Antenna Phasing Systems

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD4P
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jun 2016, 16:55
Roepletters: PD4P
Locatie: Noordwijkerhout

Antenna Phasing Systems

#1 Bericht door PD4P »

Goedendag allen,

Aan de overkant van onze straat, recht tegenover mijn huis is een staalconstructiebedrijf gevestigd. Dit bedrijf heeft anderhalf jaar geleden, (na een korte brand en nee, ik heb het niet aangestoken) een nieuwe machine laten plaatsen. Wat voor soort machine weet ik niet maar sinds die tijd heb ik wel 24/7 last van een vreselijke brom over het gehele korte golf spectrum. Ze gebruiken daar volop lasapparaten en andere zware machinerie. Nu heb ik een aantal opties:

1) ik zou met een transistorradio de straat op kunnen gaan en peilen waar de storing daadwerkelijk vandaan komt.
2) vragen of een zeer vriendelijk amateur dit voor mij te doen (ik ben qua peilen a-technisch).
2) een loop aanschaffen (Wellbrook ALA of Bonito MegLoop DX3000 of FX):
3) een "peperdure" DXE-NCC-2 Receive Antenna Phasing Systems van dxengineering aanshaffen (ruim 1000 euro)
4) vragen of een amateur iets in deze trant op de plank heeft liggen
5) iemand warm maken om dit: http://www.raptorzone.co.za/noise_canceller.html voor mij kan bouwen.

Mocht iemand zich geroepen voelen om optie twee te doorlopen...... ik woon in Noordwijkerhout
Weerstand ? Als je vrouw je beveelt te stoppen met roken......

Pieter / PD4P / ICOM IC-7700 / HyEndFed voor 10/20/40 en 80 meter

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Antenna Phasing Systems

#2 Bericht door EA5JEX »

Optie 6.agentschap inschakelen
Optie 7. verhuizen.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenna Phasing Systems

#3 Bericht door PH7R »

Optie 1 en 2. Daarna optie 6.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Antenna Phasing Systems

#4 Bericht door PA3FAT »

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/ ... 11525.html

Heb er zelf 1 gebouwd en er komt nog een 2e aan voor portabel/vakantie gebruik.

Eerlijk gezegd als je nog wat connectors/knopjes moet gaan komen, neem dan de gebouwde versie. Is snel voordeliger.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Antenna Phasing Systems

#5 Bericht door PE9PE »

Beste Pieter,

Het ziet ernaar uit dat jij last hebt van Hoogfrequent Lasmachines.
Deze kunnen gaan tot zo'n 30 Kilowatt.
Ze werken op 13.560MHz en 27.120MHz.
Hier een voorbeeld maar er er zijn er veel meer:
http://www.willems-ip.com/hoogfrequent- ... smachines/

Dit wordt een "uitdaging" als het inderdaad zoiets is.

Ik zou gewoon langsgaan en vragen wat ze daar gebruiken.

Mijn inschatting is dat je dit niet volledig op kunt gaan lossen maar verminderen met de tips door onderen gegeven is zeker mogelijk.

Succes.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenna Phasing Systems

#6 Bericht door PA3DJS »

Als het 24/7 is, verwacht ik dat het niet van een zware machine komt, tenzij ze daar 24/7 werken.

De eerste stap is vaststellen waar het vandaan komt, en dat gaat met een portabele ontvanger met een loopje heel goed.

Probeer eens uit te vissen (via een lokale ronde?) of er iemand wat spullen heeft (portable ontvanger met HF erop en een loop), en/of voor je wilt peilen.

Een EMC loop volgens het principe van figuur 1.1, A uit:
http://tetech.nl/divers/Loop_PerformanceV10.pdf
is prima bruikbaar als de storing sterk is. Een diameter van z'n 30 cm is doorgaans voldoende.

Je zult jezelf verbazen hoe snel iemand met een beetje ervaring naar de storing toe loopt. Als je vastgesteld hebt dat het van dat terrein komt, zul je jezelf naar binnen moeten zien te praten. Je hebt jouw stappen 1 en 2 dan gehad.


Hoe het verder verloopt hangt af van de medewerking van degene van we de storende apparatuur is. Je gaat je dXXdschamen als het bij jezelf vandaan komt....

Volgende lastigere stap is vaststellen van het E-veld op zekere afstand om in te schatten of het zin heeft om het bij AT aan te kaarten. Dit vergt wel wat meet- en rekenwerk. Eerst maar even zien te bepalen waar het vandaan komt.

Oh ja, geef nog even geen geld uit aan dure antennes, doe het stapje voor stapje.

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: Antenna Phasing Systems

#7 Bericht door PA0LPS »

Neem eens contact op met Casper, PA1CJ in Amersfoort, die lost dit soort problemen op.
Heeft hier al diverse lezingen over gegeven binnen de Veron.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Antenna Phasing Systems

#8 Bericht door PA9X »

Check eerst of de QRM niet bij jezelf vandaan komt. Kortegolfradiootje bij de hand en alle stroom thuis uitschakelen in de stoppenkast. Als je nog QRM hebt zou ik op pad gaan met dat radiootje in de hand en rondje in de buurt lopen.

Als die storing er 24/7 is, moet het ook een apparaat zijn wat 24/7 in het stopcontact zit. Hier ooit een laptopvoeding gehad die heel 160m platgooide en een voeding van een wekkerradio die 80m en 40m onbruikbaar maakten. Misschien een ventilator, aquarium- of vijverpomp; ook van die notoire stoorbronnen.

Kijk eens of je een opname van de QRM hier kunt delen. Wellicht dat iemand hier de storing herkent.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Antenna Phasing Systems

#9 Bericht door Steef »

Jep,

Had zelf een weerstationnetje met een draadloos gedeelte buiten.
Deze was buiten gebruik en lag in de garage.
Batterijtje zat er nog wel in.
Dat ding drukte echt alles dicht.

En de afzuigkap geeft een enorme storing op 1 van de 6 standen :shock: :?

Kan dus van alles zijn.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie