Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

Nuttige informatie en handige links.
Bericht
Auteur
Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#16 Bericht door Radioot »

Beetje vreemde reactie, John.

Als of je collega Jos niet zou weten hoe het werkt...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#17 Bericht door PA0ETE »

Please enlighten me...?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#18 Bericht door PA0BAK »

PA0ETE schreef: 13 jun 2021, 17:51 Willem Bos.
Inderdaad.
Als mijn geheugen mij niet bedriegt, werke hij daarvoor bij C.N. Rood (toen ik hem de eerse keer ontmoette), als collega van PA0JBK.............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#19 Bericht door Juul - PE0GJG »

Zelfs ik heb een paar publicaties op m'n naam staan in RAM.

Van mij mag iedereen het "gebruiken". Hi.

Juul
screen 769.jpg
brf ram-willem bos kopie.jpg
Laatst gewijzigd door Juul - PE0GJG op 13 jun 2021, 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#20 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef: 13 jun 2021, 18:26 Please enlighten me...?



Graag in het Nederlands...................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#21 Bericht door elsinga »

Ik heb een aantal artikelen geschreven voor het blad Verbinding (waar ik zelfs voor betaald kreeg) en voor het DARU Magazine (zonder enige betaling). Hoe het precies met de rechten op de artikelen in Verbinding zit weet ik niet, maar de artikelen in het DARU Magazine zijn vrij te verspreiden. En stonden dus deels ook in het blad van de Vlaamse radioclub.

Ik schrijf vooral om kennis te delen, want om het geld hoef ik het niet te doen. Zou het al veel opleveren, dan moet ik nog meer schrijven om er uberhaupt die boterham (laat staan het beleg) mee te verdienen. Dus van mij mag iedereen mijn artikelen hergebruiken, zolang het maar met bronvermelding is. En een seintje waar ze het hergebruiken zou ik op prijs stellen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#22 Bericht door PA0ETE »

PA0BAK schreef: 13 jun 2021, 18:53
PA0ETE schreef: 13 jun 2021, 17:51 Willem Bos.
Inderdaad.
Als mijn geheugen mij niet bedriegt, werke hij daarvoor bij C.N. Rood (toen ik hem de eerse keer ontmoette), als collega van PA0JBK.............
Ik ben pas in de tweede 12,5 jaar dat het blad bestaan heeft erbij betrokken geraakt. Ik wist dat niet, maar Willem Bos was in de maanden net daarvoor het blad kwijtgeraakt (hij vertelt daar iets over in het interview dat ik met hem had). Ik heb Willem maar één keer gesproken. Dat was bij het betreffende interview dat ik de laatste RAM stond.

Mijn eerste artikel voor RAM heb ik ingeleverd in november of oktober van 1992.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#23 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef: 14 jun 2021, 06:41 Ik heb een aantal artikelen geschreven voor het blad Verbinding (waar ik zelfs voor betaald kreeg) en voor het DARU Magazine (zonder enige betaling). Hoe het precies met de rechten op de artikelen in Verbinding zit weet ik niet, maar de artikelen in het DARU Magazine zijn vrij te verspreiden. En stonden dus deels ook in het blad van de Vlaamse radioclub.

Ik schrijf vooral om kennis te delen, want om het geld hoef ik het niet te doen. Zou het al veel opleveren, dan moet ik nog meer schrijven om er uberhaupt die boterham (laat staan het beleg) mee te verdienen. Dus van mij mag iedereen mijn artikelen hergebruiken, zolang het maar met bronvermelding is. En een seintje waar ze het hergebruiken zou ik op prijs stellen.
Ik heb 14 jaar lang voor Verbinding geschreven. Ik heb dat nooit gratis gedaan hoor :-)

Ook voor mijn werk voor RAM werd ik betaald. Het was gewoon mijn werk, en een groot deel van die periode werkte ik voor nog zeker 9 andere bladen.

Tegenwoordig is de spoeling dun. Er is een groot overschot aan freelance journalisten en met name de grote partijen schenden vaak het auteursrecht van ZZP-ers. En als je daar wat van zegt krijgen mensen in een aantal gevallen gewoon geen werk meer van ze.

Indertijd gebeurde het nog wel eens dat ik een artikel, in een telkens andere bewerking aan meerdere bladen verkocht, die elk een totaal verschillende doelgroep hadden. En voor elk van die artikelen kreeg ik gewoon de volle mep betaald. Ik meldde dat uiteraard wel keurig vooraf, maar omdat ik auteursrechthouder ben kon een afnemer dat niet voorkomen.

Auteursrecht is heel simpel: dat heb je zodra je zegt dat je dat hebt, en het betreft een oorspronkelijk werk dat niet al te duidelijk een kopie is. Het is wel handig als je kunt aantonen dat het jouw werk is. (Van mijn eigen foto's heb ik zelf altijd een eigen exemplaar dat een hogere resolutie heeft dan het origineel, of hetgeen wat gepubliceerd is, dat is een uitsnede van het origineeel dat ik nog heb).

