Goedendag.
Ik heb een vraag over een RTTY print.
Heb in het grijze verleden ooit een telexconverter gebouwd en deze heb ik nog steeds. Omdat deze print ingebouwd is in een kastje en jarenlang niet is gebruikt zijn de meeste aanduidingen op het kastje verdwenen. Nu probeer ik erachter te komen waar alle schakelaartjes ook al weer voor dienden. Ik had het zo gemaakt dat je kon kiezen: berichten zichtbaar maken of verzenden op/met de telexmachine of op/met de Commodore 64. Verder was het mogelijk om de telexmachine als een soort printer van de Commodore te gebruiken en omgekeerd kon je getypte berichten op de telexmachine zichtbaar maken op de Commodore. En zit er (volgens mij) een norm. rev. schakelaar op met bijbehorende ledjes.
Achter op de print staat: RTTY converter paohgb.
Zeer waarschijnlijk heeft dit ooit in het maandblad Elektron van de Veron gestaan. Vermoedelijk in eind jaren '70 begin jaren '80, (maar dat weet ik niet zeker)
Wat ik gevonden heb, is dat het QTH van pa0hgb destijds Brunssum was, maar verder kom ik niet.
Heeft iemand over deze converter misschien nog wat meer gegevens of een beschrijving met het schema en de onderdelen?
M. vr. gr.
Bé (PE1KCT)
Rtty converter
Re: Rtty converter
https://www.homecomputermuseum.nl/wp-co ... A_1982.pdf
Deze RTTY-converterprint heeft ook de call PA0HGB erop staan.
Is het deze toevallig?
Deze RTTY-converterprint heeft ook de call PA0HGB erop staan.
Is het deze toevallig?
Bedankt PE1KEL en ON7IR.
Dat is waar ik naar opzoek was.
De foto van de print is precies hetzefde als het ontvangst gedeelte van de print die in het kastje zit. Ik meende dat het in Elektron van de Veron had gestaan, maar uit de beschrijving blijkt dat het in het blad van de VRZA, CQ-PA, heeft gestaan.
Er zitten nog meerdere printen in: o.a nog één voor het zendgedeelte. Omdat ik nieuwsgierig was geworden heb de print er voorzichtig even uitgehaald en daarop staat : AFSK gen.
Met het schema en de printlayout moeten de funtie van een gedeelte van de schakelaars wel te achterhalen zijn.
Ik vermoed, dat ik nog wat heb toegevoegd. O.a. de drie ledjes, een mA meter enz.
Heb enkele foto's toegevoegd van het kastje en de inhoud. Of het nog werkt: wie zal het zeggen. T'is ongeveer 30 jaar geleden voor het laatst gebruikt. (Misschien toch nog eens proberen).
Bé (PE1KCT)
Dat is waar ik naar opzoek was.
De foto van de print is precies hetzefde als het ontvangst gedeelte van de print die in het kastje zit. Ik meende dat het in Elektron van de Veron had gestaan, maar uit de beschrijving blijkt dat het in het blad van de VRZA, CQ-PA, heeft gestaan.
Er zitten nog meerdere printen in: o.a nog één voor het zendgedeelte. Omdat ik nieuwsgierig was geworden heb de print er voorzichtig even uitgehaald en daarop staat : AFSK gen.
Met het schema en de printlayout moeten de funtie van een gedeelte van de schakelaars wel te achterhalen zijn.
Ik vermoed, dat ik nog wat heb toegevoegd. O.a. de drie ledjes, een mA meter enz.
Heb enkele foto's toegevoegd van het kastje en de inhoud. Of het nog werkt: wie zal het zeggen. T'is ongeveer 30 jaar geleden voor het laatst gebruikt. (Misschien toch nog eens proberen).
Bé (PE1KCT)
- Juul - PE0GJG
- Roepletters: PE0GJG
- Contacteer:
Dat is dus CQ-PA
SORRY ik zie dat het er al stond.
SORRY ik zie dat het er al stond.