1.6V NiZn oplaadbare batterijen, wie heeft ervaring?

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

1.6V NiZn oplaadbare batterijen, wie heeft ervaring?

#1 Bericht door PA3DJS »

Zoals de titel aangeeft, wie heeft gebruikerservaring met 1.6V NiZn oplaadbare batterijen? Als ik reviews lees, lopen de ervaringen sterk uiteen, waarbij de meeste niet gunstig zijn: zeer beperkt aantal oplaadcycli, cellen die kortsluiten (dentrieten), onderling grote verschillen tussen cellen uit een pakje, etc.

Sommige recentere reviews geven aan dat de problemen uit het recente verleden (beperkt aantal laadcycli in orde van 30 en dendrietprobleem) opgelost zijn. In Europa timmert Ansmann er mee aan de weg, maar ik kan geen enkele serieuze review vinden.

Oh ja, de toepassing is in spullen die niet lekker lopen op NiMh vanwege de net wat te lage spanning ten opzichte van bijvoorbeeld alkaline.

Voor de mensen die gaan zoeken, de capaciteit wordt vaak in mWh opgegeven. Vanwege de 1.6V celspanning is dat dus ongeveer 60% hoger dan de mAh waarde.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: 1.6V NiZn oplaadbare batterijen, wie heeft ervaring?

#2 Bericht door sottezero »

Naar aanleiding van apparatuur wat niet lekker werkte met de 1.2-1.3V van oplaadbare batterijen (o.a. GPS apparatuur die in sleep mode of gewoon uit ging terwijl de batterijen nog vol genoeg waren) heb ik ook een poos met NiZn batterijen gewerkt.

Ik heb dezelfde Nickel-Zink ervaringen, daarom ben ik al een tijd overgestapt op de LiPo batterijen.
Net zo duur als NiZn maar meer richting de levensduur van NiMh...

Voordeel is dat ik deze kan opladen met mijn LiPo laders voor mijn 18650 batterijen, die ik ook al had voor mijn zendapparatuur, zaklantaarns enz.
NiZn batterijen moesten ook een speciale lader hebben, wat de meeste mensen niet gebruikten wat volgens mij ook niet hielp met de levensduur...

Ik heb ze in 9V blok, in AAA en AA inmiddels allemaal getest... De 9V blokjes vind ik nog beetje matigjes, maar de AA en AAA's laden lekker op en inmiddels heb ik ook al AA/AAA's gekocht met USB-C oplaad mogelijkheden...
Capaciteit is wel minder, maar voordeel is wel dat ze voor 90% gebruikt kunnen worden in tegenstelling tot NiMh die bij 50% al vaak einde oefening gaven.
2600mah en 5500mah die ik nu heb halen zo'n 75% van de capaciteit na 4 maanden, de 6300mah 9V blok is nog steeds niet leeg, dus dat weet ik nog niet (zit in 1 brandmelder als backup batterij en 1 heb ik een multimeter zitten)..

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 1.6V NiZn oplaadbare batterijen, wie heeft ervaring?

#3 Bericht door PA3DJS »

@sottezero:
sottezero schreef: 02 aug 2022, 12:50 Ik heb dezelfde Nickel-Zink ervaringen, daarom ben ik al een tijd overgestapt op de LiPo batterijen.
Net zo duur als NiZn maar meer richting de levensduur van NiMh...
Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat de levensduur zo'n 30 oplaadcycli bedraagt.


Voor wat voor soort chemie is onderstaande van toepassing (ik neem aan NiZn)?
sottezero schreef: 02 aug 2022, 12:50 Ik heb ze in 9V blok, in AAA en AA inmiddels allemaal getest... De 9V blokjes vind ik nog beetje matigjes, maar de AA en AAA's laden lekker op en inmiddels heb ik ook al AA/AAA's gekocht met USB-C oplaad mogelijkheden...
Capaciteit is wel minder, maar voordeel is wel dat ze voor 90% gebruikt kunnen worden in tegenstelling tot NiMh die bij 50% al vaak einde oefening gaven.
2600mah en 5500mah die ik nu heb halen zo'n 75% van de capaciteit na 4 maanden, de 6300mah 9V blok is nog steeds niet leeg, dus dat weet ik nog niet (zit in 1 brandmelder als backup batterij en 1 heb ik een multimeter zitten)..
Als het om NiZn gaat, wat voor merk heb je?

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: 1.6V NiZn oplaadbare batterijen, wie heeft ervaring?

#4 Bericht door sottezero »

De oplaad cycli waren ergens tussen de 3 en 30 keer opladen.
Het merk was Conrad Energy, 900mWh batterijen.

Ik heb het eerste setje gewoon opgeladen en meteen gebruikt, dat was geen suc6, het tweede setje eerst een keer volledig opgeladen, 1 dag laten rusten, toen weer leeg getrokken en weer vol geladen.
Leegtrekken en volladen duurde 12 uur.

USB-C laadbaar: De 9V blokjes zijn Li-Po, van merk ZNTR 6300mWh, AA van merk Daweikala 5500mAh en Dadolii 2600mAh, AAA Dadolii 5500mAh
LiPo laadbaar: Hixon 3500mAh

Bij die laatste is dat is wel even wennen om een 1.5V AA batterij in een 4.3-5V lader te stoppen.
Ik vraag me af of ik dat ooit nog fout ga doen in de toekomst en hoe erg dat gaat worden :mrgreen: :oops: :shock:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 1.6V NiZn oplaadbare batterijen, wie heeft ervaring?

#5 Bericht door PA3DJS »

@sottezero:
Helder, die NiZn dingen zijn dus echt slecht. Ik neem aan dat je een lader hebt gebruikt die goed is ingesteld voor NiZn, vanwege dat het anders gaan dan bij NiMh.

