Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

Nuttige informatie en handige links.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

#1 Bericht door PE1RXU »

OM's
Ik zag (te laat) de discussie in de verkoop hoek van een klimgordeltje en daarbij wat verkeerde aannames.
Een gordel van bijvoorbeeld PETZL heeft een levensduur van 10 jaar! mits die al die tijd ongebruikt, donker en droog opgeslagen is geweest.
Bij regelmatige gebruik is de houdbaarheid maar 7 jaar!

Dus de kreet "het ziet er nog goed uit" is uit den boze, de lijmlaag bij de stiksels is dan gewoon op. De eerste de beste uitglijer met krachten zorgt ervoor dat de boel uit elkaar klapt met alle ellende die je kan overkomen.

Een shockabsorber is ook zeker nodig!
Een sjeckie roken als je de gordel aan hebt, not done! als er gloeiend stukje peuk op valt krijg je een beschadiging. Einde goedkeuring van je dure klimspullen.

Ik weet dat het duur spul is voor een af en toe klusje maar gebruik je gezond verstand, Murphy ligt altijd op de loer.

Misschien kan dit topic verder aangevuld worden door andere OM's met juiste informatie en tips :idea: :)
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

#2 Bericht door pe1rxq »

Prima idee, maar ik denk dat er iets meer nuance nodig is. Een opmerking als 'Een shockabsorber is ook zeker nodig!' vind ik nogal stellig.
Het gevaar is namelijk dat zulke stellingen een alternatief worden voor weten waar je mee bezig bent.

Waarom heb je een shockabsorber? Om een val te breken (zonder lichamelijk letsel). Zijn er meer oplossingen? Ja.

Om te beginnen is er een open deur die vaak vergeten wordt: Zorg dat vallen niet mogelijk is.
Moet je werkelijk op grote hoogte hangen te spartelen? Kan het niet anders?
Denk bijvoorbeeld aan een balustrade, prima oplossing om te voorkomen dat iemand over het randje gaat, en wordt in b.v. flats gebruikt zonder dat de bewoners en bezoekers hiervoor trainingen of certificaten hoeven te halen.
Wanneer je op een dak werkt zou je bijvoorbeeld jezelf kunnen 'aanlijnen' zodanig dat je lijn te kort is om over de rand te gaan. Aangezien je niet kunt vallen hoeft deze lijn dus ook geen val te breken.

Denk hier eerst even over na voordat je besluit een mast in te klimmen.
Ga je dan toch, dan komen we pas op het punt dat een val gebroken moet kunnen worden.
En hoe doe je dat? Simpel: door decelleratie te beperken. Je val begint namelijk met een stukje vrije val, daarbij bouw je snelheid op en die moet je weer kwijt. Doe je dat plotseling (doordat een statische lijn ineens strak staat) dan is het goed mogelijk dat je rug die klap niet aan kan.

Dat is waar een absorber kan helpen. Maar let op hoe! Er zijn veel absorber die werken door een lijn (tot wel 2m) op te vouwen en te stikken. Tijdens je val zal dit stiksel losgetrokken worden. Deze absorbers mag je dus maar eenmalig hun werk laten doen. Ook moet je opletten dat je genoeg ruimte hebt. Heeft de absorber zijn werk gedaan voordat een ander object (b.v. de grond) de val breekt????
De wat luxere absorbers werken grofweg als een autogordel, die kun je meestal wel meerdere keren gebruiken om een val te breken.

Maar het gebruik van absorbers is een typische 'arbo' methode. Niks mis mee, en zeker als je er profesioneel ook al mee werkt zeker aan te raden. Zit je in de antenne business, dan is dit niks bijzonders. Werk je in de steigerbouw? Dan lijkt een antenne mast inderdaad wel een beetje op een steiger.

Ik zelf zit echter niet in die business, maar doe wel aan sport klimmen. Dan lijkt zo'n mast ineens op een berg of klimwand.
Het probleem blijft echter grofweg hetzelfde (menselijk lichaam is hier de gemeenschappelijke factor)
Daar gebruik je meestal geen absorbers (klettersteig of via ferrata laat ik even buiten beschouwing) maar vang je de klap op met een dynamisch touw. Je lijn is dus zodanig elastisch dat deze je val afremd op een acceptabel niveau. En aangezien bij het sporten vallen normaal is (in tegenstelling tot de professionals) is de lijn ook geschikt om meerdere klappen op te vangen. (Kun je allemaal in de specificaties terug vinden, en met simpele formules voor de valfactor bepalen)

Mijn belangrijktste tip zou dus ook zijn: zorg dat je weet waarom je een hulpmiddel gebruikt. Dat kan door certificering of training. (in een klimhal moet je ook eerst examen doen voordat men je je gang laat gaan) Maar zorg dat je het 'waarom' weet.

En nog een tip: zorg voor een reddingsplan.
Stel je stoot je kop en valt. Je harnas en demper doen keurig hun werk en je hangt nu bewusteloos te bungelen.... zou het dan niet lullig zijn als datzelfde harnas trombose veroorzaakt omdat er niemand was om je te helpen of hulp in te roepen?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

#3 Bericht door PA1AIS »

Zorg dat een ander op de grond van je klimpartij weet.
Bij veel mensen in de prive sfeer is het pro-actieve veiligheids gedachte helaas wel eens ver te zoeken.(het kan wel even)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

#4 Bericht door PE1RXU »

Goede aanvullingen!
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

-Verwijderd account

Re: Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

#5 Bericht door -Verwijderd account »

PA1AIS schreef:Bij veel mensen in de prive sfeer is het pro-actieve veiligheids gedachte helaas wel eens ver te zoeken.(het kan wel even)
Klopt inderdaad.
In mijn jongere jaren klom ik ook gewoon overal in, waar dat dan ook de bedoeling was :D
Ook de bekende 3-kantige mastjes welke bij diverse amateurs op het dak staan/stonden.

Hoogtevrees had ik niet, maar was wel heel goed bewust van de (val)risico's. Het feit dat je weet hebt van de risico's die er zijn, is in elk geval een goed teken.
Nu, zovele jaren later, zie ik dat men tegenwoordig hetzelfde werk verricht mèt gebruikmaking van veiligheidsmiddelen. Of uitbesteed aan bedrijven voor wie dit -bijna- dagelijks werk is.

Wat ik zoal zie op YT videootjes..... Waaghalzen die zeer hoge masten beklimmen zonder valbescherming :oops: :oops:
Ja, ik hoor het al :) Als die knapen het kunnen dan moet ik dat ook kunnen (en op video vastleggen natuurlijk). :oops:

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

#6 Bericht door PA3HMP »

leuk schok absorbers, ooit eens op mijn werk gehad, op 3,5 meter bezig(dus verplicht gordel), rek van schok absorber 4 meter :mrgreen: was toen in de tijd nog meer een bungee elastiek.

schok absorber in de antennebouw, volledig overbodig want je zekert jezelf om de anderhalve meter dus ver kan je niet vallen.

ik gebruik nog een klimgordel uit het jaar nul, enkel om de buik, lekker breed, nog met een mooie stalen klem aan de voorkant, ouderwets degelijk gebouwd, is over 100 jaar nog prima te gebruiken, twee touwen eraan om jezelf ergens omheen vast te maken, werkt prima en valt niet uit elkaar zoals dat moderne spul.

Voor hobbymatig gebruik uitermate geschikt, tegenwoordig klim ik niet meer, maar heb hem nog wel voor het geval dat.

