Autonome Doppler Peiler

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Autonome Doppler Peiler

#646 Bericht door Dopp »

Hoi Wil

Zag dat je app een pijl geeft bij het starten op de site..

Daar heb ik voor in het agrelo protocall 2 extra
agrelo types

%999 Indicates squelch closed
%--- No bearing yet

Misschien wel leuk om dat er in te hebben.
Bluetooth verbinding is erg leuk

Zag dat je gebruikt pin 0 en 1 van arduino die normaal aan de USB rs232 converter zitten.

Suk6 en keep up good work

PA3BNX
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#647 Bericht door pa8w »

Hoi Lodewijk,

Die peillijn bij opstarten vond ik niet storend, kan natuurlijk wel weggepoetst worden.
Ja die Pin 0 en 1 bevatten sowieso de export data die naar de USB connector gaat.
Die gebruik ik dan ook voor de BlueTooth module, zodat geen firmware wijziging voor de peiler zelf nodig is.
Zo kan iedereen simpel zijn peiler upgraden ook al zitten ze aan de andere kant van de wereld.
Inmiddels heb ik MapApp4 draaien, met upload naar RDF-server en download van twee remote peilstations.

MapApp1.jpg
Ik had eerst de mogelijkheid tot 4 remote stations erin zitten maar dan had de Android blijkbaar toch wel moeite met de uitwisseling van data.
Als je teveel requests kort na elkaar stuurt dan komt de data soms verminkt binnen.
Nu doe ik de data imports en de export met een kleine tijdspatie ertussen en dan gaat het goed.
Ik denk dat in de praktijk sowieso vaak maar 1 remote station gebruikt wordt, zoals ik regelmatig doe met mijn thuisbasispeilingen tijdens mobiele jachten.
Ik ga nu voor mijn basis station dus ook geen PC meer inzetten voor export van peilingen:
Een van mijn stokoude Android telefoons neemt die taak voortaan over.
Dan heeft het bewaren ervan toch nog nut gehad. :)

Groetjes,
Wil
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#648 Bericht door pa8w »

Het wordt steeds leuker:
Voor uit uitwisselen van peildata over de server had ik oorspronkelijk hardnekkige trammelant zodra je met een slechte wifi of 4G/5G verbinding te maken had.
Dan kwam soms de data van remote station 1 in het postvak van station 2 terecht.
Dat lijkt nu helemaal opgelost. Was m'n eigen stomme fout uiteraard... :wink:
Zoals gezegd heb ik een oud Android telefoontje bij mijn thuispeiler (RDF43color) liggen die via bluetooth is verbonden en de peilingen ervan op de server gooit.
Nu heb ik een tweede app erop gezet die als een soort van baken elke 2 seconden een nieuwe peiling naar de server stuurt.
Als testsignaaltje zeg maar, want de peiler op een steady station zie je soms minutenlang niet bewegen.
Nu blijkt het oude Androidje ook prima beide appjes tegelijk te kunnen draaien, hij krijgt het er niet eens warm van...
En voor het geval dat dit vaak onbemande station even zijn BT verbinding verliest dan verbindt hij na 30 seconden vanzelf weer en gaat vrolijk door.
(Volgens diverse fora was er geen oplossing voor het probleem van een verloren BT verbinding)

Nog een woordje over de import/export compatibiliteit tussen RDF-Mapper van Jonathan Musther en mijn MapApp:
De extreem lange peillijnen die Jonathan in RDF-Mapper gebruikt, maakt dat flinke afwijking ontstaan in MapApp bij peilingen richting west of oost, vanwege het feit dat de kaart in MapApp geen kromme lijnen tekent die nodig zijn om het correcte kortste pad over de aardbol aan te geven.
Begin- en eindpunt kloppen perfect, maar halverwege de lange lijn zit de grootste afwijking.
Tevens kan MapApp niet goed overweg met peillijnen die over de noordpool of zuidpool gaan.
Mede om die reden heb ik in MapApp een lijnlengte van 200km als default gekozen, (Is overigens door de gebruiker aan te passen)
Dan zijn de afwijkingen verwaarloosbaar.
Kort samengevat worden MapApp peilingen wel correct weergegeven in RDF-Mapper, maar andersom helaas niet.

