Aanpassen van fabrieks- QRO versterkers.

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Aanpassen van fabrieks- QRO versterkers.

#1 Bericht door ON5DRE »

Hallo,
ik weet niet exact of het hier thuishoort, of bij QRO, maar mijn vraag gaat specifiek om een modificatie van een toestel.
Reeds geruime tijd zie ik regelmatig op de 2dehands verkoopsites versterkers passeren voor de FM-band.
een voorbeeld : https://link.marktplaats.nl/m1751981994 .
In vergelijking met een afgewerkte zelfbouw (of commercieel gekochte) QRO amplifier voor de 2meter band,
vallen de vraagprijzen voor deze versterkers best mee, meestal minder dan 1€/watt.

Mijn vraag was dan ook, hoe breedbandig zouden deze dingen zijn, en zouden ze makkelijk aanpasbaar zijn?

Om het zelf even te testen kost het wel wat te veel, een dure baksteen als dit misloopt, maar ik denk er wel even over na:
Er zal moeten gezien worden of er een geschikte bias schakeling aanwezig is. Met de meeste moderne FET's is dit geen groot probleem om dit in orde te krijgen.
De uitgangsfilter (LPF of BPF) moet aangepast worden, maar ook hier zijn er mogelijkheden zat, en op de SA is dat zo gepiept.
Vraag blijft dan, is het ingangscircuit breedbandig genoeg, en misschien wat moeilijker, zal het uitgangscircuit enige aanpassing nodig hebben?
Als op de uitgang een impedantietransformatie wordt gedaan met een stuk (semirigid) coax, zal deze wat moeten ingekort worden,
of kan er met discrete componenten het één en ander binnen specs gebracht worden ?

Waarom dit idee :
Ik heb voor ons clubstation enkele R&S TV-amplifiers volgens een beschrijving omgebouwd naar de 70cm band.
Dit betrof vooral het aanpassen van input en output circuits, en het afregelen van de bias.
Misschien is de lijn wat door te trekken, en kan er zo binnen budget een professioneel apparaat aangepast worden voor ons gebruik.

Enige ideeën hierover of nog beter, ervaringen ???

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Aanpassen van fabrieks- QRO versterkers.

#2 Bericht door PA0BAK »

Bedenk wel, dat eindtrappen voor 3m niet bedoeld zijn, om ook een ontvanger aan te hangen.
Je zult dus zelf iets moeten maken, om over te kunnen schakelen van RX naar TX .................
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Aanpassen van fabrieks- QRO versterkers.

#3 Bericht door ON5DRE »

Inderdaad, terechte opmerking.
Voor mij minder belangrijk, ik werk altijd met gescheiden RX/TX, dus vind ik dit niet zo direct een issue.
Maar vooral het "aanpassen" naar een bruikbaar apparaat voor ons, dat is de hoofd vraag.
Ik zal RX/TX schakelen, voeding al dan niet op 230V of 3x230V, ... beschouwen als "randapparatuur" :wink:

Mvg, Kevin.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Aanpassen van fabrieks- QRO versterkers.

#4 Bericht door pe1cmo »

Over het algemeen zijn deze eindtrappen niet geschikt voor boven de 108 MHz
1: de matching loopt van 88 - 108
2: laagdoorlaatfilter begint op 108
3: FM is een niet lineaire modulatie, niet geschikt voor SSB, hoewel je de FET eindtrappen wel lineair kan krijgen door de ruststroom op te draaien.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Aanpassen van fabrieks- QRO versterkers.

#5 Bericht door ON5DRE »

Hallo Rene,
inderdaad, die dingen had ik zelf ook al aangehaald. mijn vraag hierbij was : hoe makkelijk of moeilijk zou het zijn om
de matching - filtering - bias - ... aan te passen zodat die bruikbaar wordt op 144MHz.
Misschien heeft iemand anders dit pad al bewandeld...

Zoals bekend zijn er andere (professionele) apparaten die zich ook makkelijk laten ombouwen tot amateur-geschikt materiaal.
( bv de R&S VH501 amplifiers, om makkelijk en relatief goedkoop een 1KW amp te maken op 70cm. )

Mvg, Kevin.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Aanpassen van fabrieks- QRO versterkers.

#6 Bericht door PA4WK »

Als je uitgaat van iets voor de FM band zul je het mogelijk kunnen ombouwen naar 2 meter maar is het de moeite en de kosten waard?
De FM setjes van tegenwoordig leveren minimaal 50 Watt, dan moet je toch naar minimaal 200 a 300 Watt gaan om er iets van te merken.
Zo'n vermogen in FM lijkt me niet zinvol, dus moet je toch zien dat je de eindtrap in klasse A-B krijgt.
Beschik je, of kun je beschikken over de benodigde aparatuur om het zodanig af te regelen dat je er met goed fatsoen mee in de lucht kunt komen?
Mijn advies bezind eer ge begind, anders wordt het zo'n project wat straks in een hoek terecht komt.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Aanpassen van fabrieks- QRO versterkers.

#7 Bericht door ON5DRE »

Hallo Wim,
bedankt voor uw bericht.
Eerst en vooral had ik moeten duidelijk maken dat ik niet geïnteresseerd ben in een 2m FM versterker te maken.
Ik gebruik een 2m FM set om lokaal te babbelen, daar is zelfs geen 50W voor nodig :) . Ik ben vooral geïnteresseerd
in 2m DX. Tropo, MS, EME, ... Dus het gaat me om een lineaire versterker. Verder heb ik het ook niet over een -mobiele-
12V versterker die 100W maakt, maar eerder richting een KW versterker. of meer... :wink: En o ja, SSPA. Geen tubes.

