wie heeft een BC516 in de junkbox?

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

wie heeft een BC516 in de junkbox?

#1 Bericht door andre »

Hallo, wellicht iemand die ergens in een sigarendoosje nog een of twee overgebleven BC516 heeft achtergelaten. Is een NPN type.
Moet even een heel simpel relais sturing maken waarbij de min aan de basis komt. Heb er al een gereed, maar moet er nog een tweede maken. Uiteraard worden de postzegel, enveloppe en moeite beloond... :wink:
Alvast hartelijk dank.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: wie heeft een BC516 in de junkbox?

#2 Bericht door PA3DJS »

Even om verwarring te voorkomen, BC 516 is een PNP darlington.

Beetje OT
Als je ons vertelt wat je wilt schakelen (spanning en stroom) en wat voor sturing je hebt, past er wellicht iets anders dat gangbaarder is.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: wie heeft een BC516 in de junkbox?

#3 Bericht door andre »

pnp..npn...na een avondje torren zoeken in je opgespaarde bakjes van 50 jaar raak je de draad kwijt.. :mrgreen:
Is inderdaad PNP maar evengoed hier geen eq aanwezig. Hoeft maar iets van 80mA te leveren, wellicht met inschakelen iets meer.
Spanning 12 volt, basis stroom paar mA beschikbaar.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: wie heeft een BC516 in de junkbox?

#4 Bericht door PA3DJS »

Een BC556 vind ik dan te krap. Je kunt dan bijv een 2N2907 pakken of bijna iedere andere PNP transistor die >150 mA continu kan hebben.

Kijk wel even naar de Output Low voltage van de sturing. Die moet wel groter zijn dan -0.5V, daar anders je transistor een beetje aanblijft. Ik neem aan dat je een diode over het relais zet vanwege de inductieve schop die je anders krijgt. Ik neem ook aan dat je de sturing op een of andere manier in stroom begrenst. Proberen Vbe = -5V aan te brengen (op PNP tor) gaat dode torren opleveren.

Wordt het een of andere high side switch vanwege het gebruik van een PNP transistor?

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: wie heeft een BC516 in de junkbox?

#5 Bericht door andre »

nee, het spul zit in een antiek plotmachine van 40 voor christus.
volgens mij zit er ook een zener opgenomen, en ook een 1n4001 of zo over het relais.
vbe is wel wat hoger als -5v maar zit nog een weerstandje tussen van xxx k ohm.

Zal nog even afwachten. Denk dat er nu 12000 amateurs hun junkbox aan het uitpluizen zijn... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: wie heeft een BC516 in de junkbox?

#6 Bericht door PA1AIS »

516 en 517 zijn toch darlington's?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: wie heeft een BC516 in de junkbox?

#7 Bericht door PA3DJS »

andre schreef: 16 jun 2021, 21:30 nee, het spul zit in een antiek plotmachine van 40 voor christus.
volgens mij zit er ook een zener opgenomen, en ook een 1n4001 of zo over het relais.
vbe is wel wat hoger als -5v maar zit nog een weerstandje tussen van xxx k ohm.

Zal nog even afwachten. Denk dat er nu 12000 amateurs hun junkbox aan het uitpluizen zijn... :lol:
Helder, dan snap ik dat je in eerste instantie eenzelfde exemplaar wilt hebben. Heb je enig idee waarom die tor is gesneuveld, vanwege dat hij voldoende marge heeft v.w.b. stroom en spanning.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: wie heeft een BC516 in de junkbox?

#8 Bericht door andre »

hahaha...ik denk gewoon ouderdom.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: wie heeft een BC516 in de junkbox?

#9 Bericht door pe1cmo »

516 en 517 zijn toch darlington's?
klopt, is een paartje.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: wie heeft een BC516 in de junkbox?

#10 Bericht door pe1hzg »

Je kunt een darlington natuurlijk ook zelf maken met twee PNP transistoren, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Darlingtontransistor

Voor het geval jouw antieke apparaat nog meer transistoren "verbruikt", bij Reichelt zijn ze op voorraad, https://www.reichelt.de/de/en/darlingto ... p5001.html

Helaas is was mijn bestelling op maandag, die heb ik vandaag binnengekregen.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: wie heeft een BC516 in de junkbox?

#11 Bericht door andre »

Gevonden...!

vanmorgen op het qrl nog wat nos bakjes gevonden en daarin lagen nog 3 stuks bc516 mij liefdevol aan te staren... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie