ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

Nuttige informatie en handige links.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#16 Bericht door PE9ZZ »

Je kan die PDF gewoon zelluf maken. De online versie wordt geserveerd als plaatjes. Voor de linux-adepten is het erg simpel om met bash en wget een piepklein scriptje in elkaar te flansen dat alle plaatjes downloadt van https://www.veron.nl/wp-content/uploads ... ina_01.jpg tot 52 en dan met convert (Imagemagick) die plaatjes naar een PDF omzet. Het enige is dat de PDF niet doorzoekbaar is (maar dat is de online versie ook niet...). Ook voor mijn fivorate besturingssysteem Microsoft Windows moet dit vrij triviaal zijn.

Tjerk, 9ZZ

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#17 Bericht door pe1rxq »

En dat het plaatjes zijn is nu juist zo jammer... de PDF Electrons bestonden wel gewoon uit tekst die je kon doorzoeken. Of quoten.

Ik begrijp de argumenten voor deze interface ook niet echt.
Er wordt gesugereerd dat een PDF niet lekker leesbaar is op sommige schermen en niet prettig werkt.
Maar voor de nu gekozen interface heb ik maar een woord nodig: K.. (vul hier een krachtterm naar keuze in, het is vast niet zo erg als wat ik er van vind).
Navigeren door het blad werkt simpelweg niet. Het is absoluut niet intuitief (tellen mijn verschillende pogingen met verschillende browsers op verschillende PCs ook als individuele successen mee in de statistieken???).
Ik krijg nooit een pagina lekker in beeld en het navigeer pijltje (als het het kreng al gevonden krijgt, want het beweegt steeds) verdwijnt onder het 'scroll naar boven' pijltje waardoor ik zo nu en dan bovenaan eindig in plaats van op de volgende pagina.
Ook staat er continue een menu balk in beeld waardoor ik nog minder van de electron zie.
Ik ken werkelijk geen pdf reader (zeker niet de ingebouwde die firefox aan boord heeft) die zo slecht werkt.

Gezien de manieer van presenteren (PDF in het download hoekjek, kan ze nu niet eens meer vinden...) verbaast het verschil in populariteit me ook niks.

Maar gelukkig ben ik de doelgroep niet: Ik ben al lid en krijg hem op papier. Alleen jammer dat ik hem niet als PDF kan krijgen, dan hoeft het niet bij het oud papier..... (CD-rom heb ik ook niks aan, dat is een antiek formaat uit de vorige eeuw)
Ik ben blij dat iemand de moeite wil doen om het online te zetten, en te promoten, maar vraag me echt af of dit de beste manier is.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#18 Bericht door PA0BAK »

PE1PUP schreef: We hebben nummers als PDF download aangeboden.
Welke versie van PDF?
De overheid is b.v. verplicht om PDF versie 1.4 en versie 1.7 te gebruiken.
Andere versies kunnen op "andere" platformen problemen opleveren.
Verder is er voor de lezer een heel groot verschil tussen een gescande versie (=plaatje) of een elektronische versie (=doorzoekbaar).
Hopelijk is hier over nagedacht.........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#19 Bericht door andreph5c »

Misschien eens vragen bij de VRZA hoe zij de cqpa verspreiden???
Deze is goed te lezen zowel op de iPhone, iPad als de Macbook
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#20 Bericht door pe1br »

PE1PUP schreef:@Steef: Ik ben jaloers op je. Ik heb hier ook nog een paar strekkende meters papier die ik liever in PDF zou omzetten. Maar mijn scanner is zo traag dat ik het beter gewoon kan lezen in plaats van inscannen. ;-)

@pa3bya: Mee eens; het voelt inderdaad als twee maal voor hetzelfde betalen. Mijn VERON afdeling heeft een paar jaar terug een VR voorstel ingediend om die Electron CD kosteloos bij iedere december Electron te stoppen zodat alle leden aan het eind van het jaar dat hele jaar ook op CD zouden hebben. Helaas heeft dat voorstel het niet gehaald, een meerderheid was tegen. Wel democratisch, maar helaas niet het door onze afdeling gewenste resultaat.

@pa3dat: Goede tip, zo'n soort plus-abonnement. Ik gooi het "in de groep". En mocht je bepaalde jaren Electron CD's missen, vraag gerust het VERON Centraal Bureau of ze nog oudere exemplaren hebben. Of schiet een verzoekje in op dit forum (of het VERON forum) om zo te proberen de collectie weer compleet te krijgen. Vragen staat vrij.
Een aanzienlijk deel van de contributie die we betalen gaat naar Electron dus dat blad hebben wij al betaald.
Hoe moeilijk kan het zijn om de digitale versie voor ons beschikbaar te maken (er worden ook CD's gemaakt dus de data bestaat in het juiste formaat).
Vraag eens om je heen en ga niet het wiel opnieuw uitvinden: VRZA, BATC, Daru (gratis), CQ-DATV (gratis) etc
Als andere partijen gratis een digitaal blad uit kunnen brengen waarom zouden wij als leden dan extra moeten betalen voor een digitale versie ?

CQ-DATV heeft een prachtig systeem waar je ook nog eens in verschillende formaten kunt downloaden voor verschillende devices en online kunt lezen:
https://cq-datv.mobi/78.php

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: ElectrONline Electron mei 2019 nu online te lezen

#21 Bericht door andreph5c »

pe1br schreef:
PE1PUP schreef:@Steef: Ik ben jaloers op je. Ik heb hier ook nog een paar strekkende meters papier die ik liever in PDF zou omzetten. Maar mijn scanner is zo traag dat ik het beter gewoon kan lezen in plaats van inscannen. ;-)

@pa3bya: Mee eens; het voelt inderdaad als twee maal voor hetzelfde betalen. Mijn VERON afdeling heeft een paar jaar terug een VR voorstel ingediend om die Electron CD kosteloos bij iedere december Electron te stoppen zodat alle leden aan het eind van het jaar dat hele jaar ook op CD zouden hebben. Helaas heeft dat voorstel het niet gehaald, een meerderheid was tegen. Wel democratisch, maar helaas niet het door onze afdeling gewenste resultaat.

@pa3dat: Goede tip, zo'n soort plus-abonnement. Ik gooi het "in de groep". En mocht je bepaalde jaren Electron CD's missen, vraag gerust het VERON Centraal Bureau of ze nog oudere exemplaren hebben. Of schiet een verzoekje in op dit forum (of het VERON forum) om zo te proberen de collectie weer compleet te krijgen. Vragen staat vrij.
Een aanzienlijk deel van de contributie die we betalen gaat naar Electron dus dat blad hebben wij al betaald.
Hoe moeilijk kan het zijn om de digitale versie voor ons beschikbaar te maken (er worden ook CD's gemaakt dus de data bestaat in het juiste formaat).
Vraag eens om je heen en ga niet het wiel opnieuw uitvinden: VRZA, BATC, Daru (gratis), CQ-DATV (gratis) etc
Als andere partijen gratis een digitaal blad uit kunnen brengen waarom zouden wij als leden dan extra moeten betalen voor een digitale versie ?

CQ-DATV heeft een prachtig systeem waar je ook nog eens in verschillende formaten kunt downloaden voor verschillende devices en online kunt lezen:
https://cq-datv.mobi/78.php

Arrl heeft zelfs een apart lidmaatschap met een digitale qst, die de helft goedkoper is dan de lidmaatschap met een gedrukte exemplaar.
Hier is een mooie vr voorstel over in de maak
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Plaats reactie