Dag Goos,
Inderdaad is de Arduino een belangrijk deel van de tijd kwijt aan het verversen van het display.
Alles moet elke keer opnieuw worden getekend, je kunt niet iets erbij plaatsen of wissen.
Maar ik heb toch nog wachtlussen lopen om niet meer dan 2x per seconde het scherm te updaten.
Vaker is met name voor numerieke zaken niet zinvol; je moet immers nog tijd krijgen om de waarden te lezen.
En als chauffeur moet je ook niet langer op het scherm hoeven staren.
In die halve seconde tussen de beeldverversingen haal ik wel 4x de 4 antenne samples binnen, en bereken de bearing en Q ervan.
Die 4 laatste ruwe peilingen omvatten dus ieder ca 125 rotaties. (gemiddelde waarden daarvan)
En die laatste 4 peilingen display ik samen met de long time average.
Bij reflecties of bij een bocht zie je ze dus naast de long time average verschijnen, bij een smetteloze peiling worden ze overdekt door de long time average, die altijd de volle lengte heeft.
Dus pas als ze aanvullende info geven krijg je de ruwe peilingen echt te zien.
De 4 ruwe peilingen laten een korte peil-lijn zien bij een lage Q, en een langer peillijn bij een hoge Q.
Op de video zie je veel meer LCD traagheid dan in het echt, hangt ook van de camera af, ik weet niet waarom.
De Amplitude array geeft zoals ik al eerder opperde wat meer afwijkingen te zien bij multipad omstandigheden dan ik gewend ben van de doppler array.
Ik probeer deze week nog een zelfde filmpje te maken met de doppler array zodat we een goed vergelijk hebben, want mijn eerdere filmpje is al 2 jaar oud en daar draaide toen nog andere software in de peiler.
De huidige symmetrie indicator is de beste variant tot nu toe; het geeft meteen een goed beeld hoe betrouwbaar de peiling is.
Beter dan de eerdere varianten.
Overigens is de symmetrie beoordeling in de doppler uitvoering zinvoller dan bij de Amplitude uitvoering:
Bij een 100% peiling hoort in een doppler 100% symmetrie van de tegenover elkaar liggende antennes ongeacht de AOA.
Dat is bij de Amplitude peiler slechts in 8 richtingen het geval, daartussen zal altijd wat asymmetrie zichtbaar zijn i.v.m. de stralingspatronen.
Corrigeer me maar als ik fout zit...

Desondanks is de AM array een leuke aanvulling, ik heb nu voor het eerst de brede digitale signalen rond 395MHz kunnen uitpeilen (C2000 masten)
Daar hoef ik met de doppler niet aan te beginnen, tenzij ik WBFM ga gebruiken als lapmiddel.
Geniet van de vakantie!
Groet,
Wil.