Lengte top buis advies gevraagd

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
sunnybeam
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2021, 19:05

Lengte top buis advies gevraagd

#1 Bericht door sunnybeam »

Ik ben een kokermast 2 maal 6m aan het plaatsen. Onderste koker 120mm bovenste 110mm. 5mm dik. Daarop komt een stalen rotorkooi met een Yaesu G450C rotor en 50cm hoger een toplager. De top buis is aluminium 50mm 5mm dik. Welke lengte zouden jullie aanbevelen? Momenteel is deze 4.5m lang , steekt 4m boven de toplager uit.

Volgende antenne's worden er op geplaatst :

50/70 mhz dual band 7 elements beam PA5070-7-3B
145 mhz 8 elements beam PA144-8-3B
430 mhz 14 elements beam PA432-14-3B
1296 mhz 18 elements beam PA1296-18-1.5RB

bovenaan een x5000 3band van diamond.

Ik zou de topbuis 1m kunnen inkorten dus 3m uitsteken uit toplager ipv 4m. Of deze toch op de lengte laten?

Groeten,

Sunnybeam

sunnybeam
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2021, 19:05

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#2 Bericht door sunnybeam »

Niemand die zijn opstelling wil delen met me of zijn gedacht wil geven over mijn opstelling?

Sunnybeam

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#3 Bericht door PE2AAB »

Ik zou na twee dagen de handdoek nog niet in de ring gooien. Je stelt de vraag op een zondagavond met mooi weer. Geheid dat de forum lezers dan niet allemaal achter de PC maar achter de HJ zitten (HJ = Hertog Jan). :D

Mijn persoonlijke voorstelling van wat je zegt is dit:
Toplager.png
Toplager.png (6.12 KiB) 5100 keer bekeken
Dan zou ik zeggen dat de verhouding mast boven het toplager en deel tussen rotor en toplager wat uit verhouding ligt. Er komt best wel veel kracht op het lager te staan.
Ik zou gaan voor minimaal 1/3 inklemming van de totale buislengte. Iets meer dan een meter dus in het geval van 4m buis.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#4 Bericht door pa1bvm »

heb geen ervaring met aluminium buis ...
heb wel eens gehoord dat het buigt en dan knapt ..

ik heb 2 x 26 ele yagis boomlengte 6 meter boven een 17 elements yagi boomlengte 9.4 meter staan.
ik gebruik een standaard 6 meter steigerpijp ..
4 meter boven het toplager , rotor G1000 in de mast ..

staat alweer 3 jaar .. maar ik zit niet aan de kust ..en bij harde wind schuif ik de mast natuurlijk in( 3 secties van 5 meter)
IMG_8512.JPG

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#5 Bericht door pa1bvm »

er moeten dus 5 antennes op ..

3 x yagi van +/- 3 meter ( 50/70 + 144+ 432)
1x yagi 1296 voormast montage
1 spriet van bijna 2 meter ..

misschien ook preamps en omschakel relais ??
lengte boven steunlager terug naar 2.5 meter ??
50/70 zo dicht mogelijk bij steunlager en de " rest " verdelen

sunnybeam
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2021, 19:05

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#6 Bericht door sunnybeam »

Ok bedankt voor de antwoorden, ondertussen eens een opstelling gemaakt , de buis steekt nog 4m uit de toplager uit. De antenne's hangen 1m van elkaar :

Afbeelding

Dit zal niet haalbaar zijn, buis moet korter.
We kunnen terug gaan naar onderstaande opstelling dus top buis 1m inkorten, steekt ze 3m uit de toplager.

Afbeelding

We kunnen de topbuis nog inkorten maar dan moeten we de antenne's dichter bij elkaar gaan plaatsen. Nu staat de onderste beam net boven de toplager . Dan 1m afstand tot aan de 2m beam ; terug 1m afstand tot aan de 70cm beam ; en dan 70cm tot aan de 23cm beam.

Sunnybeam

sunnybeam
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2021, 19:05

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#7 Bericht door sunnybeam »

Ondertussen buis 1m ingekort. dus nu 3m boven toplager.

Afbeelding

sunnybeam

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#8 Bericht door pa1bvm »

je zou nog 8 x diagonale strips kunnen monteren in de rotor kooi
vast zetten met goede m6 bouten en moeren..

maar ik ben geen werktuigbouwer ..er komen nogal wat krachten op dat top lager ...
maar verder lijkt het er wel stevig uit te zien ..

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#9 Bericht door pa1bvm »

denk ook aan de bevestiging van de kabel .. ik kreeg dit advies via antennes & amplifiers



2. There is a bad practice pushed by some producers to use boom to carry coaxial cable. If you want the best performance of antenna, do not use boom. The best how to lead cable is here:




dfdbhmgpfjknifln.jpg

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#10 Bericht door pc1mb »

Dat maakt de kabel wel een speelbal van de wind. Waaróm is langs of zelfs dóór de boom zo'n slecht idee? Boom zou neutraal moeten zijn (geen HF stromen) evenals de kabelmantel.

Of is dat dus alleen een probleem als je je mantelstromen niet onder controle hebt...

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#11 Bericht door PA0CMU »

Naar mijn bescheiden mening blijft dit alleen heel als je het, zoals de foto's nu laten zien, beneden op de grond laat hangen. De afstand tussen rotor en steunlager is veel te klein. De eerder genoemde verhouding 1/3 inklemming en 2/3 boven het steunlager is een betrouwbare vuistregel. Als de rotorkooi zo blijft is dat dus grofweg nog 1m (max. 1,5m) boven je steunlager uit! Daarbij komt dat die rotorkooi geen enkele stijfheid bezit. Zoiets is gedoemd bij de minste windvlaag te knakken, nog los van het feit dat het zo slap is dat het steunlager alle kanten op kan en het draaien van je antennes binnen de kortste keren vastloopt.

Ik raad je aan jezelf te verdiepen in mechanische constructies of je te laten adviseren door iemand met kennis daarover. Dit lijkt mooi maar kost je straks nieuwe antennes, rotor en mast vrees ik. Sorry, ik kan het niet mooier maken.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

sunnybeam
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2021, 19:05

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#12 Bericht door sunnybeam »

Die rotorkooi is gemaakt van 3mm dik staal. Er zijn mensen die zonder rotor kooi werken en dan op de kokermast van vierkante koker naar ronde buis gaan met rotor er op en dan t op buis van 2m is dit dan een betere optie werken zonder rotor kooi?

Het is de bedoeling dat de kokermast enkel uitgeschoven staat als het nodig is en bij hevige wind ingeschoven staat op 6m hoogte met dan de 3m buis erbij.

Sunnybeam

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#13 Bericht door ----- »

pa1bvm schreef: 08 jun 2021, 17:28ik kreeg dit advies via antennes & amplifiers
Ik vind het een raar advies, als er een goede balun bij de straler is geplaatst lijkt me langs de boom geen enkel probleem te zijn. ik krijg een gevoel erbij, daar heb je weer zo'n internet fabel.
PA0CMU schreef: 08 jun 2021, 18:17 Dit lijkt mooi maar kost je straks nieuwe antennes, rotor en mast vrees ik. Sorry, ik kan het niet mooier maken.
Ik vind het wel meevallen, als je de mast netjes omlaag doet bij slecht weer zal het mijn inziens wel loslopen. ik zou m omhoog yolo'en.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#14 Bericht door PA0CMU »

@sunnybeam: driehoeken zijn stijf, vierkanten niet. Wil je het stijf? Plaats dan diagonalen in die kooi. GL, just my 2 cents.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#15 Bericht door PA3DAT »

Ik gebruik ook een uitlierbare mast van vierkante kokers. Voor de rotor en het steunlager gebruik ik de bovenste anderhalve meter van de dunste/binnenste koker.
Die koker blijft er bij mij dus altijd 1m50 bovenuit steken, boven de dikkere koker uit.

De pijp, zelfde type als jij hebt (50mm rond/5mm wanddikte) is 4 meter lang. Daarvan zit 1m50 tussen rotor en steunlager, de resterende 2m50 steekt er bovenuit. Daarvoor heb ik 2 plateaus: een rotorplateau en een steunlager plateau. Zo'n kooi vond ik niet echt wat, dat wilde ik niet.

Op de foto ben ik de mast aan het overeind lieren, na wat werkzaamheden deze week. Ik hoop dat de foto een en ander duidelijk maakt.
Op de tweede foto zie je het rotorplateau.

Nog een goede foto van de mast in 2018: https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... nnes-1.jpg
Deze antennes zaten erin, tot vorige week: https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... tennes.jpg
Jammer dat je er nu al een meter afgezaagd hebt.
Een uitstekende kokermastenbouwer is Allard, PA3AVS. Die maakt rotorkooien standaard een meter hoog, volgens mij.

mast1.jpg

mast2.jpg
Misschien heb je er nog wat aan. Dezelfde methode zou bij jou ook kunnen, het kost je alleen een meter hoogte en je moet aan een paar plateaus zien te komen...
Zelf heb ik het idee dat mijn constructie met die plateaus beresterk is. Die 4m pijp, 2m50 er bovenuit had ik nog. Waarschijnlijk had 5m ook gekund, maar ik ben een voorzichtig mens :D .
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie