p34 VRZA MUS 10W

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: p34 VRZA MUS 10W

#31 Bericht door pe1mix »

Heb er hier eentje liggen, zwart 15mm hoog dus ik denk iets hoger als op de foto, kun je zo hebben.
Als je wilt neem ik hem mee naar Rosmalen.
Kan ook in een enveloppe.

Groeten Eric.

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: p34 VRZA MUS 10W

#32 Bericht door pd0rkc »

Hallo Eric,

15mm. is wat aan de hoge kant ik denk dat het dan niet meer in mijn blikken kastje past.
--------------------------------------------------------

Ik kom een probleem tegen met de spoelen L4 en L5.

Gegevens volgens de bouw:
L1: 1 3/4 winding 0,8mm blank (vertind) montagedraad, Ø 5mm, veel spatie (circa 3 mm).
L3: micro-choke 0,27uH.
L4, L5: 4 3/4 winding 0,8mm blank (vertind) montagedraad, Ø 8mm, spatie 2 mm.

Ik ben begonnen met L5 te wikkelen om een boor met 8mm. doorsnede (volgens het schema!).
Deze spoel is te groot en past niet lekker op de print en omringende onderdelen.
Ik zag een foto van het compleet gebouwde printje in de documentatie dat redelijk op schaal is.
Als ik daar L5 de doorsnede meet (met een schuifmaat) dan is de doorsnede 5mm.
Na het wikkelen van de spoel om een Ø 5mm. boor heb ik de spoel (los) op de print geplaatst en
dat past perfect.
Ik heb de inductie van mijn gewikkelde L5 spoel gemeten en die is 0,096uH.
Er staan moeilijke berekeningen op internet misschien kan iemand bevestigen of dit goed is voor de filter schakeling.
Hieronder staat een foto van het stroomkring schema, klik erop voor grotere afbeelding.

73's Cor PD0RKC
1_WATT_MUS_spoel.jpg

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: p34 VRZA MUS 10W

#33 Bericht door PD7MAA »

Een spoel van 8 mm doorsnee wordt gemeten in het hart van de spoel en is dus niet de binnendiameter. Bij 0,8mm. draad is de binnendiameter (boor) dus 7,2 mm.

Have fun
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: p34 VRZA MUS 10W

#34 Bericht door PA0CMU »

John, bij een buitendiameter van 8mm en een draaddikte van 0,8mm is de binnendiameter 6,4mm. Wikkelen op een 6,5mm boor volstaat dus.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: p34 VRZA MUS 10W

#35 Bericht door pd0rkc »

Gisteren alle onderdelen op de print gesoldeerd en vandaag was het
moment aangekomen dat de schakeling tot leven is gekomen en keurig 1 watt geeft!
Ter discussie was nog de diameter van de spoelen.
Ik heb later alle 3 spoelen om een boor van 0,5mm. gewikkeld dit paste het beste op de print.
Na het afregelen heb ik de trimmers van boven bekeken die staan goed dus niet op minimale of maximale capaciteit.

Ook met 100mw kun je al leuke afstanden bereiken.
Een paar weken geleden had ik mijn 100mw MUS x-tal zendertje weer eens aangesloten op mijn Diamond X5000 en
zo kon ik nog een leuke QSO maken over de repeater Heerenveen.
Het zendertje had ik in de begin jaren 90 gebouwd (kit van ESSA).

Het was leuk om alle reacties te lezen over dit leuke PAØMUS project.
Nogmaals dank aan Martin PA3DSC voor het printje.
Onder staan foto's, klik erop op voor grotere afbeelding!

73's Cor PD0RKC
1_watt_MUS.jpg
100mw_1watt_final.jpg
Power_1_watt.jpg

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: p34 VRZA MUS 10W

#36 Bericht door PD7MAA »

PA0CMU schreef:John, bij een buitendiameter van 8mm en een draaddikte van 0,8mm is de binnendiameter 6,4mm. Wikkelen op een 6,5mm boor volstaat dus.
Carel.
Met alle respect , dit is misschien wel de goede maat in deze schakeling, maar niet de juiste manier van meten.
Bij een spoel telt altijd de hartmaat.

Have fun
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: p34 VRZA MUS 10W

#37 Bericht door PE5PVB »

Dat is net hoe degene die het schema heeft ontworpen het heeft opgeschreven. Even uitrekenen dus...

RobRob
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2016, 13:04

Re: p34 VRZA MUS 10W

#38 Bericht door RobRob »

Leuk dat mijn vader af en toe nog wordt herinnerd. Zijn vroege dood was voor ons allemaal een enorme schok...

Rob Musquetier

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: p34 VRZA MUS 10W

#39 Bericht door pd0rkc »

Hallo Rob,

Wat leuk dat jij de zoon van Cees PA0MUS hier nog wat berichten ziet over projecten die jou vader lang geleden heeft ontworpen.
Mocht je het nog niet weten elk jaar was er een grote ballonvossenjacht evenement!
Een weerballon met een 100mw PA0MUS x-tal zender werd opgelaten en door vele jagers gevonden.
http://www.ballonvossenjacht.nl/fotos/fotos-2013/
9 en 10 rijen naar onder is een deel van de PA0MUS 2m. zender op fotos zichtbaar in piepschuim.
Ik weet zeker dat jou vader trots zou zijn dat zijn ontworpen zendertje van de jaren 70 een
hoogte van circa 30 kilometer heeft bereikt (aan een weerballon) die gevolgd werd door vele jagers.

