uBitx V3 smal cw filter en firmware?

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

uBitx V3 smal cw filter en firmware?

#1 Bericht door ZL2GVA »

Ik heb een uBitx V3 en wil de cw ontvangst verbeteren dmv een apart 4 MHz IF filter, volgens PA1FOX viewtopic.php?f=30&t=18185&p=209736&hil ... er#p209736

Ik heb een zak vol kristallen en het maken van het filter zelf zal wel lukken, maar de firmware is een andere zaak.

Voor de montage dacht ik een paar header-pins te monteren op de printplaat, in de locatie zoals gedaan word in de nieuwere versions.
Verbindingen onderaan de print lijken het makkelijkst, en ik ben van plan door de print te boren en dan de header pins onderaan met draad aan de trafo's te solderen.
Header pins vastlijmen met wat epoxy.

Ik heb de code van PA1FOX van de thread, maar weet niet waar ik die moet plaatsen in de rest van de code. Ik gebruik V1.2 van KD8CEC, en wellicht zijn er ook nog wat andere dingen die toegevoegd moeten worden?

Is er iemand die dit gedaan heeft en kan helpen?

Bij voorbaat dank,
Gerard, ZL2GVA

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: uBitx V3 smal cw filter en firmware?

#2 Bericht door PA1FOX »

Gerard,

Omdat ik de KD8CEC firmware code niet ken kan ik je er niet echt mee helpen.

Wat de code in de basis doet is de lokale oscillator zodanig verplaatsen dat het signaal niet meer naar 12 MHz maar naar 5 MHz gemengd wordt. De 12 MHz kristaltrein is de brede voor SSB en breed CW (3 KHz), de 5 MHz kristaltrein is de smalle met zo'n 400 Hz breedte. Beide kristaltreinen zijn parallel gezet, ze worden niet aan de in- en uitgang geschakeld en zijn dus beide constant aangesloten.. Of de ene doet wat of de andere doet wat.

De code moet dus de ontvangen frequentie naar 12 of 5 MHz schakelen en de BFO na de kristaltreinen moet tegelijk mee. Wel moet je de exacte frequentie van de BFO (zowel op 12 MHz als 5 MHz) wat via een instelmenu in te regelen zijn zodat je SSB audio niet te hoog of te laag klinkt en de CW audio op een 'lekkere' frequentie klinkt. Bij mij meestal 500 Hz.

Een en ander vereist wel wat inzicht in hoe je firmware nu werkt. Je zult een menu-optie in moeten bouwen die de omschakelcode aanroept. Ik heb daarvoor de functie/menutoets in combinatie met 'even de sleutel aantikken' gebruikt om gemakkelijk en snel te kunnen schakelen tussen smal en breed. Ook moet je de BFO instelling in het instelmenu dus uitbreiden zodat hij voor 12 en 5 MHz in te stellen is.

Succes!
Alex PA1FOX

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: uBitx V3 smal cw filter en firmware?

#3 Bericht door EA5JEX »

Ik gebruik eern dsp filter van IK8YFW.

https://ubitx.net/tag/dsp/

Werkt fantastisch, meerdere bandbreedtes en storingsonderdrukking.

Kees

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: uBitx V3 smal cw filter en firmware?

#4 Bericht door PA1FOX »

Dat is ook een interessante optie, zij het dat dit een audio filter is en niet een RF filter.

En dat is wel een wezenlijk verschil.

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: uBitx V3 smal cw filter en firmware?

#5 Bericht door ZL2GVA »

Ok, bedankt Alex.
Velen hebben de diverse audio filters, maar ik denk dat een smal IF filter beter is. Voor mij ook andere redenen: is mechanisch/electronisch minder werk, neemt minder plek op in het kastje, en ik heb ook eigenlijk geen ruimte voor een schakelaar (op het front panel) in the audio lijn.
Ik kan de code goed volgen, maar net als met een vreemde taal, lezen is makkelijker dan schrijven!
Het is echter wel een goede reden om eindelijk eens goed in de code te duiken en het beter te leren.
Een aantal van de menu opties kan ik mbv druk-knoppen verzetten, onderdeel van de KD8CEC firmware. Zo ook 'mode', dus ideaal is dat de CWN onderdeel wordt van de CW-CWR-USB-LSB opties.
Regenachtig weekend verwacht hier, dus tijd om eraan te beginnen!
73,
Gerard, ZL2GVA

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: uBitx V3 smal cw filter en firmware?

#6 Bericht door ZL2GVA »

Update: Ik heb ondertussen een socket op de pcb gemonteerd, en een 4MHz IF filter gemaakt. 8 Kristallen, geselecteerd op series resonantie met een NanoVNA, uit een zak van 100. Met 63 pF geeft dit een bandwijdte van ongeveer 500 Hz.

Een vriend stelde voor om eerst de firmware zo te veranderen dat het smalle filter altijd voor cw gebruikt wordt. Dit in plaats van een cw narrow/wide optie. Dit maakt de veranderingen in de firmware wat makkelijker, en er is altijd de mogelijkheid later om the narrow/wide optie toe te voegen, als dat gewenst is.

Op het moment werkt alles in principe, maar ik moet nog wat doen aan de afregeling, en ook de frequentie uitlezing is nog niet naar wens. Iets met the sidetone offset wel of niet bij de freq optellen of aftrekken.
73, Gerard
IF Filter.jpg
Filter Socket.jpg

Plaats reactie