CW buis zender 40m band zelfbouw

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

CW buis zender 40m band zelfbouw

#1 Bericht door Michiel »

De laatste jaren vindt ik het cw erg interessant.
Speurend op HF hoor je overal cw piepjes en met een simpel programma kan je al die piepjes mee schrijven.
Dat heeft mij altijd al gedesinteresseerd, zeker na het behalen van mijn machtiging.

Spelend met een Chinese Pixie en verschillende andere knuttels wilde ik nu toch eens wat bouwen op een buis en straks op buizen.
Vandaar mijn zoektocht op het internet.
De eerste keuzen was om iets 2e hands te kopen omdat ik een aantal jaren alles op het gebied van buizen had weggedaan. (spijt!!!)
CW zenders op alie en Ebay vond ik niks of te duur , dus toch maar een berg "oude" meuk gaan verzamelen.
Mijn overbuurman kwam met wat mooie spulletjes aan en een oude radio voor de voeding en chassis op marktplaats kwam ik al een heel eind.
Nu nog een leuk ontwerp.

Mijn keuze was gevallen op een 1 buis zender op basis van een EL90/6AQ5.
Lekker simpel en iets zonder kristal.
Waarom ik dit niet wilde was alle info die ik verzamelde steeds het kristal ft-243 te spraken kwam.
Dus zoeken op dit kristal werd het wel een ding, zeker omdat er een hoop "nep" ft-243 kristallen zijn.
Deze , wat ik lees schijnen niet lekker te werken. (https://www.youtube.com/watch?v=07gIwVnAXrw)
Dus iets als een Hartly cw zender werd mijn keus.
Mijn keuze was gevallen op deze : http://www.incbtech.com/index.php/artic ... er-tel024e

Na het strippen van de oude b4x23a chassis en het schrobben ervan was het ding weer een beetje om aan te pakken.
Als die jaren stof en stink was genoeg aanwezig en heb deze eerst maar een bak sop gelegd na het verwijderen van alle onderdelen.
Onder het slopen dacht ik nog wat een werk dat was om dat ding toen te bouwen.
Trafo even ontroest en afgeplakt en even met een zwarte spuitbus mooi zwart gemaakt.
Al met al was dat al een dag werk en een beste troep wat je ervan krijgt.

Toen ik in mijn hoofd had hoe ik het ongeveer wilde hebben weer de schuur in gedoken en alle mechanische dingen gedaan.
Het opbouwen kon nu lekker warm binnen en in een schone omgeving.

Het enige ding wat een beetje uitproberen was, was de spoel en het uit koppelen ervan.
Na een paar probeersels werkte het wel aardig naar mijn zin en na het inschakelen kwam er op 40m toch iets meer dan 2 Watt uit.
Ik had een paar oude 6AQ5 buizen liggen, dus misschien dat er met een nieuwe el90 meer uit te halen valt.
Maar voor mij meer dan zat.

De stabiliteit valt mij niet tegen, na een paar uur bleef hij binnen 1 kc op de afgestemde freq.
Zeer goed dus, alleen wat mij niet bevalt is dat deze AM gemoduleerd is.
Het werkt prima, de pulsen zijn mooi in te stellen met de potmeter maar ga toch liever een signaal maken als ik uitzend i.p.v. een continu draaggolf.
Ook staat er in de txt dat als je dat wilt je cw sleutel tussen de hoogspanning kan zetten.
Wel met gevaar dat je een optater krijgt, want je sleutel staat op 245V !!!
Toch wil ik de keuze erop maken om met de HV te schakelen maar daar moet ik iets op verzinnen ik wil geen HV op mijn sleutel.
Als ik van mijn knop afschiet of mijn sleutel verleg dan is de aanraking te groot.
Ook ben ik ban dat mijn sleutel gaat vonken en dat wil ik al helemaal niet.
Dus dat word nog even een dingetje.

Ik heb wat foto`s gedeeld via deze link : https://myalbum.com/folder/ReJMsQ8HsnWU/
Dit is mijn eerste test versie, mocht het naar mijn zin wezen wil ik deze netjes nabouwen in een mooi chassis.
Al met al een leuk geslaagd project en veel knutsel plezier eraan gehad :)

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: CW buis zender 40m band zelfbouw

#2 Bericht door Michiel »

"Dat heeft mij altijd al gedesinteresseerd, zeker na het behalen van mijn machtiging."
Spelling greep in, dat had natuurlijk geïnteresseerd moeten wezen.

Link van het schema werkt niet meer, ik kan hem zelf ook niet bereiken iets waar ik al eerder last van had.
Schema staat in de foto`s.
Probeer de link naar de tel024E later nog een keer, kans dat deze het straks wel weer werkt.

Plaats reactie