Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
ON3AMZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2015, 00:52
Roepletters: ON3AMZ
Locatie: Antwerpen

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#61 Bericht door ON3AMZ »

Hoi jongens,
Allereerst beste wensen voor 2021 !
Echt leuk dat jullie nog wat verder gaan met dit onderwerp, ik lees hier met grote interesse jullie postings.
Bij mij gaven de eerste testjes met de end fed zoveel instraling, dat ik een schrik opgedaan heb, ik vreesde vooral inspraak bij de buren....
Heb de end fed dan maar voorlopig opzij gelegd en ben met een dipool gestart :D
Met wat ik van jullie nu weer heb kunnen oppikken, doet dat me toch weer denken om de end fed nog maar eens terug boven te halen en er eens een tegencapaciteit aan te hangen....

Tot op 40m wil het allemaal wel lukken hier, maar 80m is iets te ver gegrepen denk ik voor mij met een tuintje dat slechts 23m lang is en waar ik niet hoger kan dan 5m van de grond af.
De bandbreedte op 80m is dan toch niet echt de moeite.

Groetjes,
Johnny
On3amz

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#62 Bericht door PA3DJS »

ON3AMZ schreef:Hoi jongens,
Tot op 40m wil het allemaal wel lukken hier, maar 80m is iets te ver gegrepen denk ik voor mij met een tuintje dat slechts 23m lang is en waar ik niet hoger kan dan 5m van de grond af.
De bandbreedte op 80m is dan toch niet echt de moeite.

Groetjes,
Johnny
On3amz
Ik denk niet dat 80 m te ver is gegrepen! Met een dipool van 10m lengte en wat extra verticale hangende einden, kun je een aardig signaal neer zetten:
http://tetech.nl/divers/SmallGarden_80m.pdf
Dan moet het met een dipool van 20m stukken beter kunnen dan mijn inneminidipool.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#63 Bericht door PA4WK »

Hallo Johnny,
Even een reactie op: end fed nog maar eens terug boven te halen en er eens een tegencapaciteit aan te hangen....
Een tegencapaciteit heeft alleen zin als je ook een goed mantelstroom filter plaatst, kijk ook eens of het plaatsen van een 2e mantelstroom filter vlak voordat je met je kabel de woning in gaat wat helpt.
Voor wat betreft de bandbreedte, ja wat wil je je verkort nogal wat natuurlijk en ergens moet je daarvoor de prijs betalen, maar beter een compromis dan helemaal geen antenne, bovendien is 80m. niet zo'n brede band maar als je geen CW doet is het maar 200 KHz.
Suc6 Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie