Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
hanstap
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2020, 22:49
Roepletters: PA4HT

Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

#1 Bericht door hanstap »

Ik ben regelmatig op zoek naar schema's van ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter. Als ik ga Googelen vind ik alleen maar schema's van 15 a 20 jaar geleden met componenten die niet meer te krijgen zijn (ja, wel bij Ali natuurlijk).
Wie weet waar er up-to-date schema's te vinden zijn? Of misschien in boek vorm.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

#2 Bericht door PE9ZZ »

Wat een rare vraag. Oude schema's hebben oude componenten. Nieuwe schema's zijn er bijna niet omdat iedereen rommel bij meneer Ma (Aliexpress) koopt. Oude componenten zijn evenwel vaak prima te vervangen door nieuwe componenten. Ook zijn er vaak nieuwe componenten die dezelfde functies vervullen maar een stevige aanpassing vragen van een ontwerp. Maar daarvoor ben je amateur. Je gaat iets bouwen om ervan te leren. Als je iets voorgekookts wil hebben moet je niet gaan klagen dat iets is verouderd maar gewoon iets nieuws zoeken/kopen.

Tjerk, 9ZZ

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

#3 Bericht door PA3CQN »

Dat is wel een beetje bot Tjerk, een beginnende bouwer zal toch iets meer hulp nodig hebben.
Wie wil experimenteren/leren komt allerlei 'oude' schema's met direct conversion/ supers tegen waar simpelweg nauwelijks verkrijgbare variabele C's in zitten, of iets met oudere mixers die ooit populair waren. Na die schema's volgt een groot gat en is het ineens allemaal SDR geworden, of kant en klare DSP chips met I2C sturing.

Nou kun je niet in de winkel gaan vragen om 1 varco 30-500 pf of een BB112, 3 spoellichamen met ferrietkern , een SA602 en wat AA119's. Die tijd is voorbij.
Dus ik kan me de vraag goed voorstellen: waar zijn analoge schema's met verkrijgbare onderdelen te vinden?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

#4 Bericht door PH2LB »

Ik snap je vraag helemaal, ik heb zelf ook diverse boeken in de kast staan met prachtige ontwerpen maar met componenten die niet of nauwelijks nog te krijgen zijn. Ik heb het geluk dat ik nog een echte onderdelen winkel in de stad heb (met meters en meters kleine bakjes met componenten) die regelmatig nog op jacht gaat naar NOS (NewOldStock). En daar zitten regelmatig nog pareltjes tussen (b.v. schitterende lucht var C's met een bereik van 30pF - 550pF, toko spoeltjes, etc). Voordeel van Twente, nog veel zelfbouwers, helaas neemt dat ook steeds meer af.

Maar terug komende op jou vraag : als je specifiek een ontvanger wilt gaan bouwen, zou je eens kunnen gaan kijken naar het ontwerp van de uBITX. Deze wordt nog steeds nieuw gemaakt en beschikt over normale componenten (het bouwpakket is dan wel SMD maar dat zijn allemaal equivalenten van through hole componenten). Enigste wat niet analoog is is de VFO die middel van een DDS wordt gebouwd. zie : https://www.hfsignals.com/

Een ander ontwerp waar ik ook van gecharmeerd ben zijn de ILER trancievers van EA3GCY, ik heb zelf met veel plezier een ILER-20 gebouwd en daar zitten echt geen archeologie componenten in. Schema's zijn te downloaden dus het RX gedeelte is prima zelf na te bouwen. Zie : https://www.qrphamradiokits.com/transce ... 20-v3-ssb/ en mijn ervaring met die kit : https://www.ph2lb.nl/blog/index.php?page=iler-20-mk2

Overigens zijn er ook veel leuke ontvangers (vaak regens ontwerpen) te vinden op het net. Zoals de WBR 40m regen receiver, deze heb ik tijdens mijn (heftige) burnout periode vorig jaar met veel plezier gebouwd. Alle componenten zijn heden te dage nog prima te krijgen .
zie : https://www.ph2lb.nl/blog/index.php?pag ... r-receiver en mijn ervaring met die kit : https://www.ph2lb.nl/blog/index.php?page=qrp-labs-qcxp

En als je CW machtig bent / het wilt leren / interessant vind, de kits van QRP-Labs een goedkope instap in de HF CW wereld. Deze zijn ook prima als ontvanger te gebruiken (hebben een setting dat ze niet per ongeluk TX kunnen) zie : https://www.qrp-labs.com/qcxp.html


PE9ZZ schreef:ls je iets voorgekookts wil hebben moet je niet gaan klagen dat iets is verouderd maar gewoon iets nieuws zoeken/kopen.
En ondanks dat er hier vast mensen zijn die daar anders over denken, is het naar mijn bescheiden mening echt geen schande om gewoon een bouwpakket te nemen om ervaring op te doen. Of gewoon lekker te bouwen en plezier aan onze hobby te beleven. Daarvoor is onze hobby breed genoeg, en als je het er niet mee eens bent omdat je het zelf te minderwaardig vind, ga je lekker je eigen ding doen waar je wel gelukkig van wordt. Want niet iedereen beleeft de hobby op jou manier.


Maar ondanks dat je het misschien een beetje crue gebracht hebt, is veroudering van componenten al jaren gaande, buizen werden vervangen door germanium, germanium werd vervangen door silicium, en through hole wordt steeds meer vervangen door SMT. Door de modernisering en miniaturisering in de elektronica zullen Trough Hole componenten steeds zeldzamer worden of zelf op een bepaald moment totaal niet meer gemaakt worden. Gewoon omdat er geen markt meer voor is (en in de markt tellen wij als radiozendamateurs totaal niet mee). Dus, als amateurs zullen we maar vast moeten beginnen met sparen voor een goede microscoop en dito hetelucht/reflow soldeer station want er gaat een moment komen dat dat de componenten worden waar we nog aan kunnen komen. En als onze ogen of handen te slecht worden blijft enkel het kopen van kant en klaar spul kunnen kopen nog over.

Voordat iemand zich aangevallen voelt, ik spreek uit eigen ervaring, zelfs met mijn 48 jaar worden mijn ogen en handen steeds slechter maar hoop door enkele aanpassingen nog jaren van onze mooie hobby te kunnen genieten (en nog veel zelf of kits te kunnen bouwen).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

#5 Bericht door PA0FRI »

Er worden zat kitjes aangeboden waar ook het schema met modernere componenten bij staat afgedrukt.
De kit hoeft men niet aan te schaffen, maat het schema kan men gebruiken om zelf iets in elkaar te zetten.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Douwe Bakker
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2017, 16:45
Roepletters: PA0DBA
Locatie: Vledder

Re: Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

#6 Bericht door Douwe Bakker »

Ik bekeek onlangs nog wat aardige YouTube filmpjes van Toon Cornelissen (PE1NHP) over een DCRX4080 ontvanger. Dit betreft een bouwpakket van een 40 en 80 meter ontvanger. In 6 filmpjes legt hij de bouw en de werking van  tot Z uit. Ik heb er in elk geval heel veel van opgestoken.
Douwe

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Schema's

#7 Bericht door pc1mb »

Er wordt weinig nieuw meer ontworpen aan losse ontvangers, omdat men tegenwoordig gewoon een SDR stick pakt als er iets ontvangen moet worden. Of andere SMD modules, al dan niet van tante Ali.

Een ontwerp van een "echte" ontvanger is tegenwoordig verouderd voordat je het gepubliceerd hebt.

Waarom zou je dan nog urenlang zelf draadjes door kerntjes gaan zitten priegelen? Daarom droogt dat dus een beetje op.

Zelfbouw is niet dood maar richt zich tegenwoordig op andere dingen. Mocht je een ouder ontwerp willen nabouwen en tegen beschikbaarheid problemen aanlopen, kun je altijd proberen hier naar een oplossing te vragen?