-Verwijderd account

Re: Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

#7 Bericht door -Verwijderd account »

Even een lampje vervangen....


youtu.be/f1BgzIZRfT8

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

#8 Bericht door PE2AAB »

PA3HMP schreef:...schok absorber in de antennebouw, volledig overbodig want je zekert jezelf om de anderhalve meter dus ver kan je niet vallen...
Dit wil ik toch ontkrachten. Bij een val van meer dan 1,7m zul je zonder schok absorber zo'n beetje in tweeën breken. Mét schok absorber zul je spierpijn hebben maar kun je na een weekje weer aan het werk. Ik ben jaren in de antennebouw werkzaam geweest en had uiteraard ook een schok absorpber. De diverse rescue trainingen die ik heb gehad begonnen steevast met een filmpje waarbij ze een dummy van 2m van een steiger afduwden.

Met absorber: dummy ok.
Zonder absorber: twee stukken dummy.

Filmpje, helaas niet het filmpje wat wij voorgeschoteld kregen. (vanaf 3:09m):

youtu.be/0Fnb4dzVJdg

Let op: in dit filmpje wordt ook een voorbeeld gegeven van een klimgordel (geen veiligheidsharnas) daar breek je met een statische lijn sowieso alles wat er in je rug zit. Die gordels zijn gemaakt voor gebruik met een elastische lijn.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

#9 Bericht door pe5t »

"....schok absorber in de antennebouw, volledig overbodig want je zekert jezelf om de anderhalve meter dus ver kan je niet vallen."

Als je om de anderhalve meter zekert kun je 3 meter vallen en niet anderhalve meter. Ieder klimmer weet dat je de dubbele afstand boven je laatste zekering omlaag kukelt. En dan moet die zekering het wel houden.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

#10 Bericht door PG0DX »

https://nkbv.nl/files/Kenniscentrum/NKB ... mpleet.pdf

Tja, moet eerlijk bekennen dat ik thuis gewoon ook zo'n dikke gordel gebruik, het "voelt" veiliger dan niets hihi.
Heel soms een zelf geknoopt broekje.

Merk wel nu ik wat ouder wordt er wat meer op ga letten, daarnaast ook wel wat "angstiger" geworden.
Wellicht komt dat ook door het minder frequent klimmen.

Kortom.... ik volg het topic met aandacht, ...en alvast dank voor de tips !

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

#11 Bericht door PA3DJS »

"schok absorber in de antennebouw, volledig overbodig want je zekert jezelf om de anderhalve meter dus ver kan je niet vallen."

Dit is dus een stukje tekst waar ik van griezel. Je waant je veilig, maar breekt alles als je komt te vallen. Dan is het wellicht veiliger om ongezekerd te klimmen omdat je dan wellicht voorzichtiger bent.

Het filmpje van PE2AAB laat gelukkig wat dingen zien die je niet hoopt mee te maken.

-Een broekje (of zitgordel) of dikke riem is niet geschikt als valbeveiliging, gebruik op zijn minst een anti-val harnas met de extra benodigdheden.
-Als je jezelf lekker wilt positioneren, zodat je comfortabel kunt werken, ga dan voor een (duurder) full body harnas (met bredere banden, betere rugsteun, extra ogen en lussen, etc).
-Als je eerst een stuk(je) valt voordat de zekeringslijn strak komt te staan, heb je enige vorm van schokabsorptie nodig (shock absorber of zo'n valstopautomaat).
-Als je zelfstandig klimt in bijvoorbeeld je vakwerkmast, heb jij twee zekeringslijnen nodig (Y-leeflijn, dubbele vallijn, Y-lanyard, etc) zodat altijd een lijn vast zit. De shockabsorber zit tussen de zekeringslijnen en je harnas.
-klim alleen als je lichamelijk en geestelijk voldoende fit bent.


Ik hoop het niet, maar mocht je (of ikzelf) komen te vallen, dan ben je wellicht nog niet veilig. Kun je jezelf redden, of hang je (al dan niet bewusteloos) te bungelen en komt er niemand? Zie bijvoorbeeld:
https://www.safetyfreaks.nl/vallen-met-harnas

Ik gebruik korte zekeringslijnen (ja dat werkt lastiger met klimmen) en zeker mijzelf op mijn borst. Ik hoop hiermee de kans te vergroten dat ik na een eventuele val, mijzelf nog kan redden.