Ik ben daar met Jonathan over bezig want er zijn nog meer issues op te lossen in RDF-Mapper maar helaas heeft hij niet zoveel tijd als ik nu. :wink:

Wordt vervolgd.
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Autonome Doppler Peiler

#649 Bericht door Goos »

Ik heb destijds voor een lengte gekozen van 70 km.
Voor jou is 70 wat kort ( ivm ballon jacht) , maar 200 km is wat overdreven denk ik. Als je op die afstand zit en nog een kruispeiling wilt maken kun je beter vroeg naar huis gaan.
Toen ik voor het eerst met de arduino wat gedaan heb, heb ik de peildata via UDP protocol laten lopen , elke peiler z'n eigen poort.

gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#650 Bericht door pa8w »

Inderdaad Goos,
200km is al een beetje belachelijk...

70km volstaat normaliter ruimschoots, voor puur mobiel peilwerk op landdoelen is 30km zelfs al prima.
Maar ik kan weerballonnen peilen tot een kleine 400km als ze boven de 30km zitten.
Niet dat ze dan erg interessant voor me zijn als sondejager, maar die 200km lijn geeft me dan al wel een goed beeld waar ze ongeveer zitten.
De verste sonde die ik ooit heb geborgen was van Nordeney, 230km van me vandaan.
Maar meestal komen ze niet van zo ver.

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Autonome Doppler Peiler

#651 Bericht door pc1mb »

Nou kun je er natuurlijk ook andere dingen mee peilen dan ballonnen... Bv een tropo QSO? Dan is 200km al gauw kort en kromme lijnen noodzaak... Lijkt me best interessant hoe recht zo'n propagatiepad is. Zo'n toepassing is wel heel iets anders dan ballonnenjacht natuurlijk.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#652 Bericht door pa8w »

Hoi Marcel (geloof ik),

Nou, wat bijzondere tropo-propagatie betreft kan ik je wel uit de droom helpen:
Jaren geleden was er zo'n moment dat ik enkele Belgische VHF repeaters snoeihard ontving.
De peilingen daarvan vertoonden langzaam variërende afwijkingen, als ik het me goed herinner tot dik 25 graden.
(toendertijd nog handmatig geplot op Google Earth)

Ook een station wat ik normaal net kon horen en peilen was toen veel sterker en kwam uit een behoorlijk afwijkende richting.
Het hangt er dus maar net vanaf waar b.v. een temperatuurinversie zich het meest extreem ontwikkelt.
Dat hoeft niet per se mooi in de lijn van het kortste pad te liggen,

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Autonome Doppler Peiler

#653 Bericht door pc1mb »

Naam heb je goed!

Lijkt me gaaf om te zien. Zo zie je met de peiler waar de opening zit en kun je daar met je yagi wellicht op inspelen op DX jacht. Maargoed, beperkt nut misschien...

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#654 Bericht door pa8w »

Bezigheden van beperkt nut zijn vaak de leukste... :wink:

Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#655 Bericht door pa8w »

Geinig:
Studenten van het Rochester Institute of Technology in New York hebben hun Senior project succesvol afgerond met behulp van een RDF41:

2.jpg
1.jpg

Ze moesten een vaartuig ontwikkelen dat zelfstandig naar een EPIRB (emergency transmitter) kan varen.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Autonome Doppler Peiler

#656 Bericht door Goos »

Niet alleen geinig maar ook een stuk erkenning denk ik.

gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#657 Bericht door PA1 »

Dat is leuk nieuws !
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#658 Bericht door pa8w »

Een jaar of twee geleden was ik bezig met een Android appje om peilingen op een landkaart te plotten: MapApp.
Ik gebruik daarvoor App Inventor 2 van MIT (Massachusetts Institute of Technology).
Op zich een mooi en laagdrempelig systeem voor het maken van een app, maar even later constateerde ik een bug in hun Map-functie (Open Streetmaps): Het bleek dat deze bug willekeurig dataverbruik genereerde door het telkens opnieuw binnenhalen van kaart-tegels.
In mijn appje stond niets fout dus ik was afhankelijk van MIT om dit probleem op te lossen.
Nu, 2 jaar later lijkt het bijna zover te zijn: De hoofd-programmeur heeft me op een test-server een testje laten uitvoeren en dat liep perfect: geen overbodig dataverbruik meer.
De oplossing bleek een andere manier van opslag van kaart-tegels binnen de Android.
Nu moet de oplossing nog in hun standaard build-software worden geïmplementeerd.
Vermoedelijk gebeurt dat nog dit voorjaar of anders deze zomer, en dan kan ik mijn nieuwe versie laten builden zonder die bug erin...

