Lengte top buis advies gevraagd

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
sunnybeam
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2021, 19:05

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#16 Bericht door sunnybeam »

PA3DAT schreef: 08 jun 2021, 19:25
Nog een goede foto van de mast in 2018: https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... nnes-1.jpg
Deze antennes zaten erin, tot vorige week: https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... tennes.jpg
Jammer dat je er nu al een meter afgezaagd hebt.
Een uitstekende kokermastenbouwer is Allard, PA3AVS. Die maakt rotorkooien standaard een meter hoog, volgens mij.
Mooie opstelling dat je daar hebt !

Ja ik heb er een beter gevoel bij nu de buis 1m korter is. Steekt nu 3m uit de rotorkooi. En inderdaad rotorkooi had best wat langer mogen zijn als ik dat hier zo lees. We zien wel bij de eerste storm wat het doet :)

Sunnybeam

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#17 Bericht door ----- »

Zo is dat, gewoon netjes omlaag houden bij sterke wind, of wanneer je er niet bent.

De teneur hier op het forum is vaak (goed bedoeld) over-voorzichtig waarbij er een beeld wordt geschetst dat alleen 'experts' kunnen oordelen, en het enige wat jij mag doen is geld uitgeven omdat iets anders te moeilijk voor je is.

ps. Zoals je ziet ben ik geen fan van die 'de expert' moet beslissen cultuur die je tegenwoordig overal ziet in Nederland.
Denk zelf na, anders verleer je het nog.

sunnybeam
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2021, 19:05

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#18 Bericht door sunnybeam »

Hier in België zeggen we gebruik uw boerenverstand. :D

Nog een goede week de beton laten uitdrogen en dan kan ze omhoog.

Sunnybeam

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#19 Bericht door pc1mb »

PE5TT schreef: 09 jun 2021, 06:45 ps. Zoals je ziet ben ik geen fan van die 'de expert' moet beslissen cultuur die je tegenwoordig overal ziet in Nederland.
Denk zelf na, anders verleer je het nog.
Waar is de "Like" knop als je hem nodig hebt.

Wel je beperkingen kennen natuurlijk. Zelf nadenken moet niet resulteren in de hele bende door het dak van de kippeschuur van de buren.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#20 Bericht door PA3DJS »

@PE5TT:
De OM vraagt gewoon om advies, een herhaalt die vraag nog een keer. Diverse mensen geven aan dat ze geen "expert" zijn, maar geven wel aan wat hun ervaring / boeren verstand ze ingeeft, en daar kan ik mij aardig in vinden.

De "teneur" op het forum is juist dat we elkaar willen helpen. Als wij bij ieder topic reacties tegenkomen zoals in #17, dan gaat dat elkaar helpen echt minder worden.

@sunnybeam:
Je kunt best wat risico nemen, mits de kippen niet van de leg raken als het naar beneden komt.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#21 Bericht door pa1bvm »

je kan ook na de zomer de 4/6 meter combi eruit halen .. er is dan toch niet veel sporadic meer ..

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#22 Bericht door pa1bvm »

in dit topic op dit forum staat nog veel nuttige informatie

"Hoe uitrekenen of een mastbuis sterk genoeg is?"


DXhunter geeft een mooi voorbeeld

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#23 Bericht door PA3DJS »

Of de buis sterk genoeg is, is nog wel uit te rekenen met de hand. De moeilijkheid zit in de rotorkooi, dat is geen eenvoudige rekenpartij. Dat ruikt in mijn beleving meer naar een FEM pakket.

Als de rotorkooi het houdt, is de volgende vraag: kan de rotor/lager de krachten hebben vanwege de relatief grote verhouding (lengte mast + antennes) / (hoogte rotorkooi)?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#24 Bericht door PA3DAT »

pa1bvm schreef: 10 jun 2021, 12:05 in dit topic op dit forum staat nog veel nuttige informatie
"Hoe uitrekenen of een mastbuis sterk genoeg is?"
PA1BVM bedoelt dit topic: https://zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=9379
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#25 Bericht door pa1bvm »

ben zelf nooit echt bedreven geraakt met die vergeet-mij-nietjes en vloeigrenzen..
wij hadden wel werktuigbouw .. het kwispel effect .. en scheef inklemmen waren voor mij minder belangrijk .. ging om ruststroom instellingen , Chebyshev, ster driehoek aanloop schakelingen etc etc ..


ik heb nog een steigerpijp liggen van 6 meter een diameter van 48 mm , de wand is 3 mm
die ga ik toch eens inklemmen zodat er 4 meter uitsteekt
en dan simuleer ik 800Newton winddruk door aan die mast te gaan hangen eerst op 1 meter en naar het uitende .. kijken wanneer hij niet meer elastisch terug komt ( dus krom) ... desnoods met een paar emmers water erbij .. net zolang tot ie krom is ..

ik weet echt niet meer hoe ik het moet berekenen.. maar ik kan het wel met een JBF ( of KMO ) experiment uitzoeken ..
ehhh Jan Boere Fluitjes ... Klooi Maar On .. ..
er is toch nog geen sporadic-E op 144 in onze buurt .. dus er is nog tijd ..

Plaats reactie