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

#8 Bericht door PA3CQN »

pc1mb schreef:Of andere SMD modules, al dan niet van tante Ali.
En zelfs dan .. ik had op de experimenteer tafel als laatste een antenne analyzer liggen: lossen componenten en wat modules en een Nano. Dat werkte, maar daarna alsnog gewoon een NanoVNA besteld. Want voor dat geld kan ik simpelweg niet de onderdelen en print bij elkaar krijgen.
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik dingen in principe moet kunnen bouwen en maak ook vaak een 'bewijs-van-kunnen', maar als ik daarna het volledig item voor minder geld kan kopen dan ik aan een los kastje moet uitgeven .. tja, wat doe je dan?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

pc1mb schreef:Er wordt weinig nieuw meer ontworpen aan losse ontvangers, omdat men tegenwoordig gewoon een SDR stick pakt als er iets ontvangen moet worden. Of andere SMD modules, al dan niet van tante Ali.

Een ontwerp van een "echte" ontvanger is tegenwoordig verouderd voordat je het gepubliceerd hebt.

Waarom zou je dan nog urenlang zelf draadjes door kerntjes gaan zitten priegelen? Daarom droogt dat dus een beetje op.

Zelfbouw is niet dood maar richt zich tegenwoordig op andere dingen. Mocht je een ouder ontwerp willen nabouwen en tegen beschikbaarheid problemen aanlopen, kun je altijd proberen hier naar een oplossing te vragen?

Je schrijft:

"Waarom zou je dan nog urenlang zelf draadjes door kerntjes gaan zitten priegelen? Daarom droogt dat dus een beetje op.'

Dat vind ik nou juist zo aantrekkelijk van onze hobby. Maar ik ben een "babyboomer" ( 1947) en zo opgevoed met al die nog te solderen onderdelen.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Douwe Bakker
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2017, 16:45
Roepletters: PA0DBA
Locatie: Vledder

Re: Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

#10 Bericht door Douwe Bakker »

Juul schreef: Dat vind ik nou juist zo aantrekkelijk van onze hobby. Maar ik ben een "babyboomer" ( 1947) en zo opgevoed met al die nog te solderen onderdelen.
Ik ben het zeer met je eens. Wat geeft er nog een grotere voldoening dan zelfbouw. Het dwingt je om je te verdiepen in de techniek tenslotte.
Misschien ben ik ook wel een babyboomer (1950)
Douwe

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

#11 Bericht door pa1bvm »

ik weet nog wat een 402 spoel is .. ben ik dan ook een baby boomer ?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

#12 Bericht door pe1cmo »

402 spoel, draadjes er aan, draaiende condensator, geraniumdiode en er komt zo maar muziek uit.
Dat waren nog leuke tijden.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

#13 Bericht door ON5GM »

Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

#14 Bericht door PA0FRI »

pa1bvm schreef:ik weet nog wat een 402 spoel is .. ben ik dan ook een baby boomer ?
Ik (1940) heb nog met een griffel en lei leren schrijven, waarschijnlijk is dat van een pré-babyboom generatie.
Overigens wordt het steeds moeilijker om componenten met lange draadeinden te bemachtigen.
Gelukkig heb ik nog printen uit videorecorders van omstreeks1980 en daaruit wordt nog het nodige eruit gesoldeerd.
De weerstanden 470R, 100R, 47R en 10R worden dan ook schaars.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Douwe Bakker
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2017, 16:45
Roepletters: PA0DBA
Locatie: Vledder

Re: Schema's ontvangers voor 80, 40, 20 en 10 meter.

#15 Bericht door Douwe Bakker »

PA0FRI schreef:
pa1bvm schreef:ik weet nog wat een 402 spoel is .. ben ik dan ook een baby boomer ?
Ik (1940) heb nog met een griffel en lei leren schrijven, waarschijnlijk is dat van een pré-babyboom generatie.
Overigens wordt het steeds moeilijker om componenten met lange draadeinden te bemachtigen.
Gelukkig heb ik nog printen uit videorecorders van omstreeks1980 en daaruit wordt nog het nodige eruit gesoldeerd.
De weerstanden 470R, 100R, 47R en 10R worden dan ook schaars.
In mijn omgeving word me vaak verweten dat ik zuinig ben, maar jij overtreft me in deze toch. Ik gebruik altijd nieuwe weerstanden en niet uit de sloop. Ze zijn trouwens volop verkrijgbaar bij de reguliere leveranciers.

Plaats reactie