Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#46 Bericht door PA0FRI »

Douwe Bakker schreef:wat ik mij afvraag, zou het ook nog uitmaken als je een aarding aanbrengt aan primaire kant van de trafo i.p.v. bij de zend-ontvanger. Douwe
Zie afbeelding
Bijlagen
Endfed3.GIF
(6.27 KiB) Nog niet gedownload
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Douwe Bakker
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2017, 16:45
Roepletters: PA0DBA
Locatie: Vledder

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#47 Bericht door Douwe Bakker »

Mooie tekening Frits, maar war bedoel je hiermee. Heeft het betrekking op mijn vraag?
Douwe

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#48 Bericht door PA4WK »

Hallo Douwe,
Frits geeft daarmee aan dat de RF choke op ongeveer 1/10 - 1/05 golflengte van de 1:49 trafo komt.
Ik snap dat je dat niet direct ziet zonder achtergrond kennis van de werking van zo'n antenne.
Eigenlijk moet je het zo zien:
Ook een halve golf end fed heeft in tegenstelling tot wat sommige mensen beweren een counterpoise, tegen capaciteit of hoe je het maar noemen wilt nodig.
Deze moet minimaal 0,05 golflengte lang zijn van de laagste frequentie waarvoor de antenne bedoeld is.
Dit kun je op 2 manieren doen, plaats de RF choke direct onder de 1:49 trafo en monteer aan de massa aansluiting (chassisdeel van de coax aansluiting) een draad van 0,05 golflengte.
2e manier is om de RF choke op een afstand van 0,05 golflengte van de 1:49 trafo tussen je coax kabel te monteren, nadeel daarvan is dat dus de eerste meters kabel kunnen stralen (bij zenden) of storing op kunnen pikken (bij ontvangst)
Hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Kijk maar eens goewd rond er is op dit forum heel veel over de HWEF geschreven.
Ook op deze website kun je de nodige informatie vinden https://www.hfkits.nl/
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#49 Bericht door PA0FRI »

Douwe Bakker schreef:Mooie tekening Frits, maar war bedoel je hiermee. Heeft het betrekking op mijn vraag?Douwe
Sri Douwe, zal het overdoen, zie de bijgewerkte tekening.
Bijlagen
Endfed compleet.gif
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Douwe Bakker
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2017, 16:45
Roepletters: PA0DBA
Locatie: Vledder

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#50 Bericht door Douwe Bakker »

@Frits en @Wim, bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp er nog niet veel van. Met name de term counterpoise. Daar begrijp ik de betekenis niet echt van. Ik heb me voorgenomen er veel over te gaan lezen. Begrijp me goed, ik ben wel technisch onderlegt maar antennetechniek is wel een heel aparte tak van sport.
De site http://www.hfkits.nl was bij mij niet bekend maar daar kan ik natuurlijk ook prima terecht voor een antenne i.p.v. zelfbouw.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#51 Bericht door PA4WK »

Kijk bij http://www.hfkits.nl vooral eens onder de knop techniek, daar worden vele dingen best duidelijk uitgelegd.
En een antenne of wat dan ook van deze webshop is ook zelfbouw, het zijn bouwpakketten met op de site hele duidelijke beschrijvingen die je zelf in elkaar mag zetten.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#52 Bericht door PA0FRI »

Douwe Bakker schreef: Ik begrijp er nog niet veel van. Met name de term counterpoise. Daar begrijp ik de betekenis niet echt van.
Counterpoise is tegencapaciteit, nodig voor de retoursstroom van de antenne. Bij een dipool is dat de andere helft van de antenne.
De ene helft geeft stroom af aan aarde en dat gaat weer naar de andere helft van de dipool.
Heb een monopool, zoals een eindgevoede draad, dan heb je geen andere helft en dan breng je cointerpoise of tegencapaciteit aan.
Dat kan een enkele draad (buitenmantel coaxkabel) zijn, radialen bij een verticale antenne of een ster van vele draden op de grond.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#53 Bericht door PA3DJS »

Een halve golf (of veelvoud daarvan) is relatief hoogohmig (in het 2..5 kOhm bereik voor HF draadantennes). Bij een zeker ingangsvermogen is daardoor de stroom die het draadje in gaat veel lager in verhouding tot een laagohmige kwartgolfstraler.

je kunt geen elektronen uit de lucht trekken, net als als bij een pomp. De ene kant komt er bijvoorbeeld water uit, dan moet er via de aamzuigzijde wel water in. Een uitgang van een RF bron moet je zien als een pomp waarvan de pomprichting iedere halve periode wisselt. Uitgang wordt dus ingang, en omgekeerd. Om die wisselstroompomp te laten werken, heb je aan twee kanten water nodig, daar hij anders lucht pakt.

