2 antennes en 2 transceivers

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
ON4CAY
Roepletters: ON4CAY

2 antennes en 2 transceivers

#1 Bericht door ON4CAY »

Hallo iedereen,
Omdat ik 2 antennes (een dipole en een hexbeam) en 2 transceivers (IC7300 en FTDX-101MP) heb wissel ik graag eens van antenne en/of transceiver ;)
Nu is het nog een heel gedoe om altijd achter de transceivers te liggen prutsen om de antennekabel te wisselen en dus wil ik het wat handiger aanpakken.
Ik dacht het volgende te maken, maar heb hier geen ervaring mee, dus ik vraag het liever eerst alvorens er zomaar aan te beginnen.
In het deksel van een aluminium projectbox (die ik makkelijk op de muur kan bevestigen) zet ik 4 SO239 connectors: 2 zijn intern verbonden met de antennes en 2 zijn verbonden met de transceivers. Met korte jumper coaxkabels kan ik dan een antenne naar keuze verbinden met een transceiver naar keuze in elke gewenste combinatie. Wat ik me daarbij afvraag is of het wel ok is als de grond van de coaxkabels in feite altijd verbonden zijn met elkaar en of er geen instraling binnenin is van de ene naar de andere SO239 connector.
Is dit te simplistisch gedacht of zou dit wel degelijk werken? Het zou al een pak makkelijker zijn omdat de connectors dan veel makkelijker bereikbaar zijn en ik met enkel de jumperkabels te versteken alle combinaties kan maken.
73 Ronny, ON4CAY

PA4WK
Roepletters: PA4WK

Re: 2 antennes en 2 transceivers

#2 Bericht door PA4WK »

Als je het echt simpel wil doen neem je 2 stuks 2 voudige coax schakelaars, wel de goede van Daiwa die de niet gebruikte kant aan massa gooit.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PD7FT
Roepletters: PD7FT

#3 Bericht door PD7FT »

Geen goed idee.
De kant die niet gebruikt wordt moet worden kortgesloten. 2 een eenvoudiger antenne schakelaars met kortsluiting naar de andere kant is safer.

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#4 Bericht door PA4WK »

PD7FT schreef: 05 jul 2026, 16:41 Geen goed idee.
De kant die niet gebruikt wordt moet worden kortgesloten. 2 een eenvoudiger antenne schakelaars met kortsluiting naar de andere kant is safer.
Dat is dus precies zo als ik bedoel, de niet gebruikte ingang / uitgang wodt kortgesloten naar massa
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

ON4CAY

#5 Bericht door ON4CAY »

PA4WK schreef: 05 jul 2026, 16:09 Als je het echt simpel wil doen neem je 2 stuks 2 voudige coax schakelaars, wel de goede van Daiwa die de niet gebruikte kant aan massa gooit.
Heb ik ook aan gedacht, maar dan kan je nooit beide antennes tegelijk gebruiken waarbij de ene voor RX/TX en de andere enkel voor RX (monitoring) gebruikt wordt.

PD7FT
Roepletters: PD7FT

#6 Bericht door PD7FT »

Wat jij volgens mij wil, kan alleen met een aut.
TX/RX switch. Anders lijkt mij het te gevaarlijk.

pa3a
Roepletters: PA3A
Contacteer:

#7 Bericht door pa3a »

Ik gebruik een patch panel met korte coaxjes om e.e.a. in te pluggen. Werkt al jaren heel fijn en zonder fouten.

Al mijn binnenkomende antennes (ontvang- en zendantennes) zijn overigens gechoked voordat ze op het patchpanel aansluiten.
Verder zou ik er niet zo wakker van liggen. Je sets zitten mogelijk sowieso al aan elkaar vast via aardverbindingen (lichtnet) of de min van een 13.8V voeding tenzij je daar ook alles hebt gechoked.
Zonder in details te treden en om onnodige discussie te vermijden: mijn shack zit vol met chokes :D

Ik zou het haast nog vergeten.
De antennes komen op één stuk paneel aan.
De trx's komen ook op één stuk paneel aan.
Die panelen zitten los boven elkaar.
Zo blijft alles gescheiden tot er een patch kabel wordt vastgemaakt. Voorkomt ook foutjes.

Hartelijke groet,
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

ON4CAY

#8 Bericht door ON4CAY »

pa3a schreef: 05 jul 2026, 18:37 Ik gebruik een patch panel met korte coaxjes om e.e.a. in te pluggen. Werkt al jaren heel fijn en zonder fouten.

Al mijn binnenkomende antennes (ontvang- en zendantennes) zijn overigens gechoked voordat ze op het patchpanel aansluiten.
Verder zou ik er niet zo wakker van liggen. Je sets zitten mogelijk sowieso al aan elkaar vast via aardverbindingen (lichtnet) of de min van een 13.8V voeding tenzij je daar ook alles hebt gechoked.
Zonder in details te treden en om onnodige discussie te vermijden: mijn shack zit vol met chokes :D

Ik zou het haast nog vergeten.
De antennes komen op één stuk paneel aan.
De trx's komen ook op één stuk paneel aan.
Die panelen zitten los boven elkaar.
Zo blijft alles gescheiden tot er een patch kabel wordt vastgemaakt. Voorkomt ook foutjes.

