Hulp met trekken coax

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Hulp met trekken coax

#1 Bericht door PD1ITZ »

Sinds drie maanden probeer ik dit op te lossen en (commerciële) hulp te vinden.

De situatie is zoals op de bijgevoegde tekening. Ik wil het ontvangerstation in een kamer op mijn zolder plaatsen en de antenne op het balkon op de eerste verdieping. Voor de airco is er een doorgang onder het dak door van de zolder naar het balkon waar ook de coaxkabel moet komen.

Het probleem is echter: tussen de isolatie van het dak en de uitgang op het balkon is lege ruimte en ik kan de kabel niet trekken. Ik heb een trekveer geprobeerd, een endoscoop, een koperdraad, niets lijkt te werken.

Ik heb de dakdekker gebeld, de airco bedrijf en een elektramen maar ze kunnen allemaal niet helpen. Wie weet wie/welk bedrijf ik kan bellen om mij hierbij te helpen. Ik betaal er uiteraard voor.
1675443738335.jpg

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Hulp met trekken coax

#2 Bericht door PH7R »

Probeer eens van zolder binnen een draad met stuk ijzer naar beneden laten zakken. Dan buiten dak met een flexibele staaf + magneet het stukje ijzer proberen te pakken.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: Hulp met trekken coax

#3 Bericht door PD1ITZ »

Bedankt voor het advies. Ik zal he probeeren.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Hulp met trekken coax

#4 Bericht door PA1AIS »

Probeer eens met een 1/2"of 3/4" elektrabuis, die kan je wat sturen. Als dat luk de kabels er door.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Hulp met trekken coax

#5 Bericht door PA3HMP »

electrapijp, aan de bovenkant met tape een nylon draad aan vastmaken, vanaf het balkon invoeren, op het moment dat de pijp binnen langs het gat komt op zolder kun je de nylon draad vastpakken en naar binnen trekken, coax kabel aan nylon draad vastmaken en meteen een nieuwe nylon draad meetrekken voor evt volgende kabels of toekomstig gebruik.

evt kun je met een zaklamp aan de binnenkant van de pijp schijnen vanaf balkon dan kun je ook nog licht zien op zolder waar de pijp is.

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Hulp met trekken coax

#6 Bericht door on4ged »

Wat je er niet bij vertelt hoever beide openingen uit elkaar liggen, en of ze ook al dan niet recht boven elkaar liggen.
Het zal niet eenvoudig zijn om daar een professioneel iemand voor te vinden. Het is voor hen veel te onzeker om deze klus te klaren. De meesten zullen er zich niet aan willen wagen. Teveel tijd, te duur, te onzeker, enzovoort.
Maar wie kan je dan wel helpen? Een elektricien-installateur die misschien al wel met pensioen is en een rijke ervaringen en héééél vééééél geduld heeft met zulke klusjes. Daarbij komt nog enige vindingrijkheid, want uit mijn eigen jarenlange ervaring weet ik dat dergelijke klussen zo verschillend zijn dat je telkenmale weer van alles zal moeten uitvinden en proberen. Geen geluk, volgende truc dan. Ik kan je hier geen echte raad geven, om te beginnen moet je daarvoor de situatie ter plaatse kunnen zien en inschatten. En dan begint het pas, veel proberen en nog meer, en hopelijk komt de factor geluk je een handje helpen.
Veel succes gewenst met je zoektocht en het eindresultaat.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Hulp met trekken coax

#7 Bericht door PA3JVA »

En waar moet dit plaats gaan vinden?
Ik zie geen locatie.

Heb in het verleden gewerkt als elektromonteur en heb daar zo'n beetje alle facetten meegemaakt. En vaak ook creatieve oplossingen moeten bedenken.


Joop

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Hulp met trekken coax

#8 Bericht door PA0AA »

PA3JVA schreef: 04 feb 2023, 13:22 .....En waar moet dit plaats gaan vinden?
Ik zie geen locatie......
Ehhh, Misschien ook een suggestie om even qrz.com aan te vullen ? Dan zijn dit soort vragen gemakkelijk te voorkomen. :wink:

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Hulp met trekken coax

#9 Bericht door PA1AIS »

Moet de goede man of vrouw natuurlijk wel eerst aangemeld zijn bij QRZ, en dat istie niet.

Goeie opmerking Ruben :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Hulp met trekken coax

#10 Bericht door PA0CMU »

Den Haag volgens zijn voorstelling in een ouder topic.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Hulp met trekken coax

#11 Bericht door PA3JVA »

PA0AA schreef: 04 feb 2023, 20:47
PA3JVA schreef: 04 feb 2023, 13:22 .....En waar moet dit plaats gaan vinden?
Ik zie geen locatie......
Ehhh, Misschien ook een suggestie om even qrz.com aan te vullen ? Dan zijn dit soort vragen gemakkelijk te voorkomen. :wink:

73, Ruben, PA0AA.
Gewoon aangeven in het profiel hier is veel eenvoudiger, dan is het voor iedereen in 1 oogopslag zichtbaar.

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: Hulp met trekken coax

#12 Bericht door PD1ITZ »

@ PA3HMP heb ik alles geprobeerd. Zelfs met een endoscoop dat ik in de pijp had liggen. Er zijn twee probleemen. In de tussenruimte sit zo een dakisolatiewol en an de buitenkant is de dakgoot iets in de weg. Met het endoscoop zie je wel het licht en de exit naar buiten maar je bereikt het niet.

@ PA3JVA is in der daad in Den Haag. He enige wat ik denk dat misschien werkt: Er lopen twee buizen van de airco langs PLUS het stroomkabel van de airco buitenunit. Je kan het stroomkabel doorsnijden. Dan heb je een poging met het airco stroomkabel als "trekveer". Stuur mij aub een PN als je weet wat een bezoek in Den Haag gaat kosten.

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Hulp met trekken coax

#13 Bericht door PA3JVA »

De stroomkabel als trekveer zou een optie kunnen zijn maar dan ben ik niet zo van het doorknippen. Beter is dan (als het mogelijk is) om heb aan 1 zijde los te maken en de coax plus een trektouw met deze kabel te trekken.
Dan kun je daarna de kabel met het trektouw weer terug trekken (met eventueel nog een touwtje voor de toekomst)
Dat gaat natuurlijk alleen als er ruimte is.

M.b.t. je locatie Den Haag, ik kom er vrijwel nooit en ook niet in de buurt dus dat wordt dan lastig.
Veel verder als Schiphol kom ik niet en qua planning weet ik ook nog niet precies wanneer.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Hulp met trekken coax

#14 Bericht door PD7P »

Hoe groot is de afstand tussen je invoer op zolder en je uitvoer onder de goot??
Als die niet te ver is zou je met een stuk massief rond 4mm van bij voorkeur aluminium een soort van trekstang kunnen buigen.

Ik bedoel dan iets in deze geschetste vorm \ _____________/l waarbij de linkerpunt in een hoek is gezet die je onder lichte druk in de uitvoer zet
\l
De hoek is dan tussen de 20 en 40 graden,zeker niet meer dan dat!!
Als je meer zet zal de as dubbelvouwen.
Je steekt dan de "haak" van boven door je isolatie in de richting van je uitvoer,het best kun je dit met 2 personen doen,de 2e persoon kijkt dan vanaf buiten
waar je zit met je haak en geeft aanwijzingen.

Succes Paul

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: Hulp met trekken coax

#15 Bericht door PD1ITZ »

PD7P schreef: 05 feb 2023, 21:34 Hoe groot is de afstand tussen je invoer op zolder en je uitvoer onder de goot??
Als die niet te ver is zou je met een stuk massief rond 4mm van bij voorkeur aluminium een soort van trekstang kunnen buigen.
Ja, zoiets probeer ik deze week met een zachte koper buis van 4mm!
Bedankt!

Plaats reactie