Universele ARDF controller

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa1ivo
Roepletters: pa1ivo
Contacteer:

Universele ARDF controller

#1 Bericht door pa1ivo »

Voor degene die wel eens een vos bouwen voor een vossenjacht is mijn nieuwe universele vossenjachtbesturing mogelijk interessant. De besturing is ondertussen meerdere malen in het veld getest, en het werkt betrouwbaar en nauwkeurig.

Je kan de besturing bouwen voor zelfbouw-zenders, maar ook voor 'koop apparatuur' als je nog wat onderdelen voor de interfacing toevoegt. Met de besturing kan je allerlei vossenjachten 'configureren' via de PC, zonder zelf te hoeven 'programmeren'. Naast vossenjachten is de besturing ook te gebruiken voor bijvoorbeeld bakens voor een korte periode.

De besturing heet 'Kettu Multi' en alle (Engelstalige) informatie is te vinden op https://ivo.digiterraan.nl/electronics/kettu-multi.html. Documentatie is aanwezig, en de software is gratis te gebruiken.

Heb je vragen of wat hulp nodig bij het programmeren, neem dan gerust contact op.

pa1ivo
Contacteer:

Re: Universele ARDF controller

#2 Bericht door pa1ivo »

De nieuwste versie van de Kettu Multi besturing bevat een interessante nieuwe functie voor amateurs die zelf jachten uitzetten.

Met de nieuwe versie 3.0 van de software is het mogelijk om vossen al meerdere dagen voor de start van een jacht neer te zetten. Waar voorheen alleen de starttijd binnen een venster van 24 uur opgegeven kon worden, kan er nu tot 7 dagen extra opgegeven worden.

Als bijvoorbeeld een jacht op zondag om 10:00 moet starten, dan kon voorheen de besturing op zijn vroegst op zaterdag om 10:01 aangezet worden. Met de nieuwe versie kan dit nu dus ook meerdere dagen vooraf. Bijvoorbeeld op vrijdagmiddag, door 1 extra dag in te stellen.

Alle informatie is nog steeds te vinden op https://ivo.digiterraan.nl/electronics/kettu-multi.html. Ook is er nu een Nederlandstalig instructieblad beschikbaar over hoe een vos op te starten.

pe1hzg

#3 Bericht door pe1hzg »

Hoi,

Laat ik dan toch een vraag stellen over de nieuwe feature.

Het is leuk om een vos een paar dagen tevoren neer te kunnen zetten en 'm dan een paar dagen later automatisch te laten activeren. Maar met meerdere vossen vrees ik een synchonisatieprobleem omdat bij wedstrijden die dingen in een vast cadans (MOE, MOI, MOS, MOH, MO5 enzovoort) moeten zenden.

Je hebt een mechanisme waarbij je een keer middels een GPS 1PPM puls je clock afregelt.

Maar als ik een vos ergens plaats, en het wordt 's nachts koud, dan drift het kristal van de tijdklok. En is de calibratie van de 1PPM wellicht niet zo goed meer. En daarmee is het cadans stuk.

Een GPS module kost tegenwoordig weinig en als ik 't zou maken, zou ik overwegen om iets te maken dat ik periodiek de GPS module inschakel en de tijd corrigeer. Zo'n module gebruikt weliswaar enkele tientallen mA's maar hij hoeft maar even aan om te syncen.

Ik zou dus je multidagenfeature even goed nakijken op nauwkeurigheid bij nachtelijke temperaturen (zeker nu, HI). En wellicht is een aanpassing gewenst?

pa1ivo
Contacteer:

#4 Bericht door pa1ivo »

Hoi Geert Jan,

Als eerste, goede inhoudelijke technische vraag! Je hebt het ontwerp goed bestudeerd en legt de vinger precies op dat ene deel dat nog verbeterd kan worden, en waar we op dit moment dan ook mee bezig zijn. Ik zal hieronder de ontwerpbeslissingen en -afwegingen op dit gebied van de afgelopen jaren proberen samen te vatten :-).

Kostprijs
Uiteraard is de optie van een 'externe' klok overwogen. De eerste optie was een temperatuurgecompenseerde RTC zoals de DS3231/3234. De andere optie is natuurlijk de door jou voorgestelde GPS. Uiteindelijk is er besloten om dit niet op te nemen in het ontwerp, om de kostprijs zo laag mogelijk te houden. Vossenjachtzenders worden altijd in sets gebouwd, vaak per 5, en voor sprint-jachten per 12. Je kan een RTC of GPS natuurlijk als 'optie' bouwen, dat zal ik op de ideeënlijst zetten, maar dat zit er voor nu niet in.

Cadans
Je merkt terecht op dat de zenders 'in cadans' moeten lopen. Dit werkt in de praktijk al bijzonder goed als de zenders enkele uren vooraf worden ingesteld. De temperatuur is van invloed is op de kristalklok, maar dit geldt voor alle vossen in het wedstrijdveld. De absolute tijd krijgt een afwijking, de relatieve afwijking is echter veel minder doordat de afwijking voor alle vossen grotendeels gelijk zal zijn. Een relatieve afwijking tussen de zenders van 100-200 ms lijkt in de praktijk trouwens nauwelijks waarneembaar te zijn.

Herkalibratie
Misschien een beetje flauwe optie, maar het is eenvoudig mogelijk om een 'herkalibratie' uit te voeren waarbij de vossen de huidige buitentemperatuur hebben. Dat lost niet alle problemen op, maar het geeft wel een verbetering. Ik ben bezig met de optie om calibratie-parameters in te kunnen laden vanuit een configuratie-bestand, zodat er per seizoen de juiste parameters actief zullen zijn, zonder iedere keer te herkalibreren.

TCXO-functionaliteit
Om de temperatuurafwijking over meerdere dagen te lijf te kunnen gaan, wordt er ook gewerkt aan een softwarematige temperatuurcorrectie: Meer nauwkeurigheid, geen extra kosten. De temperatuur wordt gemeten met de aanwezige temperatuursensor in de microcontroller. Absoluut is deze niet heel nauwkeurig, relatief gezien wel (volgens de datasheet). Of de temperatuur van het kristal goed meeloopt met de temperatuur in de processor gaan we zien, we gaan in ieder geval meten over een langere periode. Bij verschillende temperaturen kan de klokfrequentie van de kristaloscillator eenvoudig worden gemeten, waardoor de relatie tussen de klokfrequentie en de temperatuur bepaald kan worden. In 'het temperatuurgebied waarin de vossenjachten plaatsvinden' lijkt dit aardig lineair te zijn, zodat de correctiefactor eenvoudig bepaald kan worden. Samen met een maximale toegestane correctie kan dit een goede oplossing voor het temperatuur-drift probleem zijn. De laatste versie van de software is hier al grotendeels op voorbereid. Een hoop te experimenteren dus, maar dat past wel bij de E in VERON!

Leuk dat je inhoudelijk heb gereageerd, zo worden de ontwerpen steeds beter.

73, Ivo.

Plaats reactie