Hartelijke groet,
Bedankt voor de info. Dus als ik het goed begrijp is dat in feite hetgeen ik in gedachten had maar dan op 2 aparte projectboxen o.d.?

pa3a
Roepletters: PA3A
Contacteer:

#9 Bericht door pa3a »

Dit is het idee.
Verder zijn trx's en zendantennes met pl259 vastgemaakt en rx en rx antennes met bnc.
IMG_20260705_215308.jpg
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

ON4CAY

#10 Bericht door ON4CAY »

Bedankt voor de foto, Arie: 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden! Ik ga eens aan de slag om een en ander in elkaar te knutselen :)

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#11 Bericht door PA0ETE »

Patchpanel is inderdaad superhandig. Ik heb dat zelf eerst met Amphenol-pluggen gedaan, een latere versie met BNC. Dat gaat veel gemakkelijker met aansluiten.

Je moet echter netjes werken. Een kameraad van me vroeger deed dat niet, en die verbond de antenne-aansluitingen van de twee transceivers aan elkaar en begon toen te tunen. De schade viel me erg mee, dat was nog onder den 100 gulden, maar dat had gemakkelijjk heel veel slechter kunnen aflopen. Eigenlijk moet je alle kabels en aansluitingen op het paneel labelen (zoals Arie heel netjes heeft gedaan) en dan nog steeds bljiven opletten. Maar ja, bij een schakelaar kan de boel ook stuk gaan en op die manier ongelukken veroorzaken. Ik zou zelf nooit een schakelaar gebruiken. maar ik ken mensen waar dat hartstikke goed gaat. Een patchpanel is echter wel goedkoper en een stuk flexibeler.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Contacteer:

#12 Bericht door PA0ETE »

Oh ja alle aardes aan elkaar knopen. Dat voorkomt ook statische onladingen en ander ongerief, bijv. dat je een schok krijgt als je twee transceivers of andere spullen aanraakt.

Alleen bij audio moet je oppassen dat je met dat soort dingen geen aardlussen krijgt (ook die kun wel weer verhelpen met galvsnische scheiders). (Meest voorkomend euvel bij een aardlus is brom op het audio).

pe1hzg

#13 Bericht door pe1hzg »

Ik zie dat je het advies van Arie overneemt, maar wellicht ten overvloede voor iemand die dit leest en "we gaan dit toch met een schakelaar doen":

Antenne-schakelaars zijn bedoeld om antennes te schakelen, niet om transceivers te schakelen.

Realiseer je dat een typische transceiver 100W / 50dBm doet.

En dat een hoop ingangstrappen het al niet leuk vinden als ze 1mW / 0dBm binnenkrijgen.

Dat wil zeggen dat een eventuele "transceiverschakelaar" dus 50dB moet dempen. En dat moet 'ie ook doen bij antenne-misaanpassingen waarbij bijvoorbeeld de spanning op de coax veel hoger wordt.

Schakelaars die betrouwbaar 50dB doen is een apart feestje. De typische Daiwa doet dit niet.
En de gevolgen voor "iemand toch proberen" is dat Leo weer een klusje krijgt.

Een patch paneel is inderdaad een veel betere oplossing. Ik zou overigens de "transceiverkant" een kleur geven (rood), de "antennekant" een andere kleur (groen) en iedere patchkabel met een rode krimpkous aan een kant en een groene krimpkous aan de andere.
Zie je een groene kabel ingeplugd op een rode patchpaneelaansluiting dan weet je dat je weer werk voor Leo aan het maken bent.

Geert Jan

PA0ETE
Contacteer:

#14 Bericht door PA0ETE »

pe1hzg schreef: 07 jul 2026, 23:43Antenne-schakelaars zijn bedoeld om antennes te schakelen, niet om transceivers te schakelen.
Ik ben het niet oneens met je dat je dit beter met een patch-panel kunt doen, maar antenneschakelaars zijn er in twee kwaliteiten: schakelaars die alleen geschikt zijn voor het schakelen van antennes, en schakelaars die expliciet ook bedoeld zijn voor het schakelen van transceivers. (Ik weet dat omdat ik ze wel eens aan mensen verkoop, ook voor VHF/UHF :) ) Die zijn duurder uiteraard dan die alleen voor antennes, maar ze kosten niet de hoofdprijs. Een dergelijke schakelaar doet 70 of 80 dB en kost rond 80 of 90 euro voor HF. (Ook Daiwa maakt enkele typen die 70 dB doen :) )

Het is echter wel goed dat je hier bij aankoop op let. Er zijn schakelaars de koop die 30 of 40 dB doen. De kans is daar groot dat er problemen ontstaan. Je kunt ze echter gerust gebruiken om antennes te schakelen.

Ze zijn er dus voor alletwee, maar het is wel even opletten dat je de juiste koopt! En voor het juiste frequentiegebied uiteraard.

PA0ETE
Contacteer:

#15 Bericht door PA0ETE »

Overigens kunnen ontvangers wel wat hebben. Ze moeten bestand zijn tegen een contestlocatie met meerdere zenders met veel vermogen en de antennes vlak bij elkaar. En wat dacht van de situatie die in de praktijk zeker voor zal komen met twee stations die mobiel zijn en die bij een stoplicht naast elkaar komen te staan met eentje die zijn antenne links achterop de auto heeft en de ander rechts achterop. Als twee antennes minder dan een meter zo parallel naast elkaar staan is de demping misschien ook maar 40 dB of net iets meer. Het is niet erg dat de ontvanger dan blockt, maar ik heb nog nooit gehoord dat daardoor een ontvangeringang overlijdt. Daar moet je in je transceiverontwerp gewoon rekening mee houden.

Plaats reactie