Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#16 Bericht door PA3FTP »

Ziet er professioneel uit Klaas.
Ben benieuwd naar het eindresultaat!

mooi project :-)
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#17 Bericht door PA2RU »

Dat ziet er strak uut : alsof dat zo uit de fabriek komt...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#18 Bericht door PA0KLS »

Nadat vanmorgen in het QSO bleek dat de tuner het nog steeds als vanouds doet, heb ik hem weer van zijn kabels los gemaakt om er een foto van te maken:
ATU-7.jpg
Als hij bij de andere apparaten staat, blijkt dat de teksten wat aan de grote kant zijn. Ik heb dat niet goed genoeg opgemeten, of niet goed uitgerekend. Maar hij past heel goed bij de rest van de Heathkit SB-lijn.

Midden op het front zit een Heathkit-embleem, dat komt nog van de lege kast van een SB-500, waarin ik mijn SSTV-monitor heb ingebouwd. Daarvan moet ik de frontplaat ook nog eens overspuiten, omdat er nu nog resten opdruk op zitten uit zijn vroegere leven als 2-meter transverter. Daarna kan ik er nieuwe teksten op laten maken. Ik heb nu tenminste ervaring met hoe dat kan.

Bij de knop "INDUCTOR", de schakelaar voor de spoel, staan getalletjes die aangeven hoeveel microhenry de spoel in die stand ongeveer is. Dat gaat heel redelijk in stapjes van wortel-2 omhoog, zoals in het ontwerp van Mike Underhill is aangegeven. Met de knop "TUNE" kun je tussen de stappen interpoleren. Die moet overigens zo hoog mogelijk staan, tussen 5 en 10. Als die lager staat kun je overslag in de C krijgen.

De cijfertjes bij de knoppen "TUNE" en "LOAD" geven ongeveer aan hoeveel maal 100 pF de afstem-C in die stand is, 0 tot 1000 pF. Maar belangrijker is dat de stand is op te schrijven. Als je eenmaal je antenne op een bepaalde frequentie hebt afgestemd, kun je de standen opschrijven om het later weer snel terug te vinden. Want met een eerste maal afstemmen ben je wel een paar minuten bezig. Op zichzelf is dat ook best leuk.

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#19 Bericht door PA3FTP »

Echt mooi resultaat Klaas!

Straks nog een fotootje als hij bij de hele lijn staat ogesteld :-)

Wat dat embleem betreft, zag zojuist dat een Ham uit de UK deze embleempjes maakt op bestelling voor 8 Pond.
Valt eigenlijk wel mee als je er een zoekt:

https://www.ebay.nl/itm/Heathkit-Reprod ... 4902.l9144

Leuk project zoals ik al zei, en ga het zeker ook doen.

Misschien zelfs een keer bij je komen kijken als het mag (als die Corona situatie straks achter de rug is....)

73's

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#20 Bericht door PA3FTP »

PA3FTP schreef:Echt mooi resultaat Klaas!

Straks nog een fotootje als hij bij de hele lijn staat ogesteld :-)

Wat dat embleem betreft, zag zojuist dat een Ham uit de UK deze embleempjes maakt op bestelling voor 8 Pond.
Valt eigenlijk wel mee als je er een zoekt:

https://www.ebay.nl/itm/Heathkit-Reprod ... 4902.l9144

Leuk project zoals ik al zei, en ga het zeker ook doen.

Misschien zelfs een keer bij je komen kijken als het mag (als die Corona situatie straks achter de rug is....)

73's

Louis.
Nog een aanvullende vraag Klaas;
Bij de antnne selector heb je twee tussen standen, tune en operate.
Waarom heb je dat zo gemaakt en wat is het verschil in functie?
Zat even naar het schema te kijken maar kon het daar 123 niet terugvinden...
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#21 Bericht door PA0KLS »

Ik heb dat iets eerder al besproken.

Met de "SWR-brug van Wheatstone" moet je om de ATU af te stemmen de ATU met de antenne aan de andere kant, aansluiten op de vierde tak van de weerstandsbrug. De zender staat dan op de dummy-load en er gaat maar iets van 2 watt naar de brugschakeling. Je kunt daar niet mee "uitkomen", want er gaat slechts een halve watt naar de antenne. Dat moet dus een aparte stand zijn, de stand "TUNE".

