Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

Nuttige informatie en handige links.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#16 Bericht door on4avt »

Het stond ergens in een artikel,maar vind het niet terug.
Het ging specifiek over de cb zenders, omdat er niet zo veel meer gebruik word van gemaakt, zoals je aanhaalde omwille van GSM enz;
Misschien weet iemand waar het staat?


https://bigtruck.nl/nieuws/item/duitsla ... 7mc-bakjes

Hier dus, net gevonden,maar ik had het verkeerd.Het gaat over de algemene regel dat je niks meer in je handen mag hebben.
En daar gaan we weer over de hele discuscie dat een zender geen gsm is, maar hier staat het er letterlijk op.
ik wil daar geen discussie over starten, maar dit is wel een oorzaak.
Dat wordt dus uitkijken naar de bevoegde instanties als je mobiel bent .
Is dus niet omdat we aan de gsm hangen,maar omdat het wettelijk onmogelijk zal worden.
Laatst gewijzigd door on4avt op 25 nov 2019, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#17 Bericht door pe1br »

Ik heb ook nog steeds mijn trouwe Yaesu 7800 (VHF en UHF) in de auto.
Af en toe een praatje maken onderweg en je bent zo op je bestemming.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#18 Bericht door PA0ETE »

OK, dan trek ik mijn kritiek hierbij weer in.

De uitleg niet hoor, die mag wel blijven staan :lol:

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#19 Bericht door on4avt »

PA0ETE schreef:OK, dan trek ik mijn kritiek hierbij weer in.

De uitleg niet hoor, die mag wel blijven staan :lol:
Uitleg van jou is altijd meegenomen! :wink:

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#20 Bericht door 19DT2120 »

supervlieg schreef: Nou, radiozendamateur toestellen kunnen digitaal gaan zenden en ontvangen en cb toestellen niet.
11m setjes kunnen dat ook en voor PMR kan je setjes kopen waar het standaard in zit(https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_p ... bile_radio)
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
supervlieg
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2018, 17:29

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#21 Bericht door supervlieg »

:? Ik begin zo de indruk te krijgen dat de overheid in jaar het 2050 geen cb antenne en radiozendamateur antenne meer willen zien op auto's, want dit is geen straatbeeld meer tussen al die moderne auto's zonder een radio antenne ( dab+ ) op hun autodak? En daarom nu al kijken hoe wij als mobiele cb'ers en radiozendamateurs daarop gaan reageren om later ook de basis antenne te kunnen verbieden wegens geen straatbeeld meer tussen al die huizen en appartementen zonder een antenne op hun dak of op een antenne mast? :wink:
! verbeter de wereld, begin bij jezelf?
Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#22 Bericht door PA0ETE »

Wat er precies verboden wordt in Duitsland is de bediening van een handmicrofoon en van het apparaat zelf. Op één uitzondering na is dat in Nederland allang zo ingevoerd. Sinds afgelopen zomer is de wet in ons land verder strenger geworden, en geldt hij in Nederland ook voor fietsen. In Duitsland, waar minder fietsers zijn.dan hier geldt de regel niet, voor zover ik het kon vinden alleen voor motorvoertuigen.

Het verschil is dat je hier onder strikte voorwaarden nog wel de handmicrofoon mag gebruiken. Je mag echter wel een carkit gebruiken, in Duitsland heet een handsfreekit een Freisprecheinrichtung. Het is sowieso veel veiliger om zoiets te gebruiken, en ik zie ook het bezwaar niet zo.

Hier mag je alleen een handmicrofoon gebruiken, als de zendontvanger vast in de auto is ingebouwd, dus niet in het dashbord-kastje en ook niet los op de zitting.

In Duitsland mag je verder nog wel een headset gebruiken. Dat mag in een aantal landen niet. Ik weet vrijwel zeker dat dat in Nederland ook nog mag. Dat is van belang, want als dat niet zou mogen zou je op een motorfiets en op de fiets zoiets niet meer kunnen gebruiken.

Kortom, Bigtruck maakt het een heel klein beetje erger dan het is. CB en zendamateurisme mag nog gewoon in de auto, zowel in Duitsland als in Nederland. Het moet alleen op een meer veilige manier.

Ik heb zelf voor op de fiets een handsfree-kit. Die kostte 22 euro. Ja, wel uit China dus :D Zie filmpje.


youtu.be/JsuUE6VJU_U

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#23 Bericht door pe1cmo »

supervlieg schreef:
:? Ik begin zo de indruk te krijgen dat de overheid in jaar het 2050 geen cb antenne en radiozendamateur antenne meer willen zien op auto's,

Eh, uit Milieu overwegingen zijn we teug gegaan naar de bakfiets. Dus geen antenne op de bakfiets dus. :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#24 Bericht door PA0ETE »

Stealth antennas worden zeeer populair! :lol:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#25 Bericht door PE2AAB »

PA0ETE schreef:Stealth antennas worden zeeer populair! :lol:
Inderdaad, waar zag ik laatst toch die vlaggenmast antennes van Amerikaanse makelij? Voor de hoofdprijs maar wel stealth ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#26 Bericht door on4avt »

In Frankrijk mag zelfs een bleutoots oortje niet!

Gebruikersavatar
supervlieg
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2018, 17:29

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#27 Bericht door supervlieg »

PA0ETE schreef: Kortom, Bigtruck maakt het een heel klein beetje erger dan het is. CB en zendamateurisme mag nog gewoon in de auto, zowel in Duitsland als in Nederland. Het moet alleen op een meer veilige manier.
Oké, bedankt voor de informatie hierover te verduidelijken om alle misverstanden te vermijden, zoals ik het niet goed gelezen heb... :oops: .
Leuk om te horen dat wij als cb'ers onze cb toestel in de toekomst nog mag blijven behouden in de auto en natuurlijk niet vergeten die mooie cb buitenantenne op de auto :wink: .

PA0ETE schreef: Ik heb zelf voor op de fiets een handsfree-kit. Die kostte 22 euro. Ja, wel uit China dus :D Zie filmpje.
Ik wens u heel veel geluk toe met je nieuwe handsfree-kit.





:D Bedankt allemaal voor jullie antwoorden en hopen dat we nog lang kunnen mobiel zenden en ontvangen in analoog en digitaal.
! verbeter de wereld, begin bij jezelf?
Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#28 Bericht door PD1JAP »

PA0ETE schreef: Maar dat niemand Supervlieg nou niet even gewoon antwoord geeft :D
Volgens mij heb ik de orignele vraag: . Bestaan er nog mobiele ( auto ) Radiozendamateurs in Nederland en België ? van Supervlieg toch netjes beantwoord in de 2e reactie..... :mrgreen:

73, John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Mobiele radiozendamateurs op zijn einde door de gsm...?

#29 Bericht door PA2EFR »

PA1AIS schreef:CBers (bestaat dat nog) zijn natuurlijk niet echt een referentie voor de zendamateurs.
Hmmm, de enige mobiele verbinding die ik per ongeluk op de HF banden heb gemaakt, was met Israel via een Marc bakkie, ergens eind jaren 70...

Met mijn TS130V is me dat nooit gelukt.

Plaats reactie