cnc machine ombouw plotter

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

cnc machine ombouw plotter

#1 Bericht door on3dag »

Daar ik in het verleden mij een Chinees CNc machine (1610) heb aangeschaft om er mee pcb's uit te frezen zou ik deze nu willen ombouwen naar een plotter. De reden hiervoor is omdat ik soms problemen heb bij het frezen betreffende de gepaste freesjes te vinden enz. Wat ik zou doen is het volgende: De freesmotor uit zijn zitting halen en er een stift in plaatsen die bestand is tegen zuren om op deze wijze mijn printplaat te tekenen om ze achteraf te gaan etsen. Wat ik nu zou willen weten waar ik aanpassingen in de programma('s) moet doen om in plaats van rond de printbaantjes te frezen, de stift juist de printbaantjes te laten tekenen, dus zwart maken, goed om achteraf te etsen. Kan er mij iemand hierbij een tip geven. Alvast mijn dank.
Dirk ON3DAG

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: cnc machine ombouw plotter

#2 Bericht door PA1 »

Koop een lichtbak en je maakt perfecte printjes. Ik heb er een gemaakt van een gezichtsbruiner, als ontwikkelaar gebruik ik ontstopper, werkt echt ideaal.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PH0KOB
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 nov 2016, 23:12
Roepletters: PH0KOB

Re: cnc machine ombouw plotter

#3 Bericht door PH0KOB »

Koop een lichtbak ,als ontwikkelaar gebruik ik ontstopper, werkt echt ideaal
Ben er klaar voor , heb het groots aangepakt ,zodat ik ook wat groter format prinjes kan maken,
Hapro-Topaz-24-combi.jpg
Hoe nu verder ?
Bijlagen
ontstopper.jpg
Licht is sneller dan geluid,
daarom zien veel mensen er intelligent uit ,
tot je hen hoort spreken...

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: cnc machine ombouw plotter

#4 Bericht door PB1S »

In de nieuwste video van het briljante YouTube-kanaal Mr. Carlson's Lab laat Paul Carlson (VE7ZWZ) zien hoe hij zelf printen ontwikkelt:


youtu.be/1Y6mNqMU9z8
73, PB1S

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: cnc machine ombouw plotter

#5 Bericht door PA1 »

PH0KOB schreef:
Ben er klaar voor , heb het groots aangepakt ,zodat ik ook wat groter format prinjes kan maken,
Hoe nu verder ?
Als je zo al begint is het beter dat je direct stopt want dat wordt niks :mrgreen:

@ PB1S: Wat Mr. Carlson doet werkt ook prima, ook al verscheidene printen gemaakt op die manier maar ik geef de voorkeur aan een lichtbak, je krijgt iets mooiere resultaten.
Mooi kanaal inderdaad, net zoals TRXBench maar die post al een tijd niets meer.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: cnc machine ombouw plotter

#6 Bericht door pc1mb »

PH0KOB schreef: Hoe nu verder ?
Haha. Goed bezig. Blijf proberen!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: cnc machine ombouw plotter

#7 Bericht door PE2AAB »

PH0KOB schreef:Hoe nu verder ?
:D Beetje humor op de morgen kan geen kwaad. Ik moest er om lachen ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: cnc machine ombouw plotter

#8 Bericht door ON7RA »

Dirk,
Misschien eens contact opnemen met Frank van VDV communicatie Hertsberge. Hij is leraar in het VTI Tielt, ik meen mij te hereinrennen dat hij samen met zijn leerlingen destijds ook zo een gelijkaardig toestel heeft gebouwd om printen te frezen. Misschien kan hij je helpen bij het vinden van de juiste freesjes, en eventueel wat tips geven. Anders even kijken bij HBM machines daar hebben ze misschien wat je zoekt, en hoef je je toestel niet om te bouwen?
73 Renaat :D ON7RA :D

Plaats reactie