Cor PD0RKC

RobRob
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2016, 13:04

Re: p34 VRZA MUS 10W

#40 Bericht door RobRob »

@Cor:

Ik heb zijn tijd als zendamateur heel actief en bewust meegemaakt. Ik was zelf vanaf mijn 10de ook al een enorme techie en bouwde met mijn vader al kristalradiootjes en later kreeg ik zo'n Philips doos en bouwde ik naast de standaard ontwerpjes ook dingen die hij voor me ontwierp. Eerst nog met behulp van het gaatjes bord en onderdelen van de Philips doos maar later ook op experimenteerprintplaatjes en zelf geetste printplaten. De Electuur was maandelijkse kost!

Toen ik klein was (< 14 jaar) gingen bijna elk jaar naar de Jutberg, een groot feest (speeltuin en bezoek aan de goede fee met m'n lampionnetje, ik zie mij nog staan op mijn kleine laarsjes in de prut samen met mijn zus Jolande en broetje Frank) in het huisje de eekhoorn (met de koekoeksklok) en het was er altijd slecht weer (regen). Later gingen we met de caravan.

Elke gote vakantie ging de Kenwood receiver mee en werd op de Franse camping een antenne geïmproviseerd en was iedereen altijd reuze geinteresseerd wat daar bij die NLse caravan allemaal gebeurde.

Door hem geïnspireerd heb ik ook de LTS, MTS en later de HTS gedaan (die laatste heeft hij helaas niet meer mee gemaakt, hij overleed, veel te vroeg tijdens mijn propedeuse jaar). Ik weet zeker dat hij heel trots zou zijn geweest als hij tijdens mijn afstuderen op de HTS nog had geleefd want hij heeft zelf nooit de HBS kunnen doen (door geldgebrek in die tijd). wel heb ik tijdens mijn MTS periode bij hem op de afdeling (bij Philips hoogfrequent technieken) nog stage gelopen, dat was een hele leuke tijd om op zijn afdeling met hem en zijn collega's mee te mogen werken!

In mijn jeugd heb ik ooit ook een van zijn ontwerpen, de twee meter ontvanger gemaakt en heb ik er zelfs nog een vossenjacht mee gewonnen (op en rond de berg van Austerlitz), met een enkel sprietje als antenne (niet eens een bipolaire antenne). Het was een ontzettend leuke tijd, als kind van een zendamateur en het meedoen aan diverse vossenjachten was helemaal super gaaf!

Die experimenten met die weerballonnen kan ik me ook nog vaag herinneren. Het was een enorm groot ding waar dan een zender onder werd gehangen in blokken van geel schuim. Volgens mij was die zender uiteindelijk in zee gestort en verdronken. ;-(

Ook weet ik nog dat hij de repeater op de hoogste schoorsteen van de Amercentrale ging plaatsen (was eerst op de kerk van Dordrecht gesitueerd, waar we als familie af en toe ook op bezoek kwamen). Hij heeft daar tot zijn grote verdriet toen tijdens de plaatsing nog een portofoon van heel hoog naar beneden laten vallen, die hebben ze alleen nog in hele kleine stukjes teruggevonden. Volgens mij werd dat later wel netjes geregeld (lees vergoed) maar hij was daar wel erg verdrietig om dat hij die toen verder moest missen.

Wellicht dat ik een dezer dagen mijn zendmachtiging nog een keer ga halen, altijd leuk en met mijn electronica/computer kunde achtergrond moet het niet al te moeilijk zijn (zeker nu morse uit het curriculum is gehaald). Wellicht moet ik dan een speciaal verzoek indienen om te vragen of ik PA0MUS weer mag gebruiken (ter nagedachtenis)...

Tegenwoordig houdt ik me overdag druk bezig met het beschermen van de Nederlandse financiele instellingen (en sommige buitenlandse) tegen hackers maar in mijn vrij tijd zit ik nog regelmatig met de soldeerbout in de hand te prutsen maar dan voornamelijk tbv een van mijn andere hobbies: astrofotografie, saxofoon spelen en oldtimer Corvette restauraties

PS mijn vaders voornaam was overigens gewoon Kees, de C was van Cornelis, zijn doopnaam.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: p34 VRZA MUS 10W

#41 Bericht door PE1PQX »

Pracht verhaal Rob.
Ik vrees alleen dat PA0MUS niet gaat lukken, de PA0 prefix is voor alsnog een 'beschermd' iets.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: p34 VRZA MUS 10W

#42 Bericht door SWL nl 5321 »

Beste zendamateurs,

Dat er zeker goede ideen en hulp te bespeuren zijn in de bovenstaande berichten is een feit
Eindelijk eens weer reacties van de Om;s die wel positief gelouterd dienen te worden

Mooi het artikel over handprater


Deze overpeinzingen en andere onderwerpen voor positieve publicatie geven een voorstelling dat de hobby nog leeft :?

Synergie......doet wonderen :!: :!:

73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: p34 VRZA MUS 10W

#43 Bericht door DK1NL »

Hallo, ik heb al redelijk wat informatie uit dit topic kunnen halen maar heeft iemand de originele bouwbeschrijving van dit MUS 1W eindtrapje?
De amateur die jaren geleden de informatie heeft verstrekt is helaas SK en degene die het heeft nagebouwd is niet meer actief.
Het zou ook beschreven moeten zijn in CQ-PA 8/1980

Bij voorbaat dank!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: p34 VRZA MUS 10W

#44 Bericht door DK1NL »

Ik heb inmiddels de informatie gevonden, wist niet dat de oude CQ-PA’s gedigitaliseerd zijn, perfect!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Plaats reactie