Lima SDR tx probleem

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd1nl
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 mar 2011, 01:35

Lima SDR tx probleem

#1 Bericht door pd1nl »

Op marktplaats heb ik een originele Lima SDR bouwpakket gekocht helemaal compleet met alle onderdelen.
Na 2 avonden solderen is de rx print volledig klaar en alles werkt goed. Ontvangt iets minder dan mijn Kenwood r600 maar de meeste signalen zijn goed te ontvangen.
Nu ben ik met de TX print bezig maar ik loop vast bij de mixer. De handleiding zegt dat er een RF signaal moet zijn op een testpunt na de mixer maar ik ontvang niks op de Kenwood. Alleen een piepje van de oscillator dus dat werkt wel.
Ik ben nu al 2 avonden aan het meten en testen maar krijg geen signaal uit de mixer. Ik kan het audio signaal meten tot na de impedantie omzetter en daar lijkt alles goed.
Ik heb alleen een multimeter en een handheld scope tot 200 kHz dus rond de mixer kan ik niet veel meten.

Ik verwacht dus een signaal vanuit de mixer wat ik zou moeten ontvangen met mijn Kenwood r600 klopt dat of mis ik nu iets? Zo staat het tenminste in de handleiding.

Mijn volgende stap is dus een scope aanschaffen om te kijken wat de mixer doet en kijken of er wel een TX clock binnen komt wat ik nu niet kan meten.

pd1nl
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 mar 2011, 01:35

Re: Lima SDR tx probleem

#2 Bericht door pd1nl »

Probleem gevonden eindelijk :D
Er stond maar 1 volt op de klok enable lijn wat ik niet vertrouwde. Weerstand van 220 ohm zat een 2k2 :?
Ik heb nu signaal en modulatie wat ik kan ontvangen met mijn ontvanger vanuit de mixer dus ik kan weer verder.

Morgen maar eens alle weerstanden van 220 ohm en 2k2 eerst eens controleren misschien heb ik een fout gemaakt of er zat een verkeerde weerstand in een zakje.

Zijn er nog mensen die de Lima SDR gebruiken?

73 PD1NL

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Lima SDR tx probleem

#3 Bericht door PE1RTC »

Ik weet dat het ooit een bouwproject was hier in Twente en ik heb er ook heel wat fotoos van gezien in het verleden.
Heb er zelf geen ervaring mee. Ik ging voor de FA-SDR en dat was ook heel leuk experimenteren.
Maar ja..na een paar jaar toch weer naar de opslag verhuisd.
Denk dat ik m binnenkort toch weer eens aan ga sluiten want het was toch ontzettend leuk om mee te werken.

pd1nl
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 mar 2011, 01:35

Re: Lima SDR tx probleem

#4 Bericht door pd1nl »

Het is al laat maar ik wil het toch nog even delen.
Voor het eerst geëxperimenteerd met ft8. Dat gaat best goed met maar 1 watt en een stukje draad uit het raam gespannen van 10 meter.
Ik ben nu te lui om het over te typen dus:
Afbeelding
Dit zijn de voltooide ft8 qso's op 20 40 en 80 meter.

TX antenne is ongeveer 10 meter dunne draad uit het raam met een onbekende balun.
Rx is een zelf gebouwde loop 1 meter diameter en die hangt binnen op zolder.
Op psk reporter zie ik dat ik zelfs in USA nog ontvangen ben
Bijlagen
IMG_20220501_022456.jpg

Plaats reactie