk).

Dit alles met mijn antennas omlaag, dus alleen zo'n 7m boven de grond.

73's - Trevor PA2TG
H.F. thru Microwave, ATVer, FTdx-9000D / FTdx-101D/ FTdx-5000D / FT-736R x 2, own design ATV 70cms, 23cms, 13cms, 6cms, 3cms, 24GHz.

Plaats reactie