Als de ATU goed ingeregeld is naar 1 : 1, schakel je de zenderuitgang direct aan op de ingang van de ATU (OPR). Daarbij wordt het metertje meteen omgeschakeld naar de uitgang van de power-meter. De SWR-brug staat dus niet in de keten terwijl je QSO voert. Dat is normaliter ook een slechte gewoonte, een SWR-meter van het type "Moni-match" introduceert harmonischen, die je niet wilt.

En toen ik toch eenmaal de uitgang van de zender aan het schakelen was, heb ik ook een stand "Dummyload" gemaakt, zodat je veilig je eindtrap kunt afstemmen op maximaal vermogen, en een uitgang voor een tweede antenne, met ook weer een TUNE- en een OPR-stand.

Ik moet nog eens vragen of Electron interesse heeft in een stukje. Meestal hebben ze voor een jaar in voorraad en duurt het ook een jaar voor iets van jou gepubliceerd wordt. We zullen zien.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#22 Bericht door PA2RU »

Petje af Klaas : het is een heel mooi stukje huisvlijt geworden :!:
Ben ook erg nieuwsgierig naar het binnenwerk :mrgreen:
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#23 Bericht door PA3FTP »

Bedankt voor het delen Klaas en voor de inhoudelijke info.

Een inspiratie voor anderen!

Ja, bij de Veron kan het even duren, heb zelf ook ooit nog eens een artikel geschtreven over een HF eindtrap met 4x PL519.
Maar wel leuk om dan je eigen verhaal terug te lezen.

De SB projecten staan hier in ieder geval op de rol voor het najaar/winter, inclusief de SB630 60Hz/50Hz klok.
Nu nog even te druk met QRL (ict/vitale sector) en mijn antenne perikelen, dus heb maar weinig vrije tijd over voor dit type leuke projecten.

Wat in het vat zit verzuurd niet zullen we maar zeggen...

Groeten,
Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#24 Bericht door PA0KLS »

Beste René, dan moet je een stukje terug bladeren. Dan zie je het binnenwerk van achteren en twee schema's, dat van de ATU en dat van de afstemindicator (soort SWR-meter). Intussen heeft Martin PA3DSC die indicator al nagebouwd, zij het met een ander metertje. En dat werkt ook goed, nadat de weerstanden wat zijn aangepast.

Er is nog een stukje schema, dat van de vermogensmeter, maar dat komt nog. Die meter geeft echt PEP aan, hij loopt daarbij heel langzaam terug. Het schema komt van Herbert PA0SU.

Ik heb bovenstaande foto met wat uitleg opgestuurd naar de redactie van Electron, maar ik heb nog niks teruggehoord. Komt wel.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#25 Bericht door pa3dsc »

een paar plaatjes.
Anetnne meetbrug van Wheatstone voor unen met klein vermogen.
Volle uitslag al bij 1 Watt!
Als het antenne systeem 50 Ohm is dan is de wijzer in rust.
Bij groter of kleiner dan 50 Ohm slaat de meter uit.
Bijlagen
swrbrug-1.png
swrbrug-2.png
swrbrug-4.png
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#26 Bericht door PA2RU »

PA0KLS schreef:Beste René, dan moet je een stukje terug bladeren.
Blijkbaar over het hoofd gezien....maar erg fraai
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#27 Bericht door PA0KLS »

