hf-kits

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
shortwave
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

hf-kits

#1 Bericht door shortwave »

hey medeamateurs

ik ben steeds nog aan het experimenteren met mijn longwire endfet balun in princiepe doet hij het goed maar we zijn amateur en willen steeds beter niewaar
nu lees ik steeds meer dat de idiale endfet bestaat uit een 9:1 balun met een draad van 38 meter lang dat laatste is voor mij geen probleem
punt is ik wil de draad alleen gebruiken van 1,8 tot 7 mhz
nu las ik op de site van hf-kits een bouwpakket staan van een balun van 9:1 met een FT240-43 ringkern deze zou pep 600 watt kunnen hebben
ik ga tot max 500 pep iemand ervaring met deze kit omdat het maar een ring is iplv 2 die omekaar zijn geplakt ivm vermogen

ben benieuwd grt 73..shortwave

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: hf-kits

#2 Bericht door PA1AIS »

Mag ik je een, vast vervelende, vraag stellen?

Waarom een endfed met ferriet?
Ik heb ook 40 meter draad rechtuit en er gewoon een ZEPP antenne van gemaakt, dus bij het voedingspunt met kippeladder naar de shack en een symmatrische tuner er aan en werkt altijd met SWR 1:1 !
Geen mantelstromen over de coax, geen verzadiging van het ferriet.
Ik gebruik het ook van 160-40 met 400+ Watt.

Ik heb nog nooit zo'n probleem loze antenne gehad.

Symmetrische tuner; Tja dat is quality time.

Het is bedoeld als idee hé?
ZEPP.png
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: hf-kits

#3 Bericht door PH7R »

PA1AIS schreef: 21 jan 2024, 14:02
Ik heb ook 40 meter draad rechtuit en er gewoon een ZEPP antenne van gemaakt, dus bij het voedingspunt met kippeladder naar de shack en een symmatrische tuner er aan en werkt altijd met SWR 1:1 !
Hoe kritisch is de lengte van de kippeladder en de hoek van de kippeladder tov ZEPP?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: hf-kits

#4 Bericht door PA1AIS »

PH7R schreef: 21 jan 2024, 14:17
PA1AIS schreef: 21 jan 2024, 14:02
Ik heb ook 40 meter draad rechtuit en er gewoon een ZEPP antenne van gemaakt, dus bij het voedingspunt met kippeladder naar de shack en een symmatrische tuner er aan en werkt altijd met SWR 1:1 !
Hoe kritisch is de lengte van de kippeladder en de hoek van de kippeladder tov ZEPP?
Totaal niet kritisch!! Al die mensen die vinden van wel hebben dat niet zelf verzonnen en praten maar wat na.
Met een geschikte symmetrische tuner gaat het uitstekend!
Op 160 is het een A-symmetrische 1/4 golf, dus moet je iets doen met losse L en/of C, of exact op lengte maken. Voor 80 en 40 gaat het als een zonnetje. Ik heb de kippeladder iets van 7 meter en dan door de muur naar binnen. Binnen nog kleine 2 meter kippeladder naar de tuner.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het geluk heb een Anneke tuner te bezitten, die is zijn gewicht in goud waard!
Voor 80m en 400 watt heb ik een homemade S-match van PA0FRI.
https://pa0fri.com/ATU/Smatch/smatch.htm

Overigens heb ik de kippeladder buiten gemaakt van rozenclips en 1,5mm VDS (vinyldraad soepel), grijs of zwart ivm UV licht.
https://www.amevo.nl/rozenclip-2-mm-10-cm-zwart
Als je er een aantal nodig hebt, mag je ze ophalen. Ik heb er nog 1900 in een doos.
Voor binnen heb ik gewoon 450 Ohm kippeladder van Kusch, verder niet moeilijk doen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

shortwave
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Re: hf-kits

#5 Bericht door shortwave »

ja ok dat zou ideaal zijn maar ik kan geen kippeladder laten of deze moet 20 meter lang worden naar binnen in de shack de coax licht in een buis onder de tuin naar mijn weiland<antennepark> dus vanaf de eerste schuur hangt de ballun aan de spits en gaat zo via mijn mast 30 meter de tuin in en verdwijnt in een boom
dus kippelader is geen optie

73 Shortwave

shortwave
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Re: hf-kits

#6 Bericht door shortwave »

gaat mij gewoon erom of de ft240-43 deze 600 watt pep aankan wat ze opgeven

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: hf-kits

#7 Bericht door PH7R »

PA1AIS schreef: 21 jan 2024, 15:40 Totaal niet kritisch!! Al die mensen die vinden van wel hebben dat niet zelf verzonnen en praten maar wat na.
Met een geschikte symmetrische tuner gaat het uitstekend!
Op 160 is het een A-symmetrische 1/4 golf, dus moet je iets doen met losse L en/of C, of exact op lengte maken. Voor 80 en 40 gaat het als een zonnetje. Ik heb de kippeladder iets van 7 meter en dan door de muur naar binnen. Binnen nog kleine 2 meter kippeladder naar de tuner.
7+2 mtr is toch bijna 1/4 golf voor 40mtr
PA1AIS schreef: 21 jan 2024, 15:40 Nu moet ik wel zeggen dat ik het geluk heb een Anneke tuner te bezitten, die is zijn gewicht in goud waard!
Welke?
PA1AIS schreef: 21 jan 2024, 15:40 Voor 80m en 400 watt heb ik een homemade S-match van PA0FRI.
https://pa0fri.com/ATU/Smatch/smatch.htm
Staat op mijn To-Do lijst :mrgreen:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: hf-kits

#8 Bericht door PA0BAK »

shortwave schreef: 21 jan 2024, 16:15 gaat mij gewoon erom of de ft240-43 deze 600 watt pep aankan wat ze opgeven
Het juiste antwoord weet ik niet, maar alles wat ik tot nu toe daar besteld heb, doet wat er beloofd is.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: hf-kits

#9 Bericht door PA1AIS »

PH7R schreef: 21 jan 2024, 16:23

Welke?
https://www.dj0ip.de/antenna-matchboxes ... l-koppler/

Die 7 + 1,5 meter is ad random.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

shortwave
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Re: hf-kits

#10 Bericht door shortwave »

ok

maar heeft niemand eens er 600 watt opgezet in ssb uiteraard of cw dus geen am om ft8 , gaat mij erom of dat goed gaat

73...

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: hf-kits

#11 Bericht door Thom PA9T »

Ik heb het niet geprobeerd met een end fed, maar in een FD4 achtige antenne (https://a08.veron.nl/zelfbouw/antennes/ ... per-balun/) die ik een paar jaar geleden heb gemaakt, gebruik ik ook de FT240-43 ringkernen. Eentje voor een mantelstroomfilter en eentje voor een impedantietransformator.

De ontwerper (DG0SA) gebruikt de kernen op 800 Watt en ik heb de antenne getest tijdens een contest met QRO. Dan snap je wel wat ik bedoel... :-)

Het bleef allemaal heel, hoewel het wel appels met peren vergelijken is.

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: hf-kits

#12 Bericht door Roy pd8rw »

Fd4 zoals jii gebouwd hebt is een stuk beter resonant op de banden waarvoor deze gebruikt wordt.
Een 1:9 is nergens echt goed maar door se 1:9 transformator wel bruikbaar .
Kan me voorstellen dat er dan wat meer “gebeurt” bij de aanpassing.
Ik zelf gebruik de 1:9 van hf kits in het voedingspunt van een bevarege. Komt dus geen qro op

Voor het geld is hf kits zeker waar naar zn geld .. probereb waard dus zou ik zeggen 😉

Plaats reactie