De klok van de Heathkit SB-630

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: De klok van de Heathkit SB-630

#31 Bericht door PA3FTP »

Ja leuk he? Werkt verder prima, de klok loopt nog steeds op tijd zonder noemenswaardige afwijking.

Ik ga de opstelling toch aanpassen.
Het blijkt dat de plaat waar ik alles op gemonteerd heb een belemmering is om de klok op tijd te zetten. Vorm van voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen...
Morgen een andere plaatje maken en aan de zijkant monteren.... :-)

Nogmaals bedankt voor het maken van dat printje Tjerk!
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: De klok van de Heathkit SB-630

#32 Bericht door PE9ZZ »

Graag gedaan! Het was dan ook een heel leuk uitzoekklusje.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: De klok van de Heathkit SB-630

#33 Bericht door PA0KLS »

Heel goed Louis, dat je het hebt gebouwd en dat het werkt. Ieder heeft zo zijn eigen componenten die op een beter leven liggen te wachten, maar het is dankbaar om zo'n oud ontwerp weer werkend te maken.

Heb jij een DCF-klok om te zien hoeveel de 60Hz-klok voor of achter loopt? Dat heb ik wel en dan zie ik dat na een maand de klok nog steeds binnen de seconde op tijd loopt. Dat is weliswaar nergens voor nodig, maar als dat kan is het wel leuk.

Ik heb dit draadje een aantal maanden niet gevolgd, er waren andere dingen die belangrijk waren. Nee, geen COVID-19 gehad, maar wel probleempjes met de gezondheid.

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: De klok van de Heathkit SB-630

#34 Bericht door PA3FTP »

Hoi Klaas,

Nee ik heb geen DCF klok tot mijn beschikking.

In feite loopt de klok bij mij zelden op tijd.
Ik zet de stroom in mijn shack centraal aan en uit. Mede omdat het een remote locatie is wil ik er niet al te veel apparatuur aan laten staan.
Dus de klok gaat pas lopen als ik de shack in kom en alles aanzet. Gaat weer uit als ik vertrek. Hij staat dus zelden opt tijd...:-).
Als ik een langere tijd in de shack ben zet ik hem op tijd, dat is dus voor mij prima.
Ik heb hem een week op duurtest gehad en ik zag nog geen seconde verschil, dus dat is al aardig nauwkeurig.
Hoe dat in een maand of zelfs een jaar is weet ik niet.
Misschien ga ik dat nog een keer testen. Aan de andere kant wil ik de klok ook niet teveel gebruiken. Als de tandwieltjes zijn versleten door veelvuldig gebruik is het klaar. Reserve onderdelen zijn lastig te krijgen. Het is tenslotte techniek uit de jaren 60. Ik meen medio 1964.

In ieder geval weer een project afgerond!

Inmiddels al weer verder met het volgende traject: Drake R4c en T4c.
Digitale uitlezing, 8 voudige kristal filters en binnenkort wil ik er een vfo voor gaan maken op basis van Arduino.

Inmiddels ontslag gehad bij mijn werkgever door Corona.
Het goede nieuws is dat ik nu nog meer projecten kan gaan opstarten...:-)

Ben ook al aan de gang met uTracer versie6....

Ps, hoop dat je gezondheid inmiddels weer een beetje beter is Klaas?


73,

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: De klok van de Heathkit SB-630

#35 Bericht door PA0KLS »

Beste Louis, bij mij staat de ringkern-verhuistrafo altijd onder spanning en ook de opwekking van de 60Hz werkt altijd. Zoals op het schema te zien is kan ik het motortje van de klok uitschakelen, en zo is dat ook meestal. Op deze manier blijft de PIC en de kristal-oscillator doorlopen, zodat ik de 10.000.016 Hz in de gaten kan houden. Die loopt door veroudering van het kristal héél langzaam weg, maar als ik hem uit had staan en ik zet hem weer aan, dan loopt hij in het begin veel harder weg. Zo slijt de klok niet en kan ik hem toch eenvoudig aan zetten.

Maar als ik de klok aan zet blijft hij ook lopen, dag en nacht. Een paar keer per jaar doe ik dat een paar weken, om te zien dat de klok mooi op tijd blijft lopen.

De andere componenten van de SB-line hebben allemaal hun eigen netschakelaar, dus het aan zetten van het station vergt een aantal klikken van schakelaars. Dat heeft ook wel wat. Je moet wat te doen hebben.

73, Klaas KLS

Plaats reactie