NXO-100 NiZn ringkern

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#16 Bericht door PA0FRI »

PA3DJS schreef:Voor Dout = 31 mm, Din = 17.4 mm en h = 2.72 mm, kom ik voor 10 windingen en ur = 100 op een L van 3.0 uH. Ik vermoed dat wat je hebt dan niet is wat je had verwacht.
Sorry met inches gemeten, vond het ook al vreemd zo dun. :cry:
Dikte = 6.99 mm, gat = 18.06 mm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#17 Bericht door PA3DJS »

Voor Dout = 31 mm, Din = 18 mm en h = 7 mm, kom ik voor 10 windingen en ur = 100 op een L van 7.5 uH. Dat ligt dicht genoeg bij jouw 7.8 uH, dus je kunt er vanuit gaan dat de ur = 100.

die 2.7 mm vond ik ook wel erg dun voor een 31 mm kern.

Je hebt de goede kern, waar komt dan die forse mantelstroom vandaan (vanwege dat warm worden bij 400W)? Als je installatie goed gebalanceerd is, zou die kern echt niet snel warm moeten worden (even 10m band uitgezonderd).

Stel dat je 1Apk CM zou hebben, dan heb jij een fluxdichtheid van 10 mT in het kernmateriaal, en dat is ver beneden verzadiging.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#18 Bericht door pa0ejh »

Qua afmetingen en materiaal komt die kern dan in de buurt van een FT114-61 van Amidon of Fairite...

Jammer dat er geen u' en u" grafieken van zijn gegeven..
NXO 100 vs 61.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#19 Bericht door PA3DJS »

pa0ejh schreef:Qua afmetingen en materiaal komt die kern dan in de buurt van een FT114-61 van Amidon of Fairite...

Jammer dat er geen u' en u" grafieken van zijn gegeven..
NXO 100 vs 61.png

Inderdaad jammer dat er geen plaatje ergens op het web te vinden is.

NZO-100 zit tussen K1 van Epcos/TDK en 4C65 of matateriaal 61 van Fair-rite, Zie ook mijn bijdrage van 21 aug 2020, 11:54. Op grond van u' en u" van die materialen, krijg je een aardig beeld van wat NXO-100 zal doen.

Als het een EMC materiaal zou zijn, had de Q factor bij 15 MHz lager geweest. Dit betekent natuurlijk niet dat het voor EMC toepassing niet geschikt is.

Ik blijf trouwens wel benieuwd naar die hoge CM stroom bij PA0FRI.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#20 Bericht door pa0ejh »

Dat kan de PMU zijn, een 1:4 balun is dat dat ik, normaal hangt er een Symmetrische Tuner aan de open lijn.

Kan ook zijn dat de Antenne een Asymmetrie heeft, die hangt met nog al rare hoeken.....

Ik heb een tijdje geleden met de miniVNA wat bekende en onbekende kernen gemeten als CM balun.

Dit is een 4C65 kern met 10 wdg. en gemeten in de transmissie mode....
CM-4c65.png
De kern begint pas laat, maar het is dan ook geen EMC materiaal...

20dB demping is ca. 1000 Ohm...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#21 Bericht door PE4WJ »

Jammer dat er geen u' en u" grafieken van zijn gegeven..
Ik kwam recent een presentatie tegen van PE1FOD over het direct meten van u' en u" met een VNWA3, lezenswaardig! Je zou dat ook met bijv. een NanoVNA moeten kunnen doen, alleen het direct weergeven van de u' en u" is dan misschien niet mogelijk, daarvoor zul je nog even moeten omrekenen (er vanuitgaande dat je de ruwe data uit een NanoVNA kunt trekken, ik weet niet of dat kan?)

https://www.rfseminar.nl/cms/wp-content ... n-2020.pdf

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#22 Bericht door pa0ejh »

Dat kan ook met de nanoVNA, maar dan moet je nog een aantal programma's erbij halen...

Eerst met PC software nanoVNAsharp een S1p file maken, die moet dan worden omgezet naar een Exel sheet, en die moet je dan weer
met een Grafiek programma de u'en de u"grafiek laten maken..... wat omslachtig maar het gaat wel...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#23 Bericht door PA0FRI »

PA3DJS schreef:Ik blijf trouwens wel benieuwd naar die hoge CM stroom bij PA0FRI.
Voorlopig is dat bij mij niet aan de orde.
De stroom in beide geleiders van de lintlijn is vrijwel gelijk, verder is er veel werk aan twee artikelen en
ook nog een lopend idee voor een ander input systeem van een BFF188XR versterker.
Mijn bijdrage was bedoeld om iedereen opmerkzaam te maken op de balun kit en door alle inzendingen weten wij er nu meer van. :wink:
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#24 Bericht door PA3DJS »

PA0FRI schreef:
PA3DJS schreef:Ik blijf trouwens wel benieuwd naar die hoge CM stroom bij PA0FRI.
Voorlopig is dat bij mij niet aan de orde.
De stroom in beide geleiders van de lintlijn is vrijwel gelijk, verder is er veel werk aan twee artikelen en
ook nog een lopend idee voor een ander input systeem van een BFF188XR versterker.
Mijn bijdrage was bedoeld om iedereen opmerkzaam te maken op de balun kit en door alle inzendingen weten wij er nu meer van. :wink:
Helder, maar jij hebt hem in een andere toepassing gebruikt die in ieder geval bij mij wat vragen oproept.

Ik volg deze opmerking even niet:
"Voorlopig is dat bij mij niet aan de orde. De stroom in beide geleiders van de lintlijn is vrijwel gelijk, "

Of is er in jouw CM choke toepassing een ander "mechanisme" waardoor de kern bij 400W warm wordt?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#25 Bericht door PA0FRI »

PA3DJS schreef:Ik volg deze opmerking even niet: "Voorlopig is dat bij mij niet aan de orde. De stroom in beide geleiders van de lintlijn is vrijwel gelijk, "
De ringkern had ik voor dit onderwerp tijdelijk tussen ATU en FMU geschakeld. Omdat het antennesysteem zonder dat goed werkt, laat ik het er voorlopig bij.
Bijlagen
PMU-FMU.gif
PMU-FMU.gif (844 Bytes) 42547 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie