Dat wordt wat lastig, de dipool is al besteld en ik hoop dat de HF-kit eigenlijk a.s. maandag of dinsdag binnen te krijgen zodat ik er in mijn weekje vrij die week mee aan de slag kan. Voorlopig heb ik nog geen concrete digitale plannen op SSB (maar ik sluit het ook niet uit)...PA0ETE schreef: ↑25 dec 2025, 02:44Mee eens. Dat overdimensioneren geldt nog extra als je een antennetuner wilt gebruiken, want dan gaat de kern eerder in de verzadiging (bij teveel stroom) terwijl bij teveel spanning er eerder overslag (tussen de wikkelingen) optreedt. De specificaties gelden alleen bij een goede aanpassing en zonder tuner.PA4WK schreef: ↑25 dec 2025, 02:18Hallo Rob,PA0MUS schreef: ↑24 dec 2025, 19:29 Ik ga nu eerst met de dipool aan de slag. Later wellicht ook de https://www.hfkits.nl/product/10-15-20- ... tenne-kit/ voor de 80m band (kan denk ik net met de diepte van het huis en tuin).
Ik hoop vooral dat het wat beter werkt dan het huidige leen endfedje die ik nu heb want die is ronduit teleurstellend...
Als ik je een advies mag geven, ga voor het kleine prijsverschil voor de 250Watt versie met een FT240-43 in plaats van een FT 140-43 kern. Daarvoor geeft men wel 100Watt op maar dat is SSB, je loopt het risico dat je met digi mode je kern in verzadiging stuur of zelfs opblaast.
Dit Model HWEF is 23 meter lang dus dat moet passen in je tuin.
Gevolgen van verzadiging kunnen zijn dat er vervorming optreedt. Dat kan hoorbaar zijn op de modulatie of er kunnen extra harmonischen ontstaan. En als het nog verder gaat kun je de kern opblazen zoals Wim ook zegt (bijv. dat er een barst in komt of dat de kern uit elkaar valt of spat).
Als dit bevalt wil ik wellicht wel nog die 5 bandskit bijbestellen op basis van de endfed setup zoals hierboven vermeld. Ik kan standaard twee HF antennes kwijt op de TS-2000 dus die zou ik naast de kit voor de dipool, die hopelijk snel binnenkomt, kunnen aansluiten...
Ik mag dan wel eens eerst wat aandelen in de coax branche gaan aanschaffen
NOTE: gisteren was het eindelijk weer eens helder dus weer met de andere hobby "astrofotografie" aan de slag gegaan, het koepeltje kon eindelijk weer eens open. (zie ook posting zojuist in Even voorstellen...).