Zelfbouw 2M TRX project 2023

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#31 Bericht door PE9ZZ »

PA1RAM schreef: 27 mar 2023, 21:30p.s. ik zoek nog een methode om de oscillatie af te schakelen terwijl de rest van de schakeling onder spanning blijft om zo het verloop te minimaliseren, ik start namelijk vrijlopend.
G2 naar nul. Dan zou de oscillatie moeten stoppen. I(d) wordt ook wat lager maar niet nul. Schakeldiode over de kring kan ook maar dat is een complexer circuit. En kan de Q vernaggelen.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#32 Bericht door PA1RAM »

G2 naar nul is een beter idee dan een pindiode denk ik, ga dat ook testen dus. Maar inmiddels heb ik de pindiode schakeling getest en dat werkt prima, nog wel wat finetuning nodig. Ik merk wel dat de instelling van de mosfet verschuift als die niet oscilleert, Uds van 8 naar 10V. Of dat een beperking is weet ik niet, mijn frequentieteller is niet zo gevoelig op deze frequentie dus die hobbelt uit zich zelf al vrolijk op en neer in de 100Hz regio.

Ik ga nu de het varicap gedeelte verder uitwerken, daar komen nog wat wijzigingen in en dan ga ik de eerste printen maar eens ontwerpen zodat ik kan testen met wat meer signaal en dan tevens netjes ingeblikt. Maar er zullen wel een paar weken overheen gaan nog voordat ik zover ben. Ik ben wel benieuwd naar de stabiliteit straks...

Nog een vraagje, wat doen jullie aan de audio feedback via de resonantie kring. De spoel veroorzaakt dan FM modulatie. Vroeger fixte ik dat met een spoellichaam en bijenwas. Maar wellicht zijn er betere ideeën?

Dit is het nu het actuele schema inclusief de diode en het spectrum wat er nu uitkomt, ik hoop dat de inductieve koppeling met de buffer straks een beter beeld geeft kwa harmonischen want anders moet er toch een bandfilter tussen...

PIN diode uitgewerkt.JPG

20230328_212702.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#33 Bericht door PE9ZZ »

PA1RAM schreef: 28 mar 2023, 21:38Nog een vraagje, wat doen jullie aan de audio feedback via de resonantie kring. De spoel veroorzaakt dan FM modulatie. Vroeger fixte ik dat met een spoellichaam en bijenwas. Maar wellicht zijn er betere ideeën?
Dat staat bekend als microfonie. Jouw genoemde oplossingen zijn prima. Voorzover ik weet zijn er niet echt andere opties.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#34 Bericht door PA1RAM »

Mooi, de bijenwas is onderweg want die ik had is in de 40 jaar hiervoor verloren gegaan ;)
En bedankt Tjerk.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#35 Bericht door PA1RAM »

Stapje verder...

Aan de slag met de modulatie en dus hoe de varicaps in te passen en kwa bias en aansturing in te stellen. Dit is het voorlopige idee en open ter discussie. Het idee is om 2 anti serie varicaps te gebruiken voor zowel afstemming als modulatie, dit komt ook de ten goede aan een lagere faseruis en vervorming. Vanwege de fase ruis koppel ik laagohmig in met een emitorvolger. Moet dit nog wel bouwen dus wellicht gaan componentwaardes nog veranderen. Maar wilde dit delen zodat er feedback kan worden gegeven op de richting waarin ik aan het gaan ben.

Ik heb overigens de 100k G1 weerstand nu vervangen door een VK200, op zowel de scope als analyzer zie ik geen verschillen. Heb er ook 2 in serie geplaatst maar dan wordt de output minder dus denk dat een exemplaar kwa waarde in de goede richting zit. Verder heb ik de oscillator nu op 9V draaien, trekt iets meer stroom maar er is wel minder dissipatie. Misschien toch maar 5V proberen???

Ik heb de schakeling met de PIN diode laten vervallen omdat wanneer ik G2 aan aarde hang de oscillator ook afslaat, dat ga ik dus met een relais doen.

Oscillator met Varicaps 20230330.JPG
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#36 Bericht door PE9ZZ »

PA1RAM schreef: 30 mar 2023, 00:22dat ga ik dus met een relais doen
Zou het met een NPN transistor doen. Compacter en effectiever. Verder zou ik de varicaps hoogohmig aansturen. Vervang L18 en de serieschakeling van R3 en L15 door weerstanden van 100k. Hiermee voorkom je onvoorspelbaar gedrag van de oscillator door interactie met de smoorspoelen. Maar als je geluk hebt kom je ermee weg...

De emittervolger voor het modulaat heeft ook wat mancootjes. Allereerst is door de V(be) van de NPN de spanning voor de varicaps niet constant met de temperatuur. Ook is de instelling voor f(0) erg laagohmig en zal de modulatie-index met de instelling van VR1 veranderen. Maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn.

Tenslotte is de source niet aangesloten op de spanningsdeler C13/4.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#37 Bericht door PA1RAM »

Ben het met je eens, T7 is een slecht idee vanwege de be-overgang...
Fijn dat je me daarop wijst.

Misschien breid ik T7 nog wel uit met een zener en feedback maar daar ga ik over nadenken.
Belangrijkste reden is dat ik juist laagohmig wil aansturen vanwege de faseruis
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#38 Bericht door PE9ZZ »

PA1RAM schreef: 30 mar 2023, 07:07Misschien breid ik T7 nog wel uit met een zener en feedback maar daar ga ik over nadenken.
Je kan ook een opamp nemen. Doe je alle inputs als sommator (inverterend) en het nulpunt maak je instelbaar (niet-inverterend).

Tjerk, 9ZZ

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#39 Bericht door pe1cmo »

zo, na de verhuizing eindelijk weer internet.
Uiteraard volg ik je verhaal en wat het audio betreft, ik heb in de bijlage de ETSI normeringen voor landmobiel gebruik, volgens mij gaan de normen voor amateur ook aardig die kant op.
pagina 16 - 17 hebben ze het over de audio karakteristiek. Dat is dus incl je pre emphasis.


Verder de oscillator.
Probeer dit document eens te googlen: Oscillator Basics and Low-Noise Techniques for Microwave Oscillators and VCOs van Ulrich L. Rohde

dan:
Figure 15--Modified Colpitts oscillator with a dc-stabilizing circuit that monitors the emitter current of the
oscillator transistor. Since the stabilizing transistor is dc-coupled, it can be used as a feedback circuit to
reduce the phase noise from dc to about 1 MHz off the carrier. This approach is independent of the
operating frequency and the device itself, and therefore can be used for FETs as well as bipolar
transistors.

Die techniek gebruik ik al jaren, en niet alleen ik maar meer professionals
ets_300086e01p.pdf
(196.39 KiB) 65 keer gedownload
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#40 Bericht door PA1RAM »

Mooie documenten maar ik mis persoonlijk de aansluiting op de inhoud. Heeft niet zo zeer met engels te maken maar meer met dat ik me talloze malen zit af te vragen waar ze het dan in detail over hebben. Kortom dit gaat me vooralsnog veel te ver, ik denk dat ik me nu praktisch moet houden met wat ik begrijp en kan beredeneren. Er kan best nog een vervolg komen waar ik deze theorie wel gebruik maar heb daar dan wel even de tijd voor nodig...

Bedankt voor je bijdrage!
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#41 Bericht door PA1RAM »

Ik heb dat ETS document nog eens zitten lezen en dan blijkt dat men toch wel een stuk strenger gaat worden op de bandbreedte. 3Khz is niet meer wat men wil kennelijk, eerder 2,5kHz. Ik heb de boel designed voor 3 kHz dus laat het maar even zo, mijn zender wordt toch nooit ter keuring aangeboden... :roll:

Maar ik ben wat verder met de div modulatie ingangen en vooral de varicaps. Heb er nu 2 in anti-serie gepland staan om de intermodulatie en vervorming tegen te gaan, ik heb begrepen dat dit ook de voorkeur heeft voor het bereiken van een lagere faseruis. Alleen wanneer je je daarin gaat verdiepen kan je nog maanden bezig zijn met het inlezen van de materie. Dat gaat mij te ver en dus heb ik een tussenweg gekozen met niet al te hoge weerstanden in het bias circuit om toch nog wat modulatie mogelijk te maken. Voor de perfecte bias zou je inderdaad actief met opamps aan de gang moeten gaan maar daar heb ik voor deze zender niet voor gekozen, geen opamps maar alleen transistoren/fets. Versie 2.0 zal er denk ik totaal anders uit gaan zien...

Dit is de laatste stand van zaken. De weerstandwaardes aan de diverse ingangen liggen zeker nog niet vast, ik wil eerst zien wat de modulatie index wordt en of ik dat zo in de hand kan houden. Wanneer er geen ernstige bezwaren zijn ga ik dit in printvorm omzetten en bouwen zodat ik echt kan meten wat het resultaat is.

Oscillator met Varicaps en insturing 20230401.JPG

Verder heb ik de oscillator voorzien van een soort van buffer met de BF961 die ik toch al had gebruikt voor de bias metingen, kwestie van wat opschuiven naar links op de print. Zodoende kon ik nu wel mijn frequentieteller er aan hangen en de resultaten daarvan zijn niet echt bemoedigend om er mee de band op te gaan. Het verloop is max 30kHz naar beneden (in 3 uur) en daarna zwaait die langzaam weer naar boven (in 3 uur) om daarna weer naar beneden te gaan. Kortom een PLL is denk ik al direct nodig...

20230331_214113.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#42 Bericht door PE9ZZ »

PA1RAM schreef: 01 apr 2023, 00:13Kortom een PLL is denk ik al direct nodig...
Maar dat is toch logisch? Als je op de spoel blaast wordt-ie iets langer en zit je meteen 100 kHz lager. Als je de boel inblikt en in piepschuim stopt is dat probleem opgelost (na een halfuurtje opwarmen) maar dan zit je met een VFO van een halve liter. PLL lost dat keurig netjes op.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#43 Bericht door Paula Bean »

Een zelfde soort verschijnsel heb ik met de magnetic loop antenne die ik op mijn balkon gebruik. Als de zon opeens gaat schijnen, warmt de koperbuis op en zet uit, waardoor de resonantiefrequentie daalt en de SWR totaal om zeep helpt. Je blijft bijstellen. s'Avonds gaat het dan weer omgekeerd, door de kou krimpt de antenne waardoor de resonantiefrequentie stijgt. Ik zit sterk te denken aan dat ik remote de condensator in mijn loop kan tunen, met een motortje ofzo. Afijn, sorry voor het zijspoor.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#44 Bericht door PA1RAM »

Nee hoor Paula je raakt de snaar op de juiste plek. Of het nu een antenne is die buiten afstemming raakt of een oscillator die drift na inschakeling. Het is jammer want ik had verwacht dat de drift op 5-7 kHz zou uitkomen, dat is al veel te veel maar dat was voor locale QSO's acceptabel geweest met 0dBm, Nu loopt die echter over meerdere channels te zwalken en dat is onacceptabel vind ik.

Het is jammer in die zin dat ik het totale ontwerp in behapbare brokken had gedeeld, modulatie trap, stuurzender 0dBm, versterker trap tot 10W en pas daarna de PLL want ik verwacht dat ik daar de grootste inspanning (lees tijd) aan ga besteden. Nu wordt de laatste stap dus naar voren getrokken en het betekent dat ik nog wel een poosje zoet ga zijn voor ik proef uitzendingen kan gaan doen.

Ik heb vandaag de schakeling rond het aarden van g2 gemaakt in de hoop dat de drift een stuk minder werd. Na het weer "hoog" maken van g2 start de oscillator prima maar 15 minuten later is die 9 kHz gezakt, daarna is die gedurende een uur redelijk stabiel met +1 kHz verloop. Ik ben in de tussentijd uit eten geweest met mijn gezin vanwege mijn verjaardag maar bij thuiskomst bleek er +35kHz verloop te zijn en in de uren daarna per uur -10, -10 en +10kHz...

Dit is het huidig geplande schema maar ik ga de sturing rondom het aan/uit zetten van de oscillatie eruit halen. De varicaps en alles wat er voor zit heb ik niet in de proefopstelling zitten. De testen zijn dus alleen met het oscillator gedeelte gedaan.

Oscillator met Varicaps en insturing 20230402.JPG

Ik ga me nu focussen op de printen van de oscillator, buffer en 1e RF trap en hoop dat komend weekend operationeel te krijgen zodat ik me daarna op de PLL kan storten, al is het maar een tijdelijke zonder instelbare regeling.

p.s. ter info...

Dit was het verloop van de laatste 3M zender die ik in 1982 bouwde! Met eenzelfde "soort" oscillator maar dan met de BF900 in een colpitts configuratie. Op 3m was dat acceptabel maar nu kan dat natuurlijk niet meer. Ik maak nu ook wel een beetje zorgen over het zwabberen na een aantal uren, heb dat destijds niet gemerkt/gemeten. Kan zijn omdat de boel nu alleen op een testprint zit en destijds netjes ingeblikt was...
20230401_221443.jpg

En voor pure nostalgie nog een wazige foto van die zender...

20230402_014205.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#45 Bericht door Paula Bean »

Lovely!

Plaats reactie