buigsterkte glasvezelbuizen van vaste hengels

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

buigsterkte glasvezelbuizen van vaste hengels

#1 Bericht door PA3DJS »

Er zijn diverse amateurs die glasvezelmasten of -hengels gebruiken. Ik heb diverse hengels waar eindgevoede antennes in gaan. Hoe sterk is dat spul eigenlijk?

Je komt getallen tegen ergens tussen 80 en 400 Mpa (N/mm2) bij breuk. Op grond van de spanning bij breuk kun je dan samen met de maten van de buis het buigmoment bij breuk uitrekenen. Er zijn wel wat dingetjes die onzekerheid introduceren.

-Bij composietmateriaal is de compressiesterkte meestal niet gelijk aan de treksterkte.
-Bij dunne buizen (dus Diameter/wanddikte > 20) kun je aan de compressiezijde lokaal buckling krijgen.
-Bij driepuntsmetingen maakt men nog weleens gebruik van een wig in plaats van een mooi gevormde zadel waardoor de boel op puntbelasting bezwijkt.
-dingen die ik ben vergeten.

Wie-o-wie heeft daar info over? Het gaat mij dus om de spanning bij breuk in een buigsituatie (bending strength of flexural strength in Mpa, N/mm2). Bij voorkeur voor Dbuis/wanddikte in orde van 25...40.

Voorlopig ga ik uit van data uit deze link:
https://researchrepository.wvu.edu/cgi/ ... ontext=etd
1 ksi = 6.89 Mpa

Ze gebruiken mooie zadels met rubberbekleding en een vierpuntsmeting om vroegtijdig falen door puntbelasting te voorkomen. De pijpen die ze gebruiken zijn voorzichtig gezegd iets dikker dan vishengelbuizen.

Je zou kunnen zeggen: dan meet je het toch zelf? Ja dat kan, maar ik heb geen voldoende reservehengeldelen. Met de verhuizing is was materiaal weggegeven/kringloop/weggegooid. Dus meten aan een hengeldeel betekent hengel kan naar de stort, en dan zit ik zonder antenne.

Nu zijn afwisselend in gebruik een 5 m vishengel met 70 cm yagi (straler zit in de hengel) en een 8 m lange hengel met een eindgevoede antenne voor 2 m er in, op een tegelvoet op het schuurdak.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: buigsterkte glasvezelbuizen van vaste hengels

#2 Bericht door pe5jw »

Mijn hengel (10m) staat inmiddel zo'n 10 jaar en is nu samen gesteld uit verschillende hengels nooit druk gemaakt over hoe stekt het allemaal is, meer dat hij mooi breekt en niet bij de buren in de tuin komt en dat is al 2x gelukt :D :D
Alle delen met isolatietapen afgeplakt en de draad ook (daar blijf hij mooi aan hangen als hij breekt)

Maar leuke vraag benieuwd of er ergens data over te vinden is.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: buigsterkte glasvezelbuizen van vaste hengels

#3 Bericht door PA3DJS »

Als de 9 m hengel breekt, ligt hij bij de buren op het schuurdak. Ik haal hem liever even naar beneden bij sterke wind in plaats van risico lopen dat hij bij de buren komt te liggen. Wat is sterke wind als het aankomt op breken?

Ik heb een 35 mm hengeldeel van mijn 70 cm yagi met overlap in een alu pijp van 40 cm even belast op 120 Nm (10 keer). De belasting op de tegelvoet is dan 200 Nm. Het ging goed, zonder enige crackgeluid.

Nu maak ik mij over mijn 70 cm, 4 elements yagi op vishengel (zonder bovendeel, 4.5 m) geen zorgen meer. Die gaat een 100 km/h windvlaag prima overleven. Ik heb de windbelasting uitgerekend op een rechte hengel, maar die hengel gaat krom waardoor van de bovendelen Cd afneemt. De yagi ziet er zo uit (straler zit in de antenne):
Yagi_completo.jpg
De elementen zijn van 2 mm aluminium en de boom is 2 mm carbonvezelstaf. Dit alles heeft een lage windbelasting. Het plan was om 3 mm glasvezelstaf te gebruiken, maar dat was op dus dan maar materiaal wat uit vliegers komt.

Ik verwacht het niet, maar ik hoop dat er iemand hier de nodige info heeft. Wie niet waagt, wie niet wint.

Plaats reactie