Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#16 Bericht door PA4WK »

Bedankt voor je reactie Renaat,
Ja dat begrijp ik dat is op zich ook logisch, maar waarom zou dit beter of slechter zijn?
En ik meende er inderdaad al eerder iets over gelezen te hebben maar kan het niet meer terug vinden.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#17 Bericht door ON7RA »

Wim,
Lees eens wat Frits PA0FRI schrijft op pagina één van het topic Par end fed Nabouwen.

[quote="pa0ejh"]Waarom probeer je het niet met een AutoTrafo?? de Imp. van de draad zal rond de 3 Kohm liggen, Je kunt dan 3 en 21 wdg op een ringkern leggen , of 2 en 14 , of 2 en 16 , gewoon proberen...

Met zoveel windingen is de capaciteit onderling te groot voor de hogere banden zodat het een "kortsluiting" wordt. Door de capaciteit is er parallel resonantie op een andere frequentie.
73 Renaat :D ON7RA :D

ON3AMZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2015, 00:52
Roepletters: ON3AMZ
Locatie: Antwerpen

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#18 Bericht door ON3AMZ »

Vandaag tijd gevonden om de trafo met 3+21 windingen te wikkelen.
Resultaten betreffende de gemeten SWR zijn niet om achterover te vallen, ik deel ze hier even mee:

FT240-43 3+21windingen:

3.500>3.800 1.4>1.4
7.000>7.200 1.4>1.4
14.000>14.350 1.7>1.7

FT140-43 2+14 wikkelingen:

3.500>3.800 1.5>1.5
7.000>7.200 1.2>1.2
14.000>14.350 1.4>1.4

Zo, genoeg gewikkeld nu draden spannen :wink:

Nog iemand met goede raad om het afstellen van de lengten draad, de werkwijze......????
De ene zegt, eerst de lengte voor de spoel afstellen, zonder spoel en stuk draad voor de 80m eraan vast.
De ander zegt, neen, eerst de lengte voor de spoel, maar met spoel en stuk draad voor de 80m eraan vast, afstellen !
Van welke draadlengte voor beide draden, vertrek ik best?

Weerom bedankt om jullie kennis en ervaringen hier met mij en alle anderen te delen !!!!

73's Johnny
Bijlagen
IMG_0894.jpg
IMG_0894.jpg (22.37 KiB) 5603 keer bekeken
IMG_0896.jpg
IMG_0896.jpg (18.85 KiB) 5603 keer bekeken
IMG_0895.jpg
IMG_0895.jpg (23 KiB) 5603 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#19 Bericht door PA0FRI »

ON7RA schreef:Met zoveel windingen is de capaciteit onderling te groot voor de hogere banden zodat het een "kortsluiting" wordt. Door de capaciteit is er parallel resonantie op een andere frequentie.
De capaciteit van de windingen aan de secundaire kant moet inderdaad zo klein mogelijk zijn is mijn ervaring.
Daarom de windingen meer spreiden, waarschijnlijk is het zelfs beter om geïsoleerd draad te gebruiken voor de draad na de twee (of 3 ) getwiste windingen.
Overigens een SWR van ongeveer 1.5 is zo slecht nog niet.
Om de koppeling tussen de eerste 2 of 3 windingen te "verbeteren", is dat gemaakt met coaxkabel.
Alleen is het (nog) niet duidelijk of dat wel een verbetering is.
Bijlagen
Endfed spec.gif
Endfed spec.gif (4.26 KiB) 5552 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PA0FRI op 19 okt 2020, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

ON3AMZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2015, 00:52
Roepletters: ON3AMZ
Locatie: Antwerpen

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#20 Bericht door ON3AMZ »

Bedankt Frits,
voor jouw bijdrage, zal later nog eens wat verder testen met jouw tips.
BTW leuke site heb je daar met zeer veel leerzame informatie, top !

Groetjes,
Johnny.

pa0phh
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 okt 2020, 09:53
Roepletters: PA0PHH
Locatie: Lelystad

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#21 Bericht door pa0phh »

Als je meer achtergrond informatie en bouw instructies zoekt, is de amidon "Transmission Line Transformers Handbook" erg handig. Ik geloof dat het vrij verspreid wordt. Je kan het zo op internet vinden. Ik kan hem niet uploaden i.v.m. bestand grootte.
amidon.png

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#22 Bericht door PA4WK »

Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#23 Bericht door PA4WK »

@Johnny,
Je kan het beste eerst de hele antenne bouwen omdat de eigen capaciteit van de 110micro Henry spoel een rol zal spelen.
Je moet beginnen met afregelen van de lange draad (20.5m.) dat is het deel voor 10 t/m 40m.
Vervolgens ga je de korte draad (2.5m) op lengte maken, dat is het 80m. deel, als het goed is heeft dit geen invloed op de hogere banden.
Het kan voor de SWR op de hoge banden voordelig zijn wat te experimenteren met de waarde van de C die parallel over de coax plug staat.
Waarde zal ergens tussen de 100 en 150pF liggen, let op de doorslag spanning een C van 3 - 5kV is echt niet overdreven.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

ON3AMZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2015, 00:52
Roepletters: ON3AMZ
Locatie: Antwerpen

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#24 Bericht door ON3AMZ »

Zit met de draden in het haar, blijft hier maar regenen, doeme toch ! :evil:
Zal ondertussen het hierboven beschreven naslagwerk er maar eens overlezen.