In de antennetuner (ATU) zit ook een powermeter. Dit schema is overgenomen van Herbert PA0SU, zoals hij dat beschreven heeft in Electron van september 1993. In feite is het een topgelijkrichter van de HF-spanning die vanuit de set binnen komt in dit kastje. Daarmee kun je de eindtrap afstemmen met de zender geschakeld op de dummy load. Je leest dan meteen het vermogen af. Bovendien als de ATU goed is afgestemd, is die ook 50 ohm en kun je op deze manier het uitgaande vermogen controleren. De meter is in de standen DUMMY en OPR aangesloten op deze schakeling via de draaischakelaar rechts onder. Simpel en toch eenvoudig.
Schema Powermeter.bmp
Schema Powermeter.bmp (518.02 KiB) 8177 keer bekeken
Je ziet de topgelijkrichter bestaande uit 10 schottky-diodes BAT13. Het is de bedoeling die afgeschermd vlak bij de coax-ingang te plaatsen.
De diodeketen laadt via een stukje coax, of afgeschermd snoer, een dikke C van 2,2 uF op, die langzaam ontlaadt, zodat je echt de PEP kunt aflezen. Deze C mag geen elco zijn en moet een lage lekstroom hebben. Zoals je ziet is de tijdconstante ongeveer 5 seconden, lang genoeg om de wijzer af te lezen. Maar let op! Deze topgelijkrichter heeft een gelijkstroompad naar aarde nodig aan de ingang. Vaak is dat niet zo, dus een spoeltje van daar naar aarde is nodig. Ik heb een 20-tal windingen door een paars ringkerntje gehaald en dat zit geschroefd bij de ingang die van de TX-komt.

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#28 Bericht door PA3FTP »

Interessant schema/ontwerp!
Neem ik mee om het straks te bouwen.

:)
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#29 Bericht door PA0KLS »

Ik moet toch nog even wat rechtzetten in het schema van de powermeter.
Schema Powermeter.bmp
Schema Powermeter.bmp (518.02 KiB) 6721 keer bekeken
De diodes zijn van het type BAT83 en niet van het type BAT13, zoals in het vorige schema stond. Ik kwam daar (weer) achter omdat ik die diodes eergisteren vernield heb. Ik moest dus weer nieuwe bestellen. Dat kwam zo:

Ik wilde de powermeter opnieuw ijken, voordat ik het geheel weer zou inkasten in zijn opnieuw gespoten behuizing. Dat ijken gaat door een gelijkspanning van zo'n 300 volt op de ingangsplug te zetten. Die komt uit een buizenvoeding die ik ooit in mijn studententijd gebouwd heb. Nu sluit ik die aan op een variacje, zodat ik de uitgangsspanning kan regelen. Bij een gelijkspanning van 283 volt moet de meter dan 800 watt aangeven, reken maar eens na. Met de digitale multimeter is die ingangsspanning gemakkelijk en nauwkeurig genoeg te meten. De instelpotmeter van 100k dan zo draaien dat de wijzer van de Heathkit-meter precies op 800 watt staat.

Maar ja, er blijft vast nogal wat spanning staan over die 10 diodes in serie, toch? Ik ging dus meten op de weerstand van 100 ohm, dat wil zeggen op de uitgang van het coaxkabeltje. Daarbij schoot mijn meetpen uit en maakte kortsluiting. PATS, een dikke vonk en er was geen spanning meer. In de zelfbouwvoeding zat natuurlijk netjes een zekering ingebouwd, T-125mA. Die was snel vervangen. Maar het bleek dat de tien diodes ineens allemaal kleine doorverbindingen geworden waren. Natuurlijk logisch achteraf, de BAT83 is 60 volt bij 150 mA en bij zo'n kortsluiting gaat er even een veel grotere stroom lopen. En de zekering was een trage zekering.

In Electron september 1993 staat het originele ontwerp van Herbert, PA0SU en zo vond ik het echte type BAT83 weer terug. Bij Mouser heb ik die besteld, wat meer dan tien, zodat me dat nog eens kan overkomen. Dat zijn de geneugten van zelfbouw.....

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Antennetuner in Heathkit SB-600-stijl

#30 Bericht door PA3FTP »

Bedankt voor deze update Klaas!
I was er waarschijnlijk pas achter gekomen als het bouwen klaar was om te gaan testen.

Helaas is het nog niet zover.
Ik ben nog naarstig op zoek naar een luidsprekerkast, de SB600.
Had er bijna een te pakken uit de US via de facebook gebruikersgroep, maar helaas was iemand me (lokaal) voor.

Er komen er wel meer langs maar via ePay betaal je er zo 100,- tot 200,- voor en dat vindt ik een beetje overdreven.
Dus wacht maar af of er een via Marktplaats komt of eBay Duitsland.

De rest van de onderdelen heb ik bijna allemaal al bij elkaar verzameld....:-)
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Plaats reactie