Bij de RF bron werkt het net zo. Je hebt een reservoir(tje) nodig waar je lading (elektronen) even uit kan halen, en weer in kan stoppen. Dat reservoir is een geleider van voldoende lengte. Als er dus 100mA RF stroom je antenne ingaat, gaat er ook 100 mA in het kleine reservoir (hier geleider) lopen. Dat reservoir is de tegencapaciteit, counterpoise in Engels, gegengewicht in het Duits. Dat reservoir kan een deel van de coaxkabel zijn, zoals je in veel ontwerpen ziet.

Omdat de stroom bij een eindgevoede halve golf veel kleiner is, heb je ook een klein stukje geleider nodig dat als tegencapaciteit functioneert. Even een getal: De stroom die de antenne ingaat (en dus ook de tegencapaciteit in en uit gaat) is ongeveer een factor 8 lager vergeleken met een kwartgolf. Daarom zie je bij ee kwartgolf vaak 3 of 4 "radialen".

Als je van wat theorie houdt, ik heb er ook nog een documentje over:
http://tetech.nl/divers/HWmonopoleNL1.pdf

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#54 Bericht door Willem-PA5WK »

heb hier ook al jaren een end fet antenne hangen voor 10 / 20 en 40 meter
hoogte is een 8 meter en horizontaal hangend ,
antenne is totaal ongeveer 12 m met de spoel voor de 40 m .
coax hangt haaks op de trafo naar beneden en gebruik geen mantelstroom filter o.i.d .
maar heb geen last van wat dan ook ?

nou mijn vraag over het mantelstroom filter moet je die dan plaatsen op 4 meter achter het voedingspunt ( 1/10 lengte van de 40 meterband ) en de tegencapaciteit zzou die dan ook een 4 meter lang moeten zijn .
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#55 Bericht door PA0FRI »

Willem-PA5WK schreef:nou mijn vraag over het mantelstroom filter moet je die dan plaatsen op 4 meter achter het voedingspunt ( 1/10 lengte van de 40 meterband ) en de tegencapaciteit zzou die dan ook een 4 meter lang moeten zijn .
De buitenmantel van coaxkabel tussen mantelstroomfilter en voedingspunt is de tegencapaciteit.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

hhout
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 apr 2016, 20:26
Roepletters: PA0HVH

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#56 Bericht door hhout »

Vraagje: Ik begrijp niet dat de doorslagspanning van de 100pF condensator 5kV moet zijn. De condensator zit toch aan de primaire kant - de 50 Ohm kant - van de trafo. Ik verwacht aan de 50 Ohm kant helemaal niet zo'n hoge spanning.
Henk, PA0HVH - F license + CW. Loc: JO21SK. TRX: ICOM IC-7300, ICOM IC-705, Yaesu VX-3. Antennas: EndFed for HF, 5/7 el V Yagi for 2/70

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#57 Bericht door Willem-PA5WK »

De buitenmantel van coaxkabel tussen mantelstroomfilter en voedingspunt is de tegencapaciteit.[/quote]

en dat moet dan 4 meter lang zijn ?
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#58 Bericht door pa3dq »

[quote="PA3DJS"]

Omdat de stroom bij een eindgevoede halve golf veel kleiner is, heb je ook een klein stukje geleider nodig dat als tegencapaciteit functioneert. Even een getal: De stroom die de antenne ingaat (en dus ook de tegencapaciteit in en uit gaat) is ongeveer een factor 8 lager vergeleken met een kwartgolf. Daarom zie je bij ee kwartgolf vaak 3 of 4 "radialen".


Hallo,

Heb de laatste 36 jaar een zepp in gebruik van 40m ø1mm rvs en moet zeggen naar all band tevredenheid, om praktische redenen
En was er van uitgegaan hoge impedantie hoge spanning lage stroom dan maakt de hoge weer draad weerstand ook niet meer uit, en denk 6m feeder ofzo maar is bijzaak
Maar dit bevestigd denk mijn vermoeden maar gezien de hoge ingangs impedantie vd antenne misschien ook gevoeliger voor hogere ruis tov dipool of loop
Maar soms weer ook geen pijl op te trekken op de lage banden
Het gaat voor 160m weer niet op als kwartgolf ant want als TX ant werkt dat "gewoon"
Als RX ant een ruis generator op 160m tov ander draad antennes, maar ander situatie ophanging positie enzo !
Dus daar gaat mn vermoeden :)
Leve het RBN cq in cw als geen qso dan toch signaal rapport en con dx toestand

GRT 73 gl GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#59 Bericht door PA3DJS »

@PA3DQ:
Als je zorgt dat het metaal dat je als tegencapaciteit gebruikt niet dicht bij ruisbronnen zit, gedraagt de goed ontworpen halve golf eindgevoede antenne met dunne draad zich nagenoeg net zo als een dipool. Theoretisch is er wat verschil, maar dat merk je in de praktijk niet.

Het gaat weleens mis als mensen "gewoon" de coax naar binnen halen, vooral als de coax door de lucht loopt. je krijgt de antenneretourstroom dan als mantelstroom binnen. Je hebt dan een wat groter kans op inspraak, en omgekeerd een grotere kans dat je ruis uit je eigen shack hoort.

