xtal trein - wat doe ik fout?

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

xtal trein - wat doe ik fout?

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik ben bezig om een erg simpele 70 cm convertor te maken voor mijn 2mtr transceiver. Hoeft niet echt mooi te zijn als ik maar mij zelf even "terug kan horen".
De MF van m'n convertor = 433 - 288 = 145 Mhz. Dus dan kan ik mijzelf even terug horen.
Daartoe gebruik ik een 57.600 Mhz xtal uit de "junkbox'. Dat oscilleert met een BF245 op 57.6 Mhz. Gaat goed. Meer dan genoeg output.
Het signaal koppel ik uit met 2wdg. aan de "koude kant" van de osc spoel van de BF245. Dat stop ik in een 2N918 tor. (heeft een Ft van minstens 600 Mhz. )
De collector daarvan daar heb ik een spoel in zitten die ik gedipt heb op 288 Mhz. ( de 5e "overtone" van 57.6 Mhz )............................. Maar nu komt het. Geen output op 288 Mhz maar wel op 230 Mhz. ! En da's de 4e "overtone". En ik wil de 5e hebben.
De vraag is, ;"wat doe ik fout" ??????

Bijgesloten m'n schema dat ik effe snel bedacht en getekend heb. En...............m'n experiment met onderdelen die ik al zo'n 40 jaar heb.
Vind ik leuk om met oude onderdelen even wat te maken.

Dank voor jullie gedachten.....................

schema screen.jpg
foto.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pa3fxj
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2020, 19:55
Roepletters: pa3fxj

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#2 Bericht door pa3fxj »

My 2 cents:

Is de 5e harmonische aanwezig op de drain van de BF245?
De 2 wikkelingen + 22P gedraagt zich als een selectieve kring, resonant op 230 MHz?
Ton

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#3 Bericht door PA3DJS »

Weet je zeker dat je collectorkring de 288 MHz haalt? Ik neem aan dat je de trimmer wel even het verdraaid terwijl je naar het spectrum kijkt. "Dip" jij met de transistor aan (dus met geliljkstroominstellng)?

Ik ga er van uit dat die 2n918 zo gestuurd wordt dat die als harmonischengenerator moet werken.
Je zou de gelijkstroominstelling wat kunnen wijzigen en daarmee de openingshoek. Het spectrum aan harmonischen verandert dan. Wellicht staat de boel nu zo dat er echt haast geen 5de harmonsiche is.

Je kunt de LC kring vervangen door een ohmse weerstand en dan het spectrum bekijken, dan kun je ook zien of er wel vijfde harmonische collectorstroom is.

Ik vind het ook leuk om met oude componenten de experimenteren.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

pa3fxj schreef: 21 mar 2023, 23:13 My 2 cents:

Is de 5e harmonische aanwezig op de drain van de BF245?
De 2 wikkelingen + 22P gedraagt zich als een selectieve kring, resonant op 230 MHz?
Ton
Dag Ton,

Had ik nog niet aan gedacht. Dank voor je opmerking. Ik kan denk ik de 2 wikkelingen kan "vervangen' door capacitieve uitkoppeling.
Ik kan inderdaad ook proberen de 5e harmonische te "maken" op de drain van de BF245.

Ik ga aan de slag.
Laatst gewijzigd door Juul - PE0GJG op 22 mar 2023, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3DJS schreef: 21 mar 2023, 23:18 Weet je zeker dat je collectorkring de 288 MHz haalt? Ik neem aan dat je de trimmer wel even het verdraaid terwijl je naar het spectrum kijkt. "Dip" jij met de transistor aan (dus met geliljkstroominstellng)?

Ik ga er van uit dat die 2n918 zo gestuurd wordt dat die als harmonischengenerator moet werken.
Je zou de gelijkstroominstelling wat kunnen wijzigen en daarmee de openingshoek. Het spectrum aan harmonischen verandert dan. Wellicht staat de boel nu zo dat er echt haast geen 5de harmonsiche is.

Je kunt de LC kring vervangen door een ohmse weerstand en dan het spectrum bekijken, dan kun je ook zien of er wel vijfde harmonische collectorstroom is.

Ik vind het ook leuk om met oude componenten de experimenteren.

Ja, de kring staat op 288 Mhz. met de dipper. De kring is dan wel aangesloten aan de 2N918.
Ik kan het niet bekijken als je bedoeld met een analyzer of zo. Zo rijk ben ik niet. Ben nog van de oude stempel. Ik heb freq. counters, dippers., mW meter. ( Wel allemaal zelf gemaakt dat wel )
Ik kan inderdaad de gelijkstroominstelling wat veranderen door de 15Kohm even als potm. te vervangen.

Maar toch ben ik blij met je suggestie. Ik geef het niet op.
De soldeerbout gaat weer aan, het regent toch.............................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#6 Bericht door pe1mix »

Hoi Juul,

Wellicht zie ik het verkeerd door de foto maar het schema lijkt er niet mee te kloppen.
Is het wel een parallelkring die je gebruikt bij de uitkoppeling?
De trimmer zit op de tekening over de spoel maar lijkt op de foto direct aan massa te liggen.

Groeten Eric.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Oh, jee...................ik ga later vandaag kijken !!!! Dank je wel. ( ogen hé?, leeftijd en diabetes............ )
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#8 Bericht door Rene - pg3r »

pe1mix schreef: 22 mar 2023, 09:38 De trimmer zit op de tekening over de spoel maar lijkt op de foto direct aan massa te liggen.
Daar lijkt het inderdaad op, maar dat zou voor de resonantiefrequentie toch niet uit mogen maken? De rechterkant van de spoel in het schema ligt via de 1000 pF ontkoppel-C ook aan massa voor RF.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dat dacht ik ook Rene. Maar toch heb ik het nu gedaan zoals in m'n schema.
Wel een verandering aangebracht in de koppeling vanaf de BF245. Die heb ik nu ipv met 2wdg nu capacitief, 15 pf - 18 pf gemaakt. Dus dat knooppunt gaat naar de basis van de 2N918.
En op 288 Mhz heb ik nu 1.5 mW. Wel lastig om de 288 dan te "krijgen". Hij liefst wil die naar de 4e harmonische. En ik heb een groene 20 pf trimmer gebruikt. Kon ik zien wat de waarde enigszins is.
M'n mW meter ( ontwerp LA8AK ) geeft mooi 1.5 mW aan. Gaat mij alleen maar om de relatieve waarde. De 20 pf trimmer is erg nauwkeurig om in te stellen dus nu moet ik daar even de huidige waarde van meten en dan "vervangen" voor een makkelijker in te stellen exemplaar. Gelukkig heb ik nog een aantal Johanson Air Trimmers. Overgehouden van vorige UHF experimenten 35 jaar terug........

"Wie wat bewaard die heeft wat"

Verder dank voor jullie op en aanmerkingen.

PS. Rene heeft een punt. De standoffjes die ik gebruikt heb in het ontkoppel circuit zijn 1000 pf doorvoer c's. Handig hoef ik geen print eilandjes te maken.

Ik houd jullie op de hoogte.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0LMD
Berichten: 2259
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#10 Bericht door PA0LMD »

Ik zou de 918 Als klasse C instellen, de 15k verwijderen en de emitter weerstand kortsluiten.
Dan gaat de 918 veel meer harmonischen produceren.
Meten is (z)weten

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#11 Bericht door pe5t »

Volgens Fourier is een blokgolf rijk aan oneven harmonischen. Die tor zou dus ''hard'' moeten schakelen.
Geen lineaire instelling (dus geen ruststroom), maar in klasse C.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#12 Bericht door PA0FRI »

Het is niet zeker dat de oscillator oscilleert in serie resonantie.
Misschien is het beter om dat te bevorderen door bij voorbeeld een multivibrator met 2 torren te maken.
In plaats van de twee terugkoppel C's wordt er één vervangen door het kristal.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#13 Bericht door PA3DJS »

pe5t schreef: 22 mar 2023, 15:37 Volgens Fourier is een blokgolf rijk aan oneven harmonischen. Die tor zou dus ''hard'' moeten schakelen.
Geen lineaire instelling (dus geen ruststroom), maar in klasse C.
Klopt. Het kan ook werken met een zachte DC bias. Als je maar hard genoeg stuurt, neemt de emitterspaning toe (vanwege die 470 Ohm) en de basispanning neemt af. Ik heb het met extreem klasse C weleens te bont gemaakt waardoor de BE diode doorsloeg en de collector stoom in flink toenam. In eerste instantie dacht ik aan instabiliteit, maar het was echt de BE diode die doorsloeg gedurende de negatieve spanningspieken op de basis.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

Beste mensen,
ik ben erg blij met jullie reacties. Ik ga inderdaad die 2N918 ook eens in C zetten.

En anders de 2N918 in geaarde basis. Ik ga het proberen.
Dit soort experimenten is erg leuk. Daar heb ik ooit m'n machtiging voor gehaald. Maar toen ik in 1963 electronica deed op school kregen we niet zoveel transistor les. Later bij Philips in Huizen waar we "geheime" apparatuur maakten voor het leger kwam de AFZ12 en 2N2369 etc. in zwang.

Ik ga de soldeerbout aan zetten...........................................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#15 Bericht door PA1RAM »

Inderdaad in klasse-C zetten die 2N918 en ik denk uitkoppelen op de drain, nu koppel je de koude zijde uit in de tekening lijkt het...?
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Plaats reactie