Ja, alles bij elkaar (harnas, zekeringslijnen, extra karabijners, positioneeringslijn, touw, etc) kost geld. Een transceiver, antenne, kabel, voeding, etc kost ook geld. Oh ja, het hele leven kost geld. Als werken op hoogte een serieus deel van de zendamateur hobby uit gaat maken, bestaat er een kans dat de oude transceiver nog wel even mee kan en je wat extra spullen t.b.v. klimmen en werken op hoogte koopt.

Een paar jaar terug gaf ik wat instructie m.b.t. veilig klimmen en positioneren in verband met bouw JOTA toren. Ik geef dan altijd het voorbeeld van wat doe je als een wesp in je oog komt? Op dat moment kreeg iemand een wesp in zijn nek, en die stak hem op zijn rug (zat tussen rug en T-shirt).

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

#12 Bericht door pe1rea »

Informatief filmpje.
Ik heb zelf een full body harnas, maar de schok absorbeerder is 3 meter.
Dan lig ik soms alweer op het dak voordat de het ding uitgerold is. (niet dat ik ooit gevallen ben)
Die rolgordel is iets wat ik dan wel zou gaan aanschaffen tzt..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

#13 Bericht door PA3HMP »

pe5t schreef:"....schok absorber in de antennebouw, volledig overbodig want je zekert jezelf om de anderhalve meter dus ver kan je niet vallen."

Als je om de anderhalve meter zekert kun je 3 meter vallen en niet anderhalve meter. Ieder klimmer weet dat je de dubbele afstand boven je laatste zekering omlaag kukelt. En dan moet die zekering het wel houden.
Dat gebeurd niet want na 1.5 meter breng je de tweede haak aan, je moet immers altijd nog met je hand bij de vorige haak kunnen, vallen gebeurd vrijwel nooit bij het klimmen maar bij het bezig zijn met werkzaamheden op de plek, en daarvoor heb ik die hele mooie grote haak aan de voorkant, en bij geen gebruik van de haak gebruik je het touw dubbel ergens omheen zodat je er gewoon in kan hangen.

Feitelijk gebruik je de klimgordel dus niet als valbeveiliging maar om je vast te houden op je werkplek, en met die grote haak aan de voorkant blijf je hangen. [mod]persoonlijke verwijzing verwijderd[/mod]

overigens vind ik het mooiste systeem nog wat wij bij defensie hadden, een rail in de mast met een blokje erin waar je gordel aan vast komt, gebeurd er iets staat het direct op de rem.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Klim uitrusting, veilig werken op hoogte

#14 Bericht door PA3DJS »

Als alternatief voor de rails met blokje heb ik een lijn met rope grap. Als ik vaak omhoog moet neem ik de eerste keer de lijn met rope grap mee naar boven en zet hem vast. Je zekert aan de rope grap en daarna kan je makkelijk op en neer. Het nadeel is wel dat dit systeem door de rek pas werkt als je met je voeten zo'n 2m boven de ondergrond zit.

Voorts heb ik een werkgordel (Rock Empire Atlas Uni), Y-zekeringslijn, losse shock absorbers, positioneringslijn, stelletje karabijners, diverse lengtes touw en touw in de vorm van lussen.

Net als PA3HMP heb ik op mijn borst een grote karabijner. Als ik mij verplaats, kan ik heel snel die grote karabijner vasthaken en heb ik direct mijn handen en hoofd vrij om bijvoorbeeld opdringerige wespen in de gaten te houden, of om mij zelf goed te positioneren voor de klus.

De positioneringslijn is een zelfmaaksel (stuk dik touw, dun touwtje met autoblock knoop, karabijner en snelschakel).

Plaats reactie