xtal overtone of grondtoon ?

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: xtal overtone of grondtoon ?

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dank Klaas voor je heldere uitleg.

Ik ga een andere schema toepassen. Kan nl. niet uitstaan dat ik die 80Khz niet aan de praat krijg..................................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: xtal overtone of grondtoon ?

#17 Bericht door PA0KLS »

Juul,

probeer deze schakeling eens voor jouw 80 kHz-kristal.
X-tal-oscillator.jpg
Ik gebruikte hem ongeveer 52 jaar geleden in mijn eerste digitale klok om een 200 kHz-kristal te laten oscilleren. Ook dat was een "moeilijk" kristal. Ik heb een tijd nagedacht, of ik de schakeling nog ergens had, en ja hoor, in een oud schrift. De 2N2711 is een gewone transistor, een BC548 zou het precies zo moeten doen. De voedingsspanning was iets van 5 volt, of zelfs minder. Daarmee regelde ik ook de precieze frequentie.

Destijds was het plan dit kristal te locken aan "Droitwich" op 200 kHz, maar dat is nooit zo ver gekomen. En toen ging Droitwich ook nog 2 kHz down........ Maar de klok heeft prima gelopen, los op zijn eigen kristal. Jaren vanaf 1970. Wij herinneren ons nog goed dat wij 's nachts de radio aan hadden, bij de terugkeer van de Apollo 13. In het donker konden wij de tijd zien op die klok.

Succes!!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: xtal overtone of grondtoon ?

#18 Bericht door PA0FRI »

X-tal-oscillator.jpg

Zo heeft iedereen wel zijn voorkeur voor een bepaalde schakeling.
Dit was mijn favoriete kristaloscillator.
Bijlagen
Xalosc.GIF
Xalosc.GIF (6.07 KiB) 3996 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: xtal overtone of grondtoon ?

#19 Bericht door PA0KLS »

Ja Frits,

maar dit werkt zo niet voor een 80 kHz kristal. Deze oscillator is vrijwel hetzelfde als het kristal in de griddipper steken, en dat werkt niet. Het kristal moet daarvoor laagohmig aangesloten worden, zodat het in serie-resonantie komt (in het dal van de impedantie-karakteristiek).

Je ziet dat in jouw schakeling de ingang van de versterker hoogohmig is, de basis van T1. Het stukje met de 3 C-tjes zet het kristal in het zelfinductiestuk van de karakteristiek. In mijn schakeling uit 1970 zit het kristal tussen de twee emitters, en dus laagohmig in en uit.

Bovendien staat er in jouw tabelletje geen gegevens voor een 80 kHz kristal. Het is niet voor niks dat Juul het kristal niet aan het trillen kreeg.

Plaats reactie