Kosten noch moeite. Daarom begon ik net dit onderwerp. Als je even rondkijkt naar wat er op de markt is
van VHF versterkers, zal je snel zien dat je een hoog bedrag neertelt voor wat extra "wattjes".
De Beko HLV-1000 ; De Italab Atlas 1000 ; Gemini 2 1.2K ; OM Power OM 1002+ ; ... ze zitten allen boven de 2€/watt.
Een professioneel apparaat ombouwen voor minder dan 1€/watt is dan toch wel de moeite om even te bekijken.
Ik heb destijds 2 stuks R&S VH501 amps gekocht voor 1000€, inclusief voeding. na ombouw heb ik 2 werkende KW amps (op 70cm).

Beschikking over apparatuur. Tja, ik wens nog steeds meer apparatuur natuurlijk :D . Ik beschik over de nodige SA,
RF generator, gps gelockte counter, rubidium counter, en nog andere app om transceivers de nodige afregelingen mee te geven.

Bezinnen, dat is goed advies! en dat volg ik uiteraard op. Daarom ook mijn vraag, of iemand zo iets reeds gedaan heeft,
of op z'n minst ook met dit idee gespeeld heeft, en hierover iets kan vertellen voordat ik me inderdaad hierop zou
storten, om achteraf te horen dat het toch wel een mission-impossible blijkt te zijn.

Ervaring heb ik al een beetje opgedaan in de voorbije jaren.
oa met buizen : viewtopic.php?f=43&t=14063&hilit=gi7b .
Achteraf dan toch maar op SSPA overgestapt met beter resultaten. Ik heb een 2m PA gebouwd met 2x BLF278 van 500W ;
nadien ééntje met een BLF188 van 1KW. die heb ik geruime tijd gebruikt voor EME. Onlangs heb ik nog eentje gebouwd
met 2x MRF300 van 500W als test-case. deze werkt, en ik heb de nodige set printen klaarliggen om hiervan 4 stuks te maken,
omdat 4 stuks makkelijk te combineren zijn. Het mag wel blijken dat 144MHz mijn favoriete band is om te experimenteren.

Heb ik die versterkers dan nodig ?
Nee hoor! homebrew is voor mij de essentie van mijn hobby. Als iets werkt, mag het geparkeerd worden in de kast, en op naar de volgende!

terug on topic : Als er mensen zijn die hierover ideeën hebben, of zelf iets gelijkaardigs ondernomen hebben, hoor ik dat uiteraard heel graag!
Alvast bedankt voor het lezen.
Mvg, Kevin.

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Aanpassen van fabrieks- QRO versterkers.

#8 Bericht door Hans PE1KWH »

Een belangrijk aspect bij ombouw van zo'n versterker zal de koeling zijn.
Voor een niet lineaire FM eindtrap kun je de fet's flink hard aansturen en zijn daardoor de verliezen laag.
Wel prima te gebruiken voor CW natuurlijk.

Als je hem gaat ombouwen naar lineair bedrijf zal het geheel flink wat warmer worden, alleen al door de ruststroom te verhogen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Aanpassen van fabrieks- QRO versterkers.

#9 Bericht door pc1mb »

Uiteindelijk ben je dan een nieuwe versterker om de FETs heen aan het bouwen.

Deels kun je de print hergebruiken misschien. En de behuizing, voeding en koelplaat.

Als zo'n 3m kachel nog steeds goedkoop is als je hem als een doos met die onderdelen ziet, dan kán het een goeie basis zijn natuurlijk...

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Aanpassen van fabrieks- QRO versterkers.

#10 Bericht door ON5DRE »

Hallo Hans,
die koeling is een belangrijk issue. Inderdaad, zelfs met gewoon de bias erop wordt een lineaire SSPA al vrij warm.
Goed monitoren, en misschien nog meer geforceerde koeling voorzien...
Ik hoop een beetje dat, omdat een FM versterker toch meestal 24/7 draait, deze hierop voldoende gedimensioneerd is.
Buiten dat, test ik toch ook graag of ze een digimode-sessie ook vlot doorkomen (1min full power TX ; 1min RX gedurende ... uren ).

Hallo Marcel,
mogelijks komt zo'n ombouw grotendeels neer om de SSPA "grondig" te moeten herbouwen. Neemt natuurlijk niet weg dat
als je van nul zou beginnen, de onderdelen vaak zo duur zijn dat je aan zelfbouw niet meer kan beginnen. Zelfs de nodige
onderdelen vinden blijkt soms een klus. Allerlei waarden ATC condensatoren, coaxkabels met niet voor de hand liggende
impedanties, hoogvermogen directionele koppelaar, voldoende grote koelprofielen, en een doos waar
alles (eventueel incl. voeding) netjes in past, mooi frontje met knopjes en metertjes, ...
Ik zou het dan inderdaad beschouwen als een prima basis, die mogelijks relatief makkelijk aanpasbaar is.
Het is een hobby hé :wink:

Bedankt voor de input!
Mvg, Kevin.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Aanpassen van fabrieks- QRO versterkers.

#11 Bericht door pc1mb »

Niet hoeven zoeken naar de lastigste onderdelen is beslist ook wat waard!

Plaats reactie