Is dit wel een balun?

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Is dit wel een balun?

#16 Bericht door PE4BAS »

Is je stroometing voldoende laagohmig (je moet er geen voltmeter aan hangen, tenzij je een weerstand parallel hebt staan)?
:oops: Oei, niet goed gelezen in het schema. Ik heb een 100R parallel staan met......een mA meter. Stom, het moet een voltmeter zijn.... :oops:

Ik ga vandaag nogmaals meten. En nu goed. Echter....
Vraag jezelf eens af waarom je vlak voor en vlak na het mantelstroomfilter ongeveer hetzelfde meet (dat is wat ik verwacht). Is het een fout van de sensor, of gaat er in jouw gedachte is mis?
Wat moet ik verwachten voor en na het mantelstroomfilter? Als ik jouw reactie lees moet ik dus eigenlijk een vergelijk maken in zonder mantelstroomfilter en met mantelstroomfilter. Verschil in/uitgang zal er dus nagenoeg niet zijn?

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Is dit wel een balun?

#17 Bericht door ----- »

Als je een VNA hebt kun je een choke balun op deze wijze testen. Om goed te functioneren is minimaal 20dB demping nodig
Van het meet-resultaat moet je een paar dB af trekken ivm de weerstanden. op 160 kom je dus op ~ -13dB, dat is te weinig.
80 meter is ook nog net niet, maar daarboven is dit prima. (11 windingen RG-58 op een FT240-43)
En ja, het is een balun want aan de symmetrische kant is het onmogelijk dat er ongelijke stromen lopen tussen beide aansluitingen, dus symmetrisch.
Bijlagen
balun-test.png

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Is dit wel een balun?

#18 Bericht door PA3DJS »

Een mantelstroomfilter met ferriet is nagenoeg altijd veel kleiner dan de golflengte. Zolang dat filter niet op metaal ligt, is de mantelstroom voor en na het filter ongeveer gelijk als je vlak voor en vlak na het filter rmeet.

Bij lucht chokes (waar relatief veel kabellengte inzit), kun je behoorlijke verschillen krijgen tussen boven en onder het filter. Om het effedt van een filter te zien moet je inderdaad de situatie zonder en met filter met elkaar vergelijken. Je zult er achterkomen dat de plaats van het filter ook nog van invloed is op de effectiviteit.

De sensor
Als je achter de diode een metertje zet met korte draden (dus alles compact gebouwd), dan is de indicatie nagenoeg evenredig met de mantelstroom. De EMF die uit de secundaire wikkeling komt moet natuurlijk wel voldoende zijn om de diodes te laten geleiden. Ik pak meest RF schottky diodes (BAT15, HSMS 28XX), gewoon omdat ze bij lage spanning reeds aardig open gaan, en ze zitten in de voorraad hier.

Op zich zou een mA meter parallel aan 100 Ohm ook moet werken, alleen deelt de stroom uit de gelijkrichter zich dan over de weerstand en het mA meterje.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Is dit wel een balun?

#19 Bericht door PE4BAS »

Diodes die ik gebruik komen uit een oude SWR meter. Denk dat het germanium diodes zijn, geen idee wat maar drempelspanning is vrij laag. Een VNA heb ik helaas niet. Misschien dat ik in de toekomst nog eens zo een nanoVNA aanschaf. Voor de prijs hoef je het niet te laten, wat dat betreft bedankt voor het meetschema Marcel.

Dit keer toch maar mV gemeten i.p.v. mA. Dat ging een stuk beter....

Test op 5365KHz met 10W FM

Zonder filter: 455mV op verschillende plekken om de coax.
Met filter 1: 230mV
Met filter 2: 240mV

Met het filter dat lijkt op filter foto eerste bericht (filter 1): input (TX zijde): 3mV en output: 6mV gemeten ongeveer 5cm van het filter af.
Met filter 2 was dat: input 94mV en output 47mV

Het lijkt er op dat ze wel werken.

Toch nog de andere coax kabel en de rotor kabel gemeten. Andere coax kabel....zonder choke 455mV met choke 230mV, stond dus geen signaal op! En de rotorkabel zonder choke 180mV, met choke 90mV. Ha, hoe kan dat....ik heb op de plek waar ik meet een patch panel zitten waar ik alle kabels kan loskoppelen i.g.v. onweer. Alle kabels zitten dus in feite met de mantels aan elkaar....logisch dus lijkt mij.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Is dit wel een balun?

#20 Bericht door PA4WK »

Zeer leerzame topic,
Ik lees met belangstelling mee.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Is dit wel een balun?

#21 Bericht door ----- »

@PE4BAS een VNA is mooi speelgoed en tegenwoordig met de NanoVNA voor iedereen betaalbaar, ikzelf heb een DG8SAQ VNA2.

Heb hier 2 commonmode choke baluns tegenover elkaar gezet, één met coax de andere met draad. De coax lijk een streepje beter te scoren.

Rode trace is de commonmode current onderdrukking (S21)
Blauwe trace doorgang demping (S21)
Groene trace de SWR (S11)
Bijlagen
CommonMode_Choke_Balun.png

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Is dit wel een balun?

#22 Bericht door PA4WK »

Een drietal erg leerzame filmpjes van PA0NHC over Common Mode Chokes
https://www.youtube.com/watch?v=nWiKsvME6t4
https://www.youtube.com/watch?v=A4v-EkdJr-g
https://youtu.be/mYmTAImf-2o
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PG0M
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jul 2018, 21:25
Roepletters: PG0M
Locatie: Vlissingen

Re: Is dit wel een balun?

#23 Bericht door PG0M »

PA4WK schreef:Een drietal erg leerzame filmpjes van PA0NHC over Common Mode Chokes
https://www.youtube.com/watch?v=nWiKsvME6t4
https://www.youtube.com/watch?v=A4v-EkdJr-g
https://youtu.be/mYmTAImf-2o
73 Wim
Dank je Wim, inderdaad erg leerzaam
73, Marcel - PG0M

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Is dit wel een balun?

#24 Bericht door PE4BAS »

Bedankt voor de links. Voor mij vrij theoretisch maar zitten toch praktische tips in. Gelijk maar even geabonneerd op zijn kanaal want NHC heeft nog veel meer interessante onderwerpen behandeld zag ik.

Plaats reactie