De kans op problemen neemt ook toe als de antenne niet ontworpen is op minimale mantelstroom / retourstroom, of gebruikt wordt op een frequentie die te ver van de frequentie met laagste mantelstroom af ligt. Zorg je voor tegencapaciteit buiten en een goed common mode filter in de coax, dan hou je de retourstroom buiten, en dan mag hij best wat groter worden.

Over de stroom.
De ingangsstroom (bij voeding op een eind) is zo'n factor 8 lager, maar de stroomverdeling is gelijk aan die van een halve golf dipool, dus de stroom in het midden van een halve golf eindgevoede antenne is nagenoeg hetzelfde als bij een midden gevoede halve golf.

De verschillen worden heel groot bij een hele golf eindgevoede antenne. Die straalt niet haaks op zijn lengte, terwijl een hele golf dipool wel haaks op zijn lengte straalt. Een hele golf eindgevoede antenne, horizontaal afgespannen, of als inverted-V is een slechte NVIS antenne, terwijl de hele golf dipoolvariant een prima NVIS antenne is.

De draad verticaal
Stel je hebt een verticale draad van ongeveer 10m die je onderaan voedt. Dan doet hij het prima op 20m, maar op 10m is het geen beste antene omdat hij slecht straalt haaks op de draad. Die straling (bijna) haaks op de draad heb je nodig voor 10m (omdat je lage elevatie wilt hebben).

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#60 Bericht door pa3dq »

PA3DJS schreef:@PA3DQ:
Als je zorgt dat het metaal dat je als tegencapaciteit gebruikt niet dicht bij ruisbronnen zit, gedraagt de goed ontworpen halve golf eindgevoede antenne met dunne draad zich nagenoeg net zo als een dipool. Theoretisch is er wat verschil, maar dat merk je in de praktijk niet.

@ PA3DJS
Hallo,

Oke mooi gebruik de 40m lange echte ZEPP en geen tegencapaciteid als referentie antenne en is ook globaal mijn
waarneming met kleine verschillen
tov 2x20m toen maar zijn moment opname verschillen en ben opgehouden met vergelijken en noteren kreeg er
een punt hoofd van :lol:
Maar het gaat om globale indruk heb veel plezier aan de zepp beleeft super antenne maar kan nu niet tegen 84m loop op
vanaf 80m blijft dus ref ant, loop is denk globaal 10db beter bij RX




Het gaat weleens mis als mensen "gewoon" de coax naar binnen halen, vooral als de coax door de lucht loopt. je krijgt de antenneretourstroom dan als mantelstroom binnen. Je hebt dan een wat groter kans op inspraak, en omgekeerd een grotere kans dat je ruis uit je eigen shack hoort.

NVT voor mij


De kans op problemen neemt ook toe als de antenne niet ontworpen is op minimale mantelstroom / retourstroom, of gebruikt wordt op een frequentie die te ver van de frequentie met laagste mantelstroom af ligt. Zorg je voor tegencapaciteit buiten en een goed common mode filter in de coax, dan hou je de retourstroom buiten, en dan mag hij best wat groter worden.

NVT voor mij

Over de stroom.
De ingangsstroom (bij voeding op een eind) is zo'n factor 8 lager, maar de stroomverdeling is gelijk aan die van een halve golf dipool, dus de stroom in het midden van een halve golf eindgevoede antenne is nagenoeg hetzelfde als bij een midden gevoede halve golf.

Yep oke komt goed uit


De verschillen worden heel groot bij een hele golf eindgevoede antenne. Die straalt niet haaks op zijn lengte, terwijl een hele golf dipool wel haaks op zijn lengte straalt. Een hele golf eindgevoede antenne, horizontaal afgespannen, of als inverted-V is een slechte NVIS antenne, terwijl de hele golf dipoolvariant een prima NVIS antenne is.

Longwire oke van stralings patroon


De draad verticaal
Stel je hebt een verticale draad van ongeveer 10m die je onderaan voedt. Dan doet hij het prima op 20m, maar op 10m is het geen beste antene omdat hij slecht straalt haaks op de draad. Die straling (bijna) haaks op de draad heb je nodig voor 10m (omdat je lage elevatie wilt hebben).

Oke ja had de 40m lange inv L 12m up rest gestrekt ook nog voorzien van extra stralers 10 en 7,5m voor de 40 en
30m band
"dacht" voor de betreffende actieve band zal het laagste impedantie wel gaan werken voor de atu
Vond het een leuke all band dx antenne
Het geheel werd gevoed met open feeder en aangepast via balun op atu de MFJ 939 pakt alles, maar ook de ic7300 en
ic765 atu meestal wel

Dank voor de info weer helemaal opdraad gezet
Gebruik als kan zo weinig mogelijk coax voeding tenzij het afgestemde antennes zijn met qro maar nu even niet

Grt GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Plaats reactie