Netvoeding voor héél kleine beetjes

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Netvoeding voor héél kleine beetjes

#1 Bericht door pc1mb »

Stel ik zou een Pi Pico in willen bouwen, of een Arduino Nano. In een bestaand netgevoed apparaat, om dat apparaat wat slimmer te maken. Er is verder geen DC aanwezig in dat apparaat. Dan heb ik dus een paar mA bij 3.3 of 5 volt nodig.

Dat apparaat is verder al dubbel geïsoleerd, geaard enzo, en de microcontroller is verder ontoegankelijk. Dus strikte galvanische scheiding is niet per se nodig.

Dan kan je bvb een oude usb lader kraken. Maar die kan al 100 keer meer leveren dan ik nodig heb. Of een mini trafootje gebruiken. Beide heb ik wel in de rommeldoos, maar zijn voor deze toepassing overdadig groot en zwaar.

Maar kan het ook kleiner/simpeler? Bvb een capacitieve spanningsdeler? Heb ik wel eens in een koelkast gezien meen ik, voor het bedieningspaneeltje.

Netspanning gelijkrichten en rond een hoogspanning FETje een simpele DCDC converter opbouwen?

Hoe zouden jullie zoiets aanpakken? Liefst miniatuur, zonder spoelen/transformatoren.

Meer dan een low power microcontrollertje hoeft er niet aan. Stabilisatie komt ook wel goed. Maar hoe van 230 wissel naar een paar mA laagspanning, liefst zo compact mogelijk?

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Netvoeding voor héél kleine beetjes

#2 Bericht door Ton_O_E »

daar zit ik ook mee :D
Je wilt het ook nog onafhankelijk van de belasting, bij een vaste belasting zou je een serieweerstand toe kunnen passen.
klikaanklikuit doet ook zoiets, de oudere types hebben alleen een fase en schakeldraad.
Voorheen PA3TON

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Netvoeding voor héél kleine beetjes

#3 Bericht door pc1mb »

Serieweerstand gaat wel flink dissiperen, grofweg een kwart Watt per mA. Bij verbruik in de uA's nog steeds wel te overwegen natuurlijk. Niet vaste belasting is bij dat soort waardes simpel op te vangen met zeners en diodes.

Liever minder dissipatie, dat wel.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Netvoeding voor héél kleine beetjes

#4 Bericht door PA1AIS »

Je kan ook een shuntregelaar maken. De serie weerstand bereken je zó dat bij maximale stroomverbruik van de pi nét de juiste spanning overblijft.
Een shunt transistor of fet naar massa regelt de overspanning achter de weerstand. Als de verbruiker dus minder stroom verbruikt, gaat de shuntregelaar dus meer kortsluiten naar massa. Uiterst effectief.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Netvoeding voor héél kleine beetjes

#5 Bericht door PH1HI »

Als dat apparaat konstant aan staat zou je misschien een simpele "ampere-tang" kunnen maken met een ringkern over 1 van de 220 draden en een paar windingen aan de secundaire kant?
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Netvoeding voor héél kleine beetjes

#6 Bericht door PA1AIS »

tl431_6.jpg
shunt.jpg
Rdrop zo uitrekenen dat de regelaar bij maximum belasting bijna niets hoeft te doen.

De TL431 kan zelf tot 100mA verwerken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Netvoeding voor héél kleine beetjes

#7 Bericht door pc1mb »

Mooie oplossing. Dissipeert nog steeds wel veel als je van 230V komt; rendement nog geen twee procent :wink:. Nou is dat ook geen eis hoor.

De amperetang oplossing is ook wel aardig. Niet heel compact.

Ik ga nog eens puzzelen hoeveel het nu exact gaat gebruiken...

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Netvoeding voor héél kleine beetjes

#8 Bericht door PA3CQN »

Deed ik vroeger met capacitieve koppeling, voor het aansturen van ventilators of lampen met timers.
Maar dan bleef het hele circuit buiten iedere aanraakmogelijkheid, en voor het openen van een triac is
een stabiele spanning ook niet zo'n punt.

Modern en veilig:

https://www.amazon.nl/AZDelivery-Mini-V ... HK51&psc=1
Clipboard01.jpg
met een condensator en gestabiliseerd, veel gedoe en waarschijnlijk duurder in onderdelen:
CapFedPowerSupply-2.gif
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Netvoeding voor héél kleine beetjes

#9 Bericht door pc1mb »

Dat geld kun je bijna niet zelf voor modderen natuurlijk. Wel bij dat soort modules altijd de vraag: is ie storingsvrij?

Dank voor dat schema ook. Interessante combinatie van condensator en serieweerstand. Bij maximale belasting plus LED valt er iets meer dan 7 volt over die weerstand. Genoeg om hem warm te stoken maar wat is daar de functie van?

De LED is hier kritisch als spanning begrenzer gok ik... Daarmee leeg je een minimum van zo'n 15-20mA verbruik vast bij 24 volt vóór stabilisatie. Misschien zou ik die er dus tussenuit halen en alleen z'n weerstand handhaven. Duur is dit schema niet - er staat niks bij wat ik niet in overvloed heb liggen.

En 474 is hier 470nF?

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Netvoeding voor héél kleine beetjes

#10 Bericht door PA3CQN »

Die serieweerstand is er om te voorkomen dat de diodes stuk gaan als je puur toevallig de schakeling aansluit/inschakelt als
de netspanning net op een piek is. Dan loopt er anders kortstondig een grote stroom. Die 1M laat de condensator netjes leeg lopen als de spanning er af is.

470 nano is een vaak gebruikte waarde. Er zijn een hoop variaties op dit systeem, ingewikkelder en simpeler.
Het nadeel is dat alles natuurlijk direct aan de 230 hangt. Als je een uP gebruikt hangen dus ook alle poorten op die
soanning en daarmee alles wat je aan sensors aansluit.

Dit is een simpele, die gebruikte ik bij 556 timerschakelingen ( ooit nogal populair mee gemaakt bij familie en bekenden toen timers om
de wc-ventilator aan te sturen nog niet in de winkel lagen. Ventilator ging pas aan minuut nadat je het licht weer uit deed en na paar minuten weer uit).
De helft van de energie wordt dus al opgestookt in de weerstand omdat het enkelzijdige gelijkrichting is.

directdc.jpg
Inpassing in volledige schakeling:
toilettimer.jpg

OT: had het schema'tje even uit het papieren archief in de schuur gehaald .. er bleken meer schepsels interesse in te hebben ..
Moet het al jaren digitaliseren en misschien is dit wel een goede reden eens te beginnen!
20210704_112942.jpg
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Netvoeding voor héél kleine beetjes

#11 Bericht door pc1mb »

Oei! Nou, zo heb je wel langzaamaan minder werk aan dat digitaliseren...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Netvoeding voor héél kleine beetjes

#12 Bericht door pc1mb »

Duidelijk verhaal verder. Hier kom ik wel verder mee.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Netvoeding voor héél kleine beetjes

#13 Bericht door pe1hzg »

Ik zou toch een schakelende voeding proberen. Een aantal van de voorgestelde oplossingen werken met shuntregelaars, dat wil zeggen dat load van 10mA op 5V (50mW), ook 10mA op 230V oplevert (==2.3W), en dat is exclusief het overschot wat de regelaar nodig heeft om te werken.

En je kunt met serie-condensatoren werken maar realiseer je dat deze condensator een veiligheidscondensator moet zijn en als er een piek op de netspanning zit (bliksem in de buurt?) de voeding dit moet dissiperen - bij een piek is de admittantie lager als op 50Hz.
Bovendien: een schakelende voeding "zet spanning om in stroom" (een lage uitgangsspanning bij een hogere stroom levert bij een hoge ingangsspanning een lage ingangsstroom op) en bovendien zijn deze dingen getest met overspanning en dat soort narigheid.
En zelfs een ouderwetse trafo doet deze isolatie.

Het outsourcen van veiligheid is geen verkeerde gedachte tenzij je er zelf heel veel aandacht aan wilt besteden. Neem in ieder geval een glaszekering op!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Netvoeding voor héél kleine beetjes

#14 Bericht door pc1mb »

Natuurlijk heb je gelijk. Kant en klare schakel moduletjes zoals PA3CQN linkte zijn niet duur ook. Maar juist die goedkope... Worden die niet duur als je ze eenmaal ontstoord hebt? Wil wel de HF banden nog kunnen gebruiken na het monteren van enkele van die dingen her en der in huis. Oh en hoorbaar fluiten zoals sommige telefoonladers mogen ze van mij ook niet. Problemen die je met ouderwetse oplossingen allemaal niet hebt.

Eigenlijk is dat de enige reden dat ik richting shunt oplossingen keek. Trefzeker storingsvrij.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Netvoeding voor héél kleine beetjes

#15 Bericht door pe1cmo »

2x een ferriet, in en uit, met een ontstoor condensator, en het is storingsvrij.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie