videopolariteit switch inbouwen
videopolariteit switch inbouwen
Ivm bovenmenging zoek een oplossing voor reverse polarity switch ( veilige methode ). In te bouwen in een antieke astra ust8008 van uniden astra tuner. ( ivm wat proefjes met ATV op 13 cm hi ). Dus de video polariteit moet omschakelbaar gemaakt.
Ik had niets van gegevens maar begrepen dat het uiterst simpel te modificeren is in deze tuner. Misschien dat er bij jullie nog zijn die dat gedaan hebben ? Zo ja ombouw instructie welkom hier hi.
Bedankt voor eventueel antwoord.
73 PC1L.
Ik had niets van gegevens maar begrepen dat het uiterst simpel te modificeren is in deze tuner. Misschien dat er bij jullie nog zijn die dat gedaan hebben ? Zo ja ombouw instructie welkom hier hi.
Bedankt voor eventueel antwoord.
73 PC1L.
- PE9ZZ
- Roepletters: PE9ZZ
- Contacteer:
Re: videopolariteit switch inbouwen
Heb je doc van dat ding? Zonder doc (schema) weinig over te zeggen. Iets met dispersal met name.
Edit: Huh. Zal eens kijken of dat simpel kan.
Tjerk, 9ZZ
Edit: Huh. Zal eens kijken of dat simpel kan.
Tjerk, 9ZZ
- PE9ZZ
- Contacteer:
Effe het schema aan elkaar gelijmd. Beetje beroerde scan maar ik zie toch echt een knopje met "POL" erop. Doet dat niks?
Tjerk, 9ZZ
Tjerk, 9ZZ
- Bijlagen
-
- uniden_ust-8008_sch.pdf
- (1.17 MiB) 99 keer gedownload
-
pe1cmo
- Roepletters: pe1cmo
- Contacteer:
Neem een BC547 op 12V
Emitter naar aarde een weerstand van 470 Ohm
Collector naar +12V 470 Ohm
basis naar aarde 560 Ohm
+ naar basis 1k
in en uitgangen met een 10uF condensator, emitter is 0 graden verschoven, collector is 180 graden verschoven, of tegenfase. Bij negatief in is de collector dan positief.
Opmerking, dit schema is niet 75Ohm.
basis naar aarde 560 Ohm
+ naar basis 1k
in en uitgangen met een 10uF condensator, emitter is 0 graden verschoven, collector is 180 graden verschoven, of tegenfase. Bij negatief in is de collector dan positief.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España
Ayamonte España
Daarvoor zou het er moeten zijn, hier is er niks v t zien helaas. Bedoel je IN de behuizing of
op de achterplaat ? UST-8008 astra I tm III
Ik zal kijken of dat knopje mogelijk ergens op de print zit, wie weet.
Laatst gewijzigd door PC1L op 16 jun 2026, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, dat kan werken. Maar helemaal uitzoeken waar ik het aansluit, heb geen schema / info.pe1cmo schreef: ↑16 jun 2026, 07:24 Neem een BC547 op 12V
basis naar aarde 560 Ohm
+ naar basis 1k
Geen POL, wel een schuifschakelaartje op achterzijde met de opdruk PAL ( G en i )..
- PE9ZZ
- Contacteer:
Dat is voor de audiodraaggolf van de UHF modulator (5.5/6.0 MHz). Het schema is echt beroerd, ik kan zo gauw niet uitvogelen waar het gedemoduleerde video uitkomt. Waarschijnlijk direct uit het blikkie. Het blokschema is vrij duidelijk hierover:
Er zitten twee filters in, een CCIR en EBU (kennelijk voor D2MAC). Het schema (hierboven) is nogal een lijnenspaghetti, zoals gezegd is het erg lastig om het blokdiagram terug te vertalen naar het schema. In ieder geval moet die video-inverter hetzij erbij geplakt worden vóór de VIDEO AMP of die laatste moet worden gemod voor inversie. Maar waar zit-ie in het schema? Gaat het door al die blokjes soms? Oh wacht, het zijn relais. Ik zie nu ook dat Q113 als inverter is geschakeld. R173 als ik het goed zie is de geïnverteerde output en R172 de niet-geïnverteerde. Wel met lagere amplitude. Dat zou dus het punt zijn om de output op aan te sluiten. Wellicht dat IC134 nog wat extra gain kan leveren (NJM2234, geen idee wat dat is maar een datasheet search zal snel genoeg uitsluitsel geven). Of Q114 anders aansluiten, ook goed. Maar het videosignaal vertakt zich daar. Denk dat het makkelijker is om met scoop in de rondte te prikken met dit brakke schema.
Edit: knoppie POL is natuurlijk 13/17 V LNB voeding. Astra, weetjewel.
Edit2: NJM2234 is een video switch:
Tjerk, 9ZZ
Ja, het kwam goed aan nu en laat zich instellen waardoor te ontcijferen
Bedankt voor de beschrijving in combinatie met het schema is het terug te vinden op de print, inderdaad speelt zich eea in het blik af hi. Met de scoop zal het nog makkelijker worden. Ik had al eens rondgekeken ermee trouwens hi.
Maar nogmaals er zwerft ergens een mod op internet rond ( lijkt een beetje op de oplossing van CMO ) om een addertje onder het gras te vermijden. Wilde dat ik dat vond zeg ..
Ook even zoeken nu naar dat POL schakelaartje ben benieuwd. PAL was meteen te zien op de achterzijde.
Bedankt voor de beschrijving in combinatie met het schema is het terug te vinden op de print, inderdaad speelt zich eea in het blik af hi. Met de scoop zal het nog makkelijker worden. Ik had al eens rondgekeken ermee trouwens hi.
Maar nogmaals er zwerft ergens een mod op internet rond ( lijkt een beetje op de oplossing van CMO ) om een addertje onder het gras te vermijden. Wilde dat ik dat vond zeg ..
Ook even zoeken nu naar dat POL schakelaartje ben benieuwd. PAL was meteen te zien op de achterzijde.
- PE9ZZ
- Contacteer:
Knopje POL zit hier:
Nu snap ik ook meteen waar dat symbooltje met kronkels voor is. Scrambled (SCR).
Tjerk, 9ZZ
Nu snap ik ook meteen waar dat symbooltje met kronkels voor is. Scrambled (SCR).
Tjerk, 9ZZ
.. hm ja inderdaad voorfront natuurlijk : POL hi hi. De antenne. Weet je wat ik me nu afvraag ? Stel ik gebruik de astra tuner als experiment op een DATV ( ben ik in zekere zin een leek ) signaal met die bewuste converter op 3.4 G ( bovenmenging ) .. is dat dan in het geheel niet meer van belang om reverse polarity switch in te bouwen ?
Dat zijn de ontvangers welke we voor PI6ZOD gebruikt hebben.
Video op 16 MHz en omschakelbaar.
Moet ergens de schema's en dergelijke hebben liggen.
Zal vast in het grote PI6ZOD schema boek te vinden zijn.
Theo
Video op 16 MHz en omschakelbaar.
Moet ergens de schema's en dergelijke hebben liggen.
Zal vast in het grote PI6ZOD schema boek te vinden zijn.
Theo