Vooruitlopend op dit goede nieuws ben ik met herwonnen motivatie weer aan de slag gegaan met MapApp, heb wat kleine bugs eruit gehaald, de boel geoptimaliseerd en nieuwe ideetjes erin verwerkt.
De nieuwe versie heeft straks de volgende eigenschappen en features:

Eindelijk gering dataverbruik...,

Fixed mode, met noord als referentie een een door de gebruiker simpel te kiezen locatie. welke wordt opgeslagen binnen de app.

Mobile mode, waarin middels GPS data wordt uitgerekend wat je heading is zodat je peilingen correct op de kaart worden geplot. (=heading + peiling)
In deze mode wordt tevens een track opgetekend en gesaved: Zo zie je wat voor route je hebt gereden.

Voor beide modi geldt dat je peillijnen kan "bevriezen" op de kaart, zodat ze zichtbaar blijven ook nadat er nieuwe peilingen binnenkomen.

Tevens kan je je eigen peilingen uploaden naar de server en via de server tot 3 externe peilstations uitlezen.
Ook de peilingen van die externe stations kan je bevriezen door het icoontje van dat station een seconde in te drukken.
Kort klikken op het icoontje geeft een label met info hoe oud die peiling is.

MapApp krijgt zijn peildata via een optioneel Bluetooth moduletje in de RDF41/42/43. Dit BT dingetje kan ook later nog worden toegevoegd aan je RDF41/42/43. Om die reden moet ik de BT moduultjes omprogrammeren naar 9600baud, zodat deze compatibel is met de standaard serial port (USB) van de peiler.

Persoonlijk draai ik MapApp het liefst op een Android Tablet (met GPS!), zodat je een lekker formaat hebt.
Die laat ik dan offline werken met de intern opgeslagen kaarten of ik zet mijn telefoon aan als Wifi Hotspot, zodat ik met verse kaarten werk en via de server kan up- en downloaden.

En nu maar hopen dat ze opschieten bij het MIT.

Groetjes,
Wil
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#659 Bericht door pa8w »

Hieperdepiep Hoera!

Het is zover: De bug is eruit, zie vorige post.
De nieuwe MapApp is te downloaden op deze pagina:
http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/MapApp.html

Veel peilplezier!

Wil
Pa8w
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#660 Bericht door pa8w »

Voor de "hand-" peilers onder ons:

Tot voor kort was MapApp ongeschikt voor handpeilingen omdat hij puur werkte met input via Bluetooth uit mijn peilers RDF41/42/43.
Maar onlangs heb ik handmatige input toegevoegd voor manuele peilingen.

Even een korte uitleg: MapApp kent twee modi:
1, Fixed met een vaste peil locatie met referentie noord.
2, Mobile met je rijrichting als referentie.
In de Fixed mode kan je zelf je positie op de kaart aanwijzen en opslaan als positie, van waaruit dan de peillijnen worden geschreven.
De Mobile mode is GPS gekoppeld dus dan wordt constant je positie geactualiseerd, ideaal dus voor een vossenjacht.
Maar om een peiling in Mobile mode op de kaart te krijgen moet je een bepaalde minimale snelheid hebben zodat MapApp je rijrichting kan bepalen.
Daar telt hij normaal gesproken de gemeten peiling bij op en plot die dan op de kaart.
Dat werkt natuurlijk niet voor handpeilers: Als je stilstaat kan de App geen rijrichting uitrekenen...
Voor het plotten van een handpeiling ga je dus als volgt te werk:
Je kiest Mobile mode zodat je positie wordt bijgehouden.
Dan stop je om te peilen en kiest een landmark, een kenmerkend punt in de richting van je peiling, zoals een brug of kerktoren in de verte.
Dan schakel je om naar Fixed mode en zet je je vinger gedurende een seconde op die landmark op de kaart.
(Of je bepaalt met een kompas je peilrichting)
Er wordt dan een peillijn geplot vanuit jouw positie naar je landmark en nog veel verder afhankelijk van hoe lang je de peilijnen instelt (instellingen).
Die peiling wordt dan ook op de server gezet mits je een export naam hebt ingevuld.
En je kan die peiling ook nog "saven" op je eigen kaart.
Daarna kan je je reis vervolgen met MapApp weer in Mobile mode zodat je locatie netjes wordt ververst.
Oh ja, in Mobile mode wordt ook nog netjes een traject opgeslagen en op de kaart getekend zodat je precies ziet waar je al geweest bent.
MapApp is gratis en kan je op deze pagina downloaden: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/MapApp.html
Gebruik ervan is uiteraard wel voor eigen risico.
Ik sta open voor suggesties, opmerkingen, en dergelijke, zolang je maar aardig blijft... :wink:

Wil
pa8w
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie