Trafo wikkelingen parallel

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Trafo wikkelingen parallel

#1 Bericht door PA4WK »

Beste forum leden, ik heb een mooie ringkern trafo liggen van 2x 18V 400VA, hier wil ik een ouderwetse lineaire voeding mee gaan maken.
De twee secundaire wikkelingen van 18 V. wil ik natuurlijk parallel zetten, dat is niet het probleem gewoon de wikkelingen parallel zetten en klaar.
Maar ik bedacht me dat het parallel schakelen natuurlijk ook na de brug gelijkrichter kan, of na de afvlakking, of eigenlijk op bijna elke plaats in de schakeling.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Wat zijn voor en nadelen of maakt het eigenlijk niet uit? Oh en kom aub niet met "koop toch gewoon een schakelende voeding" die heb ik al en dan ligt mijn mooie trafo nog te verstoffen.
Ben benieuwd naar de reacties
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pa4vic
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 okt 2014, 13:24
Roepletters: pa4vic
Locatie: Venlo

Re: Trafo wikkelingen parallel

#2 Bericht door pa4vic »

Ik heb zelf geen ervaring met een 2* trafo, maar vergeet niet de zekering(en) vóór de gelijkrichter (s) te zetten.
Dié fout heb ik zelf gemaakt : zelfs bij 12 Volt blijft er een vlamboog ( héél fel en heet ) in een glaszekering lopen bij kortsluiting.
Bij wisselstroom schijnt die vanzelf te doven door de nuldoorgangen.
Schijnt, volgens het internet. De secundaire van de trafo was bij mij de zwakke plek en brandde door, einde oefening.

Verder zou ik twee gelijkrichters toepassen en daarna de stromen pas samenvoegen.
Stel dat de wikkelingen niet 100% gelijk zijn, dan zou er een stroom kunnen lopen die de trafo belast en die je niet wil.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Trafo wikkelingen parallel

#3 Bericht door PA4WK »

Bedankt voor de tip van de zekeringen, zelf zet ik altijd een zekering primair (in de 230V ) en 1 secundair maar bij de uitgangs aansluitingen, ik begrijp nu dat ik dat beter niet kan doen.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Trafo wikkelingen parallel

#4 Bericht door PA1AIS »

Beide kan: wikkelingen parallel of gelijkrichters parallel, echter....

Als er minimaal verschil in de wikkelingen zou zitten, levert dat mogelijk iets vereffeningsstromen op. De trafo zou daardoor onnodig kunnen opwarmen.

Als je na de gelijkrichters parallel zet, heb je minder stroom (verliezen) per gelijkrichter en zeker geen vereffenings stroompjes tussen de wikkelingen.
Ik denk dus dat het voor de warmtehuishouding iets beter uit kan pakken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Trafo wikkelingen parallel

#5 Bericht door on4ged »

Ik zou inderdaad de oplossing van PA1AIS verkiezen.
Het is al wel even geleden, zo'n 50 jaar intussen, dat we op school nog transfo's berekend, gewikkeld en getest hebben.
Meermaals hebben we toen vastgesteld dat twee wikkelingen parallel zetten soms tot zeer slechte resultaten en soms zelf tot regelrechte gevaarlijke situaties kan leiden. Zelf als de twee wikkelingen, voor zover wij ze konden nameten, identiek waren. De kleinste verschillen konden we niet meten, maar o.a. de zwerfstromen tussen de spoelen onderling konden flink wat roet in het eten strooien. Als ik me niet vergis, het is ook al zolang geleden, kon door die zwerfstromen de spanning in een van de spoelen danig doen dalen. Dus een serieuze onbalans. Je weet wel, tegengestelde stromen heffen elkaar op. En zoals reeds aangehaald, het kan in het slechtste geval de transfo flink doen opwarmen tot zelf doen verbranden en kortsluiten.
Toch wel oppassen met het parallel schakelen.
Met het parallel schakelen na de gelijkrichting heb ik geen ervaring, noch theoretische kennis. Daar durf ik me niet over uitspreken.

Veel succes in ieder geval met de bouw van je voeding. Zelf ben ik er ook mee bezig, en het is ook geen geschakelde. Het is een project van meer dan 25 jaar geleden dat nu eindelijk eens af moet geraken.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Trafo wikkelingen parallel

#6 Bericht door PA4WK »

Geweldig dit forum,
iedereen bedankt voor alle nuttige info.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Trafo wikkelingen parallel

#7 Bericht door pe5t »

Waarom zet je ze niet in serie met het elektrische midden aan aarde? Dan heb je ook geen brugcel nodig maar volstaan twee diodes.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Trafo wikkelingen parallel

#8 Bericht door PA1AIS »

En dus nog minder warmte ontwikkeling.

Goede suggestie!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Trafo wikkelingen parallel

#9 Bericht door PA0LMD »

pe5t schreef: 27 nov 2022, 08:24 Waarom zet je ze niet in serie met het elektrische midden aan aarde? Dan heb je ook geen brugcel nodig maar volstaan twee diodes.
Dan moet elke wikkeling gedurende een halve periode de volle stroom leveren. Dat zal m.i. leiden tot meer koper verliezen en dus meer warmte ontwikkeling.
Bij twee brugcellen en de uitgangen aan elkaar zijn er altijd twee wikkelingen die de stroom leveren.
Meten is (z)weten

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Trafo wikkelingen parallel

#10 Bericht door pe1cmo »

Zoals Leo het mooi omschrijft, je kan beter dit soort stromen verdelen, staan de onderdelen minder op hun tenen en is de warmte minder.
dus 2x brugcel.

maar tegenwoordig kijk ik eerst bij Meanwell, en daarachter een extra filter voor de ongewenste producten.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Trafo wikkelingen parallel

#11 Bericht door PA3DJS »

Of parallel goed gaat, hangt af van het ontwerp van de twee secundaire wikkelpakketten. Ik heb diverse transformatoren gebruikt (onder andere Amplimo) waarbij de secundaire wikkelingen gewoon parallel konden zonder toename in nullaststroom. Als je spullen hebt waarbij parallelschakelen makkelijker is, zou ik het gewoon proberen en de primaire nullaststroom meten (bij voorkeur RMS meting).

Wellicht heb je twee losse brugcellen, dan is de wikkelingen los van elkaar gebruiken denk ik makkelijker, vanwege dat iedere brugcel de helft hoeft te dissiperen.

Met de brugceloptie met dikke elco mag je tot zo'n 66% van de RMS AC stroom gaan, dus zo'n 15A DC continu uit de gelijkrichter (vanwege 22.2A AC RMS totaal uit de twee wikkelingen).

Met de dubbelfase gelijkrichting met twee diodes en middenaftakking lever je fors in ten opzichte van de bruggelijkrichter. Je komt dan uit op zo'n 10A DC continu.

Triodes4ever
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44

Re: Trafo wikkelingen parallel

#12 Bericht door Triodes4ever »

Gewoon nullast meten, daarna wikkelingen parallel zetten en zien of de nullast toeneemt. Zoniet, alles OK. Theoretisch kàn er alsnog een onbalans ontstaan bij belasting a.g.v. verschillende koperverliezen tussen de secundaire wikkelingen, maar ik verwacht dat marginaal.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Trafo wikkelingen parallel

#13 Bericht door PA0KLS »

Alweer jaren geleden heb ik een lineaire voeding gemaakt voor 13,8 volt 200 ampère. Dat is om mijn 19-set met eindtrap op te laten werken met hun originele dyna-motoren. Daarvoor heb ik 8 secundaire wikkelingen gemaakt, met 8 brugcellen en 16 regeltransistoren. Pas daarná is de boel parallel gezet. Ik had dus ook 8 elco's van elk 1 dF (deci-farad, 100.000 uF). Alles is dan los van elkaar en dat leek mij een voordeel. Het inschakelen is een probleem op zich.

Bij het inschakelen staat er primair een weerstand van 33 ohm in serie. De stroom is dan even 15 A. Daarmee laden zich de elco's zich op en als de spanning daarop voldoende hoog is, een volt of 15, trekt er een relais aan, dat de weerstand kortsluit. Dat duurt ongeveer een seconde. Met een weerstandje in serie met de spoel van het relais kon ik het moment van aantrekken bepalen.

Ik heb er geen zekering in gezet, de dikke trafo kan 16 A primair aan, de zekering in huis slaat dan wel uit. Dit was een leuk project, al vond ik het af en toe wel spannend, die grote stromen. Het is in Electron beschreven, in het nummer van april 2005. Wellicht kun je dat terug vinden. Succes !

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Trafo wikkelingen parallel

#14 Bericht door PA2RU »

PA0KLS schreef: 17 aug 2023, 16:54 Het is in Electron beschreven, in het nummer van april 2005. Wellicht kun je dat terug vinden. Succes !
Artikel gevonden : zeer interessant...voor wie 'm digitaal wil kan ik deze wel inscannen!
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Trafo wikkelingen parallel

#15 Bericht door PA0KLS »

O, als je dat zou willen doen..... Ik heb zelf alleen de kale tekst en de losse figuren. Als je daar een pdf van zou kunnen maken, ben ik daar zeer in geïnteresseerd.

73 en bij voorbaat dank, PA0KLS

Plaats reactie