Zolang je geen afspraken hebt gemaakt daarover met de partij aan wie je de tekst levert, ben je zelf nog steeds eigenaar van het auteursrecht. Ik vermeld zelf vaak erbij dat het een eenmalig gebruikrsrecht betreft, maar dat hoef je niet te melden, zij hebben dat eenmalige gebruiksrecht, en voor een herplaatsing moeten ze vooraf toestemming vragen en een bedrag afspreken. Voor een ongevraagde herplaatsing stuur ik een factuur van 1,5 maal de normale prijs. Hadden ze me maar moeten vragen. Dat is bij mij altijd betaald.

Het auteursrecht is echter wel aan voorwaarden verbonden. Er is een looptijd, maar die is heel erg lang. Verder is het auteursrechten alleen van toepassing om het commercieel belang van de maker van "het werk" te beschermen. De maker van het werk kan zelf bepalen wat er met het werk gebeurt. Hij kan publicatie voorkomen en hij kan er een geldbedrag voor vragen. Als dat commerciële belang er niet meer is, kan het auteursrecht komen te vervallen. Als iemand bijvoorbeeld een schrijver of uitgever benadert over een bepaald boek met de vraag "Ben je van plan om dat boek dat ik graag wil lezen binnen enkele jaren nog opnieuw uit te geven?" en het antwoord is "Nee", dan vervalt daarmee het auteursrecht. Op dat moment kan iemand anders een exacte kopie van het boek maken, en dat voor eigen gewin (en financieel risico) uitgeven en verkopen. Hij verwerft daarmee niet zelf het auteursrecht. Dat is komen te vervallen. Ieder ander mag het werk dan ook uitgeven.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#24 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef: 13 jun 2021, 19:46
PA0ETE schreef: 13 jun 2021, 18:26 Please enlighten me...?



Graag in het Nederlands...................
Why? :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#25 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef: 13 jun 2021, 19:37 Zelfs ik heb een paar publicaties op m'n naam staan in RAM.

Van mij mag iedereen het "gebruiken". Hi.

Juul

screen 769.jpg

brf ram-willem bos kopie.jpg
Ik zeg niet dat jij dat zegt of doet (allerminst), maar bij mensen in de muziekwereld wordt er vaak nogal makkelijk gedacht over het auteursrecht van andere 'takken van sport'. Zoals bijvoorbeeld over tijdschriftartikelen.

Ik maakte ooit een serie artikelen over auteursrecht. Ik interviewde daarbij de woordvoerder en heel kort de directeur van een niet nader te noemen bekende organisatie die muziekrechten beheert.

Het kwam op het illegaal gekopieer dat in die tijd vaak speelde (het is 15 of 20 jaar geleden), en daar werd zeer boos over gesproken. Vervolgens was het één van die twee die zat te snoeven over het onberispelijke gedrag van deze organisatie op het gebied van de rechten, en dat gold in privé-tijd ook voor alle medewerkers.

Een dag later zat ik op de site van die club te kijken, zoals ik bij artikelen vaak doe, en potverdorie, daar stonden op meerdere pagina's artikelen van mij waarvoor ik dus nooit toestemming had gegeven.

Ik heb dat gemeld in een nogal formeel opgestelde tekst, en ze waren zeer zeer zeer geschrokken, gingen diep door het stof en enigszins angstig vroegen ze ook nog of ik er een rekening voor zou sturen als ze de zaak nog diezelfde dag offline zouden halen. :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#26 Bericht door PA0BAK »

PA0ETE schreef: 14 jun 2021, 09:53 Ik ben pas in de tweede 12,5 jaar dat het blad bestaan heeft erbij betrokken geraakt.
<KNIP>
Mijn eerste artikel voor RAM heb ik ingeleverd in november of oktober van 1992.
Dan lag ik op je voor, ik had het over (ongeveer) 1972-1977, maar ik heb nooit geschreven voor het blad.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#27 Bericht door PA0ETE »

PA0BAK schreef: 14 jun 2021, 10:32
PA0ETE schreef: 14 jun 2021, 09:53 Ik ben pas in de tweede 12,5 jaar dat het blad bestaan heeft erbij betrokken geraakt.
<KNIP>
Mijn eerste artikel voor RAM heb ik ingeleverd in november of oktober van 1992.
Dan lag ik op je voor, ik had het over (ongeveer) 1972-1977, maar ik heb nooit geschreven voor het blad.
Het blad is gestart in december 1979, en het is precies 25 jaar + 1 nummer verschenen. In december 1979 gonsde het al over de nieuwe MARC-regeling, waardoor 27 MHz, dat vijf jaar daarvoor nog de facto verboden was geworden (en in dezelfde periode in de buurlanden legaal werd) ook in Nederland legaal zou worden. Dat gebeurde op 3 maart 1980.

In de jaren erop was 27 MHz echt een enorme rage. Het blad Break-Break daar gingen er een paar honderd duizend per maand van over de toonbank. Het blad heeft enige tijd André van Duin als medewerker gehad in die tijd. Het werkte samen met het programma van consumentenman Frits Bom.

Dat laatste vind ik altijd een opmerkelijk verhaal. Het geeft aan hoezeer de tijden en de maatschappij en de technologie veranderd zijn.

In die tijd had niemand een mobiele telefoon. Alleen hadden sommige artsen een mobilofoon waarmee ze ook het telefoonnet op konden. Als je gehandicapt was, en langs de kant van de weg stond, dan schoot niemand je te hulp. Indertijd kregen mensen die invalide waren in een aantal gevallen een auto in bruikleen van het GAK. Ja het waren echt andere tijden :-)

Break-Break voerde in die eerste jaren samen met Frits Bom actie dat iedere gehandicapte ook gratis een bakkie in de auto zou kunnen krijgen. Apparatuur voor RAM was prijzig, we kunnen ons dat met een Baofeng met een paar duizend beschikbare frequenties voor twee tientjes niet meer zo voorstellen, maar een legaal apparaat koste in die begintijd al snel iets tussen de 250 en 400 gulden, en die was toen ook nog een stuk meer waard dan de huidige euro.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#28 Bericht door PA0ETE »

Toen ik in 1992 voor het blad ging werken liep het allemaal nog zeer goed. Maar in de periode daarna kwam het world wide web op, en de abonnee-aantallen liepen steeds verder terug, en met die abonnee-aantallen ook de adverteerders. In het laatste jaar was er volgens mij nog maar één adverteerder die daarvoor betaalde, en de oplage zat volgens mij ook niet meer ver van de 1000 af. De exploitatiekosten van het blad lagen er heel ver boven, maar de uitgever had (ik weet niet of ik daar hier over mag vertellen) wel een reden om het blad in die laatste jaren nog een paar jaar te laten voortbestaan. Een van die redenen die ik denk ik wel mag vertellen is dat het heel goedkoop gedrukt kon worden.

Op een gegeven moment houdt dat op.

Met iemand samen heb ik nog geprobeerd om een blad QRM Magazine op te zetten. BDU wilde de naam RAM wel verkopen, maar wilde daar gewoon teveel geld voor hebben, dus hebben we een eigen naam bedacht.

We hadden daarvoor een ander businessmodel. De losse verkoop van RAM (die ook aanzienlijk was) was in elkaar gestort door hoe de Nederlandse markt voor tijdschriftverspreiding in elkaar zit. Ze werkten daar destijds met clusters. In zo'n cluster zaten dan bijv. 5 verkooppunten. Maar bijv. een AKO op het station waar RAM uitermate goed verkocht werd zat dan in hetzelfde cluster als een buurtwinkel met tijdschriften waar nooit iemand een RAM kocht. De regel was echter: als een blad in één van de verkooppunten van een cluster onder een bepaald aantal verkochte items komt, dan verdwijnt het blad uit het hele cluster. En zo verdween RAM dus uiteindelijk uit nagenoeg alle verkooppunten.

Wij wilden QRM Magazine gaan verspreiden via de onderdelen- en de apparatuurhandel. Daar kregen we de handen wel voor op elkaar, en dan zou het blad toch voldoende verkocht kunnen worden in de losse verkoop.

Al heel snel echter werden de bladen (die geld kostten) op papier ingehaald door bladen op internet (die geen geld kostten). En geld kosten is dan bijv. de aankoopprijs, maar ook de verspreiding. Het versturen naar abonnees, en in mindere mate naar verkooppunten kost het nodige geld. Verspreiding op internet is gratis.

Uiteindelijk hebben we toen ook besloten om een streep te zetten door QRM Magazine.

Er zijn een paar erg leuke publicaties momenteel op internet, maar het aanbod is denk ik wel minder dan dat het in die tijd was, zeker toen ik zelf begon met voor dit soort bladen te werken. Je had toen nog Radio Elektronica, Radio Bulletin en nog wel drie of vier andere bladen. Zowel deels voor amateurs, maar ook voor de professionals. Verbinding verschijnt sinds 1,5 jaar ook niet meer en een blad als Incident waar ik lange tijd ook voor geschreven heb is al langer geleden gestopt. Ook als je naar de oplagen van andere bladen waarvoor ik geschreven heb kijkt, dan is het grootste blad op papier waarvoor ik geschreven heb gezakt van een oplaag van krap 500.000 toen naar 50 of 60.000 nu.

Het kriebelt echter nog wel eens om weer wat nieuws op te gaan zetten. In zekere zin heb ik dat natuurlijk ook al een poosje gedaan met eerder een paar websites, en later de uitzendingen op PI2NOS en andere repeaters.

Ik heb nog wel een paar plannen in de pipeline zitten, zowel op amateurgebied als niet-