Kabel doorvoer in muren?

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Kabel doorvoer in muren?

#16 Bericht door PE9PE »

PH1HI schreef:Zoals het onderwerp: welke manieren om kabels van buiten naar binnen te trekken zijn aan te raden en welke niet?
Huurbaas wil b.v. niet dat kabels door kozijnen (zijn van hout) gaan, begrijpelijk maar dan is het direkt een stuk lastiger om het netjes en water/winddicht af te werken. Dus wat is een manier die ruimte houdt voor evt. uitbreiding en zo onzichtbaar mogelijk? Ik zelf dacht aan een 30mm PVC buis door de muur en stukken flexibele invoer buis aan beide zijden, maar waarschijnlijk zijn er betere manieren(?)
In mijn voormalige huis gebruikte ik dit:

https://mfjenterprises.com/products/mfj-4602

Er worden onderaan de pagina 6 verschillende modellen genoemd.
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#17 Bericht door PE2AAB »

De mogelijkheid van een klapraampje of bovenlicht is een mooie oplossing maar als je echt door de muur wilt gaan; Roxtec.

Verkrijgbaar in allerlei soorten en maten.

Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#18 Bericht door PE5PVB »

Is ook een idee, maar in hoeverre is dat dan 'weerbestendig' naar de muur toe als er kabels door gaan?
Kabels hangen altijd in een lus, dus de druppels komen niet binnen. De tochtstrip gebruik je om de tocht tegen te houden. Vroeger hing er ook een touwtje uit de brievenbus en als de postbode de post weer eens half erin had hangen stond de gang ook niet blank :D

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#19 Bericht door PE1PQX »

PE5PVB schreef:
Is ook een idee, maar in hoeverre is dat dan 'weerbestendig' naar de muur toe als er kabels door gaan?
Kabels hangen altijd in een lus, dus de druppels komen niet binnen. De tochtstrip gebruik je om de tocht tegen te houden. Vroeger hing er ook een touwtje uit de brievenbus en als de postbode de post weer eens half erin had hangen stond de gang ook niet blank :D
Een dun touwtje (<2mm) of RG231, H2000 of Ecoflex10 (ongeveer 10mm) is nogal een verschil... ook de hoeveelheden 1 touwtje of meerdere coaxen...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Kabel doorvoer in muren?

#20 Bericht door Thijzer »

Vroeger had ik samen met collega zendamateur PE1SBN een caravan gekocht voor de velddagen. We gingen toen nog elk jaar naar Arcen, naar het RTA en daar kwam een dedicated caravan goed van pas. Those were the days... Toen waren we nog jong en knap, nu ben ik alleen nog maar knap.

Anyways, in de vloer van de caravan hadden we PCV inspectiedoppen ingebouwd: ca. 80mm doppen met een deksel aan de binnenzijde waardoor de kabels gemakkelijk tot onder de caravan konden worden geleid. En na gebruik draaiden we de dop erop en zat alles dicht.
Thuis kom ik met 3 kabels onder de pannen vandaan maar als ik door de muur moest, zou ik een PVC buis van 70 of 80 door de muur maken met buiten een 90 graden bocht naar beneden en daarop een deksel waar de kabels door gaan. Die deksels kun je bij een veranderende hoeveelheid kabels nieuw kopen en als afdichting kun je wartels gebruiken zodat er niks naar binnen komt (vocht en beestjes).

Nog even een foto van vroeger (toen ik ook al knap was):

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#21 Bericht door PE2AAB »

Het lijkt me een Coronaproof camping Thijs :D :lol:
Sorry; die grap moest ik even maken ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Kabel doorvoer in muren?

#22 Bericht door Thijzer »

Ver z'n tijd vooruit in 2005. Er was bij aanvang nog niet eens elektriciteit dus we moesten de koelkast leegdrinken vóórdat het bier warm werd.

Echt afzien.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#23 Bericht door PE2AAB »

:-D

En nog even terugkomend op het topic; ook een rioleringsbuis door de muur met 2 x 45graden bocht is een oplossing. Inde Telecom hebben we zo veel doorvoeren ingeplakt. Binnenkant werd dan afgewerkt met diverse materialen. Ik heb brandwerende PUR gebruikt, brandwerende zakjes, maar ook bubbelfolie is wel een prima opvulling (PE1MIX ;-))

Aan de binnenzijde zou je alsnog ook een Roxtec kunnen plaatsen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#24 Bericht door PA0FRI »

http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Kabel doorvoer in muren?

#25 Bericht door PA1 »

Als je de shack beneden hebt kun je vanaf de plint scheef naar buiten boren zodat de buis buiten onder het maaiveld komt. Zo heb je buiten geen zichtbaar gat in de muur en kun je binnen het gat zo weer dicht smeren als het nodig is.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Kabel doorvoer in muren?

#26 Bericht door PH1HI »

Ik denk dat de FRI methode voor mij het meest praktisch zal zijn; gewoon een of meer 16mm PVC buizen schuin naar beneden van binnen naar buiten door de voeg zodat dichtmaken simpel kan zijn. Deze of volgende week wordt als het goed is de aardpen geslagen, benieuwd wat ik hier kan met de end-fed.
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Kabel doorvoer in muren?

#27 Bericht door PE0DNY »

Ik had in het verleden ook een paar 3/4 pvc buisjes door de muur.
Het vervelende is dat de stekkers er niet doorheen passen.

Ik heb dat nu anders opgelost.
De binnen + buiten muur en de isolatie was 35 cm, een beetje te veel voor de gewone gaten boren.
Ik heb daarom een betonboor bedrijf gevraagd er een gat in te boren van 75mm.
Daarin heb ik een 75mm pvc buis geschoven en met een laagje reparatie tape zo dik gemaakt dat hij er klemvast in zit.
Daarna een paar standaard kabel doorvoeren er opgezet.
Na kabels doorvoeren, dekseltje er op en klaar is kees.
Super handig als je wat wilt veranderen.
doorvoer 3.jpg
Doorvoer 2jpg.jpg
kabel doorvoer.jpg
73 Ynte

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#28 Bericht door andre »

Uhhh....ik zie geen afwateringslus in je kabels. Loopt nu het regenwater je spou in?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Kabel doorvoer in muren?

#29 Bericht door PE0DNY »

Is een beetje gezichtsbedrog omdat de foto van onderen is genomen.
Er zit wel een klein lusje in.
Als er al water in zou lopen dan kan het vanwege de 75mm pvc buis nog niet in de spouw komen.
Ook de kabel doorvoeren zitten water dicht in de pvc pijp.
De muur zit op het zuidwesten met vaak de volle wind en regen er op en ik heb binnen nog nooit een drup water gezien.
73 Ynte

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Kabel doorvoer in muren?

#30 Bericht door PH1HI »

Ziet er wel heel netjes uit zo.
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

Plaats reactie