Ik begon te twijfelen over de 9V blokjes en AA batterijen (of het LiPo of NiZn was). Nu is het helder. Ik snap nu dat jij AA accu's hebt met een converter erin naar 1.5V en die je via USB oplaadt. Wel knap dat ze 5500 mAh opgeven. Dan moet er op zijn minste een buck step down converter in zitten, maar dat is OT.

De vraag is wat er gebeurt als je zo'n LiPo 1.5 V accu per ongeluk in een NiMh lader stopt. In mijn lader zou ik het zien te vermijden, want die heeft een hoge nullastspanning (11V).

Bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: 1.6V NiZn oplaadbare batterijen, wie heeft ervaring?

#6 Bericht door Hans PE1KWH »

Let op met AA size Lithium batterijen.
De gangbare capaciteit is ca. 2200 mAh.
Een erg goede van een betrouwbaar merk KAN in de buurt van 3000 mAh komen en daar betaal je ook voor.
5500 mAh zoals in de bijdrage hierboven zijn chinese mAh's........

9V blokjes zijn ca. 200 mAh, 5500 mAh ( of zelfs 5500 mWh ) past echt niet in die behuizing.

Alkaline en Lithium hebben min of meer gelijke mAh waarden bij gelijke cell afmetingen. De cell spanning is uiteraard wel anders.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: 1.6V NiZn oplaadbare batterijen, wie heeft ervaring?

#7 Bericht door sottezero »

Ik denk ook niet dat er 5500mAh in zit... dat is wat er op staat. omdat ik ze oplaadt met USB-C is het ook minder makkelijk de echte capaciteit te achterhalen, in de lipo lader is dat gewoon af te lezen.

Trouwens voor ik het vergeet, nog een 'minpuntje' van de lipo batterijen is dat hun spanning vrijwel constant 1.5V blijft...
Apparatuur welke ingebouwde spanningsval detectie heeft en bijvoorbeeld zichzelf een shutdown geeft zal dit niet kunnen doen omdat op=op en dat is dus het ene moment 1.5V en het volgende 0V...
Je moet dan zelf bijhouden hoe lang ze er al in zitten...
Ik heb dat opgelost door altijd een extra setje mee te nemen en met USB-C lader (telefoon) die ik altijd overal bij me heb is het zo weer opgeladen.

Bij de NiZN batterijen was dat ook het geval trouwens, omdat ze begonnen op 1.6 en bij 1.4 wegvielen.. de apparaten die ik had die nog konden ingesteld worden op 'normaal' en 'oplaadbaar' werkte de 'hoe vol is mijn batterij' toch ook al niet.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 1.6V NiZn oplaadbare batterijen, wie heeft ervaring?

#8 Bericht door PA3DJS »

Die 5500 mAh liljkt mij ook aan de hoge kant voor een Li 1.5 V accu. Een 18650 Li battery heeft grofweg 3000 mAh. als je dat omrekend naar een 13430 formaat, kom je op zo'n 1000 mAh. Ik neem 13430 formaat in plaats van 14500. Dit vanwege dat een AA batterij ongeveer 14*51 mm2 is en je ruimte nodig hebt voor de PCB en de extra verpakking.

Dat zal in de praktijk wat minder zijn vanwege dat de behuizing van de batterij niet evenredig dunner wordt. Laten we eens uitgaan van 900 mAh voor een 13430 Li accu..

Als je daar een 3.6 naar 1.5V step down converter achter zet met 90% rendement, neemt het aantal mAh met factor 0.9*3.6/1.5 = 2.16 toe. Je komt dan op zo'n 1900 mAh voor een AA formaat 1.5V Lithium battery. Dus eens met PE1KWH over de Chinese 5500 mAh.

Ik vind het jammer dat die 1.5 V NiZn batteries de moeite niet waard zijn. Het had echt een uitkomst geweest voor apparaten die niet overweg kunnen met de lagere celspanning van NiMh batteries (zoals mijn oude Canon fototoestel).

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 1.6V NiZn oplaadbare batterijen, wie heeft ervaring?

#9 Bericht door pe1cmo »

Hoewel nooit geprobeerd heb ik wel eens gelezen dat alkaline batterijen als AA weer op te laden zijn. Moet je dan wel met een lage stroom doen om gasontwikkeling tegen te gaan.
Heeft iemand dat wel eens gedaan ?
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: 1.6V NiZn oplaadbare batterijen, wie heeft ervaring?

#10 Bericht door Hans PE1KWH »

Er zijn Alkaline batterijen uitgebracht die weer oplaadbaar zijn.
Maar dat geldt NIET voor iedere alkaline cell en daarnaast is dat opladen niet heel erg fantastisch.
Je krijgt niet een volle cell terug en het aantal oplaad cycli is beperkt.
En er is een geschikte lader nodig.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: 1.6V NiZn oplaadbare batterijen, wie heeft ervaring?

#11 Bericht door sottezero »

pe1cmo schreef: 06 aug 2022, 07:56 Hoewel nooit geprobeerd heb ik wel eens gelezen dat alkaline batterijen als AA weer op te laden zijn. Moet je dan wel met een lage stroom doen om gasontwikkeling tegen te gaan.
Heeft iemand dat wel eens gedaan ?
Ik ken heel veel oudjes in de regio van mijn vriendin's ouders (regio 70+) die dat allemaal deden met hun siemens vaste draadloze telefoon.
Werkte ongeveer een maand voordat ze gingen lekken en gassen en na 30 sec bellen leeg waren.
Kan wel, ik zou het ten zeerste afraden ipv brand en explosie, giftige gassen en allerlei andere eigenschappen van accu's die je niet wilt inademen.

Plaats reactie