Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#1 Bericht door pc1mb »

Ik zocht een nuttig '1 avond' projectje en vond een magloop met voorversterkertje.
https://www.pa1m.nl/simple-active-receive-loop/
Leuk, ouderwets discreet opbouwen. Perfectionist als ik ben dacht ik, ik vervang de BC547 wel even door z'n low-noise broertje BC-549. We hebben het immers over zwakke signalen.

Aldus bladerend in de 1 euro hoek van een welbekende leverancier, want ik had 'm niet liggen, kom ik daar ook de MAR-1SM tegen van Minicircuits
DC tot 1GHz met een ruisgetal van 3-4dB.

De door PA1M voorgestelde BFW16A heeft in z'n eentje al een ruisgetal van 6dB en is alsnog niet bijster goedkoop.

Met zo'n minicircuits geval - alleen even een balun aan de ingang maken ipv de uitgang, maar verder zonder meer inzetbaar...
Heeft het eigenlijk nog wel zin om dit uit losse torretjes in elkaar te gaan zitten solderen?

Als je het originele concept wil volgen (en bedenkt dat het vervangingsschema van die minicircuits unit eigenlijk niet veel anders is) zou je zelfs twee van die geintegreerde versterkertjes in dezelfde gebalanceerde opstelling kunnen zetten.

Zie ik grote nadelen van zo'n geintegreerde versterker over het hoofd? Misschien TE breedbandig? Misschien het IP3 van 14dBm?

Waar de BC547 al wegzakt in de hoge HF-banden, stoomt zo'n geintegreerde versterker natuurlijk hard door tot de resonantiefrequentie van de loop en ver daarboven.

pe1cmo
Berichten: 2084
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#2 Bericht door pe1cmo »

Je schrijft wel over componenten van ruim 30 jaar oud. Je kan ook denken aan bijvoorbeeld de SPF5189z, die heeft een IP3 van tegen de 40dBm.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#3 Bericht door pc1mb »

Die begint bij 50MHz en daar wilde ik juist ongeveer stoppen met deze loop... (of zelfs bij 30)

Mooi spul wel. Ook een andere prijsklasse, 11 euro per stuk?

pe1cmo
Berichten: 2084
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#4 Bericht door pe1cmo »

De parameters beginnen bij 50 MHz, maar met een 10nF in en uitkoppeling gaan ze bijna vanaf DC.

En dat is juist het experimenteren wat het leuk maakt.

En de prijs, oef, dat is schrikken zeg, waar koop je dat voor dat geld ?? ik betaal heel wat minder. 1 euro 68.
Maar als je er nog 100 nodig hebt voor 11 euro, kan ze doorleveren hoor, kan ik een weekje met vakantie. :mrgreen:
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#5 Bericht door PA1AIS »

If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#6 Bericht door pc1mb »

Oh, ik zie dat die 11 euro een compleet bordje was met bias-tee. Los chippie is inderdaad heel schappelijk. Tnxs!

Ali is nóg goedkoper, maar wel afwachten watvoor ic er dan werkelijk onder het stempel zit... Bovendien heb ik daar het geduld niet voor :mrgreen:

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#7 Bericht door nanko »

Dutch RF shop is betrouwbaar en snel.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#8 Bericht door PA0FRI »

Nog een eenvoudig schema. Stabiel, zeer lage ingangsimpedantie, eenvoudig, breedband tot 70 MHz en niet teveel componenten.
Het is eigenlijk een kloon van een simpele "cable-TV-amplier".
Omdat de impedantie van de loop erg laag is kan met een mantelstroom filter (of line insulator, choke balun)
van niet al te grote zelfinductie de antenne symmetrisch gevoed worden.
Bijlagen
active antenna-s5.gif
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#9 Bericht door pc1mb »

Ah, 2N5109 is ook mooi voor deze toepassing, wel ook tegen z'n pensioen. Een 2222 zal voor VLF t/m HF ook wel voldoen, of het hele trapje vervangen door een MMIC.

Zo'n MMIC is natuurlijk gewoon 50 ohm en de loop wat minder. Met MMIC misschien een voltage balun aan de ingang toepassen dus, of een 1:4 stroombalun... Met een flinke misaanpassing blijft er natuurlijk niks over van de voordelen van een modern mmic. Ik zal de loop eens bouwen en aan meten. Met dit soort misaanpassingen is het misschien ook gewoon bouwen en proberen.

Nog meer inspiratie:
https://larches-cottage.co.uk/rx_antenn ... ntenna.pdf

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

"Omdat de impedantie van de loop erg laag is kan met een mantelstroom filter (of line insulator, choke balun)
van niet al te grote zelfinductie de antenne symmetrisch gevoed worden.[/quote]"



Dag Frits,

Kun je hier wat meer uitleg over geven? Hoe kan ik dat zelf met simpele middelen maken?

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#11 Bericht door PA1AIS »

pe1cmo schreef:Je schrijft wel over componenten van ruim 30 jaar oud. Je kan ook denken aan bijvoorbeeld de SPF5189z, die heeft een IP3 van tegen de 40dBm.
En wat komt er dan max. dBm uit de antenne stekker op je ontvanger bij zenden?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#12 Bericht door PA0FRI »

Juul - PE0GJG schreef: Dag Frits, Kun je hier wat meer uitleg over geven? Hoe kan ik dat zelf met simpele middelen maken?Juul
Dag Juul, in deze toepassing een paar windingen dunne coaxkabel door ferriet ringkern, pijpje of varkensneus.
Het eenvoudigste is om het volgens de foto te doen. Gr. Frits
Bijlagen
clip-on.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#13 Bericht door PA8JDG »

PA0FRI schreef:
Juul - PE0GJG schreef: Dag Frits, Kun je hier wat meer uitleg over geven? Hoe kan ik dat zelf met simpele middelen maken?Juul
Dag Juul, in deze toepassing een paar windingen dunne coaxkabel door ferriet ringkern, pijpje of varkensneus.
Het eenvoudigste is om het volgens de foto te doen. Gr. Frits
Ik zou een varkensneusje nemen met een bifilaire wikkeling om symmetrie naar de loop af te dwingen. Met coax wordt e.e.a. snel te groot voor een printje. Lijkt mij interessant jouw schema eens te proberen omdat 1 winding van het spoeltje daar min of meer een tweede ingangs-transistor emuleert.

73’s

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0FRI schreef:
Juul - PE0GJG schreef: Dag Frits, Kun je hier wat meer uitleg over geven? Hoe kan ik dat zelf met simpele middelen maken?Juul
Dag Juul, in deze toepassing een paar windingen dunne coaxkabel door ferriet ringkern, pijpje of varkensneus.
Het eenvoudigste is om het volgens de foto te doen. Gr. Frits

Dank je wel Frits vvor de heldere uitleg en foto's.


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#15 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA8JDG schreef:
PA0FRI schreef:
Juul - PE0GJG schreef: Dag Frits, Kun je hier wat meer uitleg over geven? Hoe kan ik dat zelf met simpele middelen maken?Juul
Dag Juul, in deze toepassing een paar windingen dunne coaxkabel door ferriet ringkern, pijpje of varkensneus.
Het eenvoudigste is om het volgens de foto te doen. Gr. Frits
Ik zou een varkensneusje nemen met een bifilaire wikkeling om symmetrie naar de loop af te dwingen. Met coax wordt e.e.a. snel te groot voor een printje. Lijkt mij interessant jouw schema eens te proberen omdat 1 winding van het spoeltje daar min of meer een tweede ingangs-transistor emuleert.

73’s

Dank PA8JDG. ( ik zie geen naam )
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie