Lengte top buis advies gevraagd

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
sunnybeam
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2021, 19:05

Lengte top buis advies gevraagd

#1 Bericht door sunnybeam »

Ik ben een kokermast 2 maal 6m aan het plaatsen. Onderste koker 120mm bovenste 110mm. 5mm dik. Daarop komt een stalen rotorkooi met een Yaesu G450C rotor en 50cm hoger een toplager. De top buis is aluminium 50mm 5mm dik. Welke lengte zouden jullie aanbevelen? Momenteel is deze 4.5m lang , steekt 4m boven de toplager uit.

Volgende antenne's worden er op geplaatst :

50/70 mhz dual band 7 elements beam PA5070-7-3B
145 mhz 8 elements beam PA144-8-3B
430 mhz 14 elements beam PA432-14-3B
1296 mhz 18 elements beam PA1296-18-1.5RB

bovenaan een x5000 3band van diamond.

Ik zou de topbuis 1m kunnen inkorten dus 3m uitsteken uit toplager ipv 4m. Of deze toch op de lengte laten?

Groeten,

Sunnybeam

sunnybeam
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2021, 19:05

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#2 Bericht door sunnybeam »

Niemand die zijn opstelling wil delen met me of zijn gedacht wil geven over mijn opstelling?

Sunnybeam

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Lengte top buis advies gevraagd

#3 Bericht door PE2AAB »

Ik zou na twee dagen de handdoek nog niet in de ring gooien. Je stelt de vraag op een zondagavond met mooi weer. Geheid dat de forum lezers dan niet allemaal achter de PC maar achter de HJ zitten (HJ = Hertog Jan). :D

Mijn persoonlijke voorstelling van wat je zegt is dit:
Toplager.png
Toplager.png (6.12 KiB) 5100 keer bekeken
Dan zou ik zeggen dat de verhouding mast boven het toplager en deel tussen rotor en toplager wat uit verhouding ligt. Er komt best wel veel kracht op het lager te staan.
Ik zou gaan voor minimaal 1/3 inklemming van de totale buislengte. Iets meer dan een meter dus in het geval van 4m buis.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa1bvm