Lima SDR

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PE1JOF
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2015, 21:05
Roepletters: PE1JOF

Re: Lima SDR

#136 Bericht door PE1JOF »

Hallo Egbert,

Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik heb nog eens met de scoop gekeken en er gaan inderdaad wat zaken minder goed.
Ik had mezelf al afgevraagd of de fets niet gepaard moeten worden voor optimaal resultaat. Vraag staat nog open.

Het volgende gebeurd: boven de 15mhz veranderd de clock van block naar enigszins sinusvormig. Ik weet niet of dit een probleem is maar vervolgens gaat de amplitude van 5Vtt geleidelijk naar 4Vtt op 28Mhz. Dit gedrag zet in op 25Mhz.
Ik heb nog eens domweg naar de ruisgrens in PowerSDR gekeken en inderdaad vanaf 15Mhz wordt de gevoeligheid minder en vanaf 25mhz gaat het echt hard naar beneden.
Er lijkt een verband te zijn. Alleen los je dit met een nieuwe 74AC74N op? Moet er niet een Smit trigger of iets dergelijks achter?
Graag advies.
B.v.d
Johan

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Lima SDR

#137 Bericht door pa0ejh »

Hallo Johan.

Je zou de BS170's kunnen matchen op gelijke Gate spanning binnen 0,05V....

Maar de drop in Clock amplitude zal de grootste boosdoener zijn, de Fet's worden dan
niet ver genoeg open gestuurd, waardoor de Gain daalt.

Eerst eens kijken waar de Clock degradatie begint....

Als je IC6 verwijderd, dan is de belasting op de SI570 lager, en krijg je iets meer amplitude...

Schmittrigger wordt lastig, maar die zou je in de voet van IC6 kunnen prikken, alleen de spanning pennen en dan
de in-uitgangen omhoog buigen, en met draden naar de J1 jumper brengen...dat moeten wel korte verbindingen zijn.

Niet gebruikte ingangen aan aarde leggen...

Voor zover ik mij kan herinneren heb ik een 74AC74 van een ander fabrikaat genomen...kan net genoeg zijn....

Als de Lima een complete Kit is, zouden meerdere er last van moeten hebben..componenten keuze/spreiding ????
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PE1JOF
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2015, 21:05
Roepletters: PE1JOF

Re: Lima SDR

#138 Bericht door PE1JOF »

Hallo Egbert,

Vanavond maar eens een "second opinion" uitgevoerd met 100mhz scoop en bijbehorende probe en de spanning blijft nu 5Vtt en de Clock blijft wat meer blokvormig maar zeker niet strak op de hogere frequenties. Pen 11 van IC6 nog losgeknipt maar dat geeft geen verbetering. Schmittrigger moet ik nog eens over nadenken wat hierin de juiste keuze is.
Ik heb inmiddels ook met Bernd contact gehad en hij stuurde een heel document met aanpassingen voor de ingangsselectie. M.n. zelf te wikkelen ferriet spoelen en HQ condensatoren (of SMD) Dit zou een winst van een db of 5 op moeten leveren hetgeen ik graag geloof.
Ik heb nog steeds het gevoel dat de clock roet in het eten gooit. Ik weet niet precies hoe zo'n QSD werkt maar het is ongetwijfeld fase gevoelig hetgeen door een minder mooi clock signaal niet beter wordt.
Het zou fijn zijn als mede Lima gebruikers hun ervaringen boven 20-25Mhz zouden delen. Heren...of is het een publiek geheim?

Gr.
Johan

Gebruikersavatar
ton.blokker
Berichten: 158
Lid geworden op: 29 nov 2005, 16:17
Roepletters: Pa0klt
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Lima SDR

#139 Bericht door ton.blokker »

Met de Luma heb ik geen ervaring, wel veel ervaring met SDR op hogere frequenties.
Veel informatie over de Luma gevonden, maar nergens een principeschema.
Mijn ervaring met de 74AC74 van verschillende merken en uitvoeringen is dat ze op hoge klok frequenties minder betrouwbaar zijn.
Wat het meten van de blokspanning op de uitgang betreft, altijd meten met een 1:10 probe.
Verder als je met een 100 MHz scope 30 MHz meet, zit de derde harmonische op 90 MHz en de vijfde harmonische al op 150 MHz dus de scope kan de flank steilheid van het bloksignaal niet meer goed weergeven.
Hoe lager de bandbreedte van de scope, hoe eerder de blokspanning steeds meer op een sinus gaat lijken.
Je kan er wel van uitgaan, dat de 74AC74 een zeer steile blok afgeeft, maar boven de 100 MHz klok frequentie wordt het delen soms onbetrouwbaar.
Heel belangrijk is een goede harde klok aansturing.
Ton PA0 KLT
Lid van de VERON
en de BENELUX QRP CLUB
http://www.pa0klt.nl/

PE1JOF
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2015, 21:05
Roepletters: PE1JOF

Re: Lima SDR

#140 Bericht door PE1JOF »

Hi Ton,

Voor de schema's van de Lima kun je het beste hier kijken: http://www.darc.de/distrikte/l/02/lima- ... ndbuecher/ en dan de RX afdeling teil3
De kwaliteit van de schema's is wat beter dan bij de Nederlandse vertaling. Ik hoop dat ik niemand voor zijn schenen schopt.
Bijgevoegd het principeschema.
Metingen uiteraard via een 1 op 10 probe gedaan maar wat de bandbreedte van de scoop betreft moet ik je gelijk geven. Het origineel zal waarschijnlijk nog net iets beter zijn maar toch vertrouw ik de flipflop niet. Er was ook al een station die een SMD-uitvoering adviseerde. SMD heeft over het algemeen iets betere eigenschappen. Ik denk dat ik de 74AC74 maar gewoon vervang om domme pech uit te sluiten. Gelijk maar eens een voetje onder zetten als ik toch ga slopen.
De ingangsfrequentie van de deler is natuurlijk 120mhz hetgeen behoorlijk richting maximale specs loopt. Het zit me niet lekker. :?

Gr.
Johan
Bijlagen
Overview_Lima_RX.gif

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Lima SDR

#141 Bericht door pa0ejh »

Er is ook nog een 74ACT74 versie, die gaat tot 145 Mhz en heeft TTL ingangs levels, is ook wat gunstiger...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PE1JOF
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2015, 21:05
Roepletters: PE1JOF

Re: Lima SDR

#142 Bericht door PE1JOF »

Uiteindelijk diverse 74 AC(t)74 geprobeerd zowel in DIL16 als SMD uitvoering maar de verschillen waren helaas niet schokkend. Een SMD'tje werkt het beste en gaf bij mij 2db winst.
Een nieuw ingangsfilter met ferriet ringen en SMD c's gaf +6db en het vervangen van een "lekke" fet gaf ook nog 2db extra. 4 Precisie folycondensatoren in de quadratuurdetector maakten geen verschil t.o.v. 33n keramisch.
Totaal +10db opgeschoten boven 25Mhz echter toch nog een klein verschil van -4 db t.o.v. de lagere banden.
Iemand nog ideeën?
Geluidskaart zal toch niet uitmaken? :?

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Handleiding beschikbaar: Installeren PowerSDR

#143 Bericht door pa3cvi »

Om met de LimaSDR te kunnen ontvangen/zenden, heb je een stukje software nodig in de vorm van een programma.
Veelal wordt daar PowerSDR voor gebruikt. De enige die over de installatie daar over iets vermeldt op internet, is Bernd Werner (DL9WB)
De laatste publicatie van hem was een handleiding ten behoeve voor Windows7. (Duitstalig).

Helaas lukte in eerste instantie de installatie op mijn PC met Windows 8.1 niet.
Na wat zoekwerk, en overleg met Werner, is het mij toch gelukt om de installatie succesvol af te ronden.
Het gaat hier om de PowerSDR v2.3.5 versie, die je vrij eenvoudig kunt installeren.

Omdat ik de gewoonte heb, alle opgedane ervaringen te documenteren, heb ik ook hiervan een Nederlandstalige handleiding geschreven.
Zelf zou ik het jammer vinden dat deze handleiding bij mij in de lade blijft liggen en zodoende anderen de mogelijkheid te ontnemen om om daar ook kennis van te nemen.
Vandaar dat ik dit forum aanschrijf om te melden dat er bij mij een Nederlandstalige installatie handleiding klaar ligt in PDF formaat.
Zijn er onder jullie die menen nog meer Lima bouwers onder ons te weten die interesse hebben, dan houd ik mij aanbevolen.

73 Cees, PA3CVI

AliZoutman
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2023, 08:39
Roepletters: PA0AZN

Re: Lima SDR

#144 Bericht door AliZoutman »

Na vele jaren ben ik er eindelijk aan toe gekomen om de Lima-SDR in elkaar te zetten. Ik hoop dat hier nog wat hulp te krijgen is, want ik heb problemen met de eindtrap. Een helft staat te oscilleren op ca. 65 MHZ (breed spectrum), denk ik. Ik heb de gate-weerstanden al verhoogt naar 10 ohm, maar dat helpt niet. Op dit forum las ik dat ze verhoogt moeten worden naar 12 ohm, maar ik verwacht dat dat verschil niets uitmaakt. De andere helft is wel goed in te stellen.

Ook is ontvangst op de hogere frequentie niet goed, maar daar heb ik verder nog niet naar gekeken.

Hopelijk kan ik hier nog wat advies krijgen over de eventuele modificaties die betrekking hebben op deze twee problemen. Ik heb al uitgebreid gezocht op internet, maar vind daar niets wat mij helpt dit probleem op te lossen.

Alvast dank voor de moeite.

Plaats reactie