Bedankt jongens !

ON3AMZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2015, 00:52
Roepletters: ON3AMZ
Locatie: Antwerpen

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#25 Bericht door ON3AMZ »

Hoi vrienden,
ondertussen reeds 2 dagen aan het klooien en 2 draden van 20.5m gekortwiekt, zonder bevredigend resultaat.
SWR 1:1.5 op 7.100 maar op 20m resoneert hij veel te laag, dus echt veel lager dan 14.000 MHz. waardoor hij een SWR van 1:3.0 geeft op 14.350
Durf het haast niet te zeggen, maar in een vorig leven had ik de endfed ook al eens geconstrueerd met hetzelfde slechte resultaat.
Toen dacht ik nog dat het aan de Trafo lag, vandaar dat ik nu volledig opnieuw begonnen was.
Ik versta niet waarom het hier maar niet wil lukken, maar ik ga de draden aan de haak hangen en ga ermee stoppen, ik verpruts teveel tijd die ik zou moeten besteden aan andere zaken.
Het zal dan toch maar een afgeregeld exemplaar kopen worden denk ik.

Ik geef het op :oops:

Groetjes,
Johnny.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#26 Bericht door ON7RA »

Johnny,
Maten van antennes zijn richtlijnen ±20.05m, die kunnen bij iedereen anders zijn! Hoogte speelt ook een rol. De dikte van de draad, geïsoleerd of niet? Een gekocht exemplaar heeft geen garantie als je hem ophangt, dat dit meteen goed zal zijn. Je, zal ook een beetje moeten bijregelen!

Niet opgeven, ik weet het, het is frustrerend als het niet direct lukt. Maar probeer een beetje inzicht te krijgen hoe het een en ander werkt, en neem niet alles klakkeloos over van wat men op het internet plaatst. Voor velen lijkt alles simpel, maar simpel, is het voor velen meestal niet!
73 Renaat :D ON7RA :D

ON3AMZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2015, 00:52
Roepletters: ON3AMZ
Locatie: Antwerpen

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#27 Bericht door ON3AMZ »

Hoi Renaat,
Ja ok, maar SWR 1.5 op 7.100 en veel te hoog op 14.175, hoe moet ik dat gaan goed krijgen...?
Eerst hing de endfed slechts aan 1 zijde in de hoogte en de andere zijde hing hier tegen de grond en toen leek de swr een stuk beter, misschien heb ik een grondantenne gemaakt :D :) :?

Johnny.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#28 Bericht door pa0ejh »

Het probleem met de EndFed is, dat een draad voor 1 hele-golf korter moet zijn.

De draad tot aan de spoel is op lengte voor de 40m Band, maar is te lang voor 1 hele-golf voor de 20m Band.

Je kunt proberen de antenne aan het eind hoger te hangen, of de Trafo lager te hangen, je
je verschuift daardoor de resonanties iets op beide banden.

De beste manier is, om een spoel op ca. 2mtr vanaf de trafo in de antenne draad op te nemen, de spoel heeft 5 wdg. op een 50mm pvc buis.

De spoel zit dan voor 40m nog in het spanning gedeelte, en voor 20m al meer in de stroombuik, waardoor de verkorting voor 20m groter is dan voor de 40m Band.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

ON3AMZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2015, 00:52
Roepletters: ON3AMZ
Locatie: Antwerpen

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#29 Bericht door ON3AMZ »

En toch wil ik elke keer opnieuw.........

De endfed hang ik hier steeds op zo een 5m hoogte en horizontaal, aan 1 zijde omlaag is hier niet te doen.

Egbert, bedoel je de draad gewoon doordoen op 2 meter en de spoel die je beschrijft ertussen breien, of de nu bestaande draad op 2 meter afstand, tot een spoel oprollen?
En mag die spoel als die herrekend wordt ook op 26mm pvc ?

Johnny.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Aanpassingstrafo 1:49 voor End Fed Antenne...

#30 Bericht door pa0ejh »

Hallo Johnny.

Kan de trafo dan niet hoger opgehangen worden, of het eind van de draad??

De draad op een spoel wikkelen op ca. 2 mtr afstand van de Trafo, je hoeft de draad niet los te maken
als je in de PVC koker wat groeven maakt....

Ik heb dit al jaren, omdat ik het zelfde probleem had, voor de ene band te kort en de andere band te lang....
EF-vkt-spoel.png
EF-vkt-spoel.png (2.9 KiB) 4851 keer bekeken
Als je het op deze manier maakt, kun je ook nog de spoel iets verder of terug schuiven, wel een beetje doorhang laten
om de draad op de PVC buis te krijgen, ik hoop dat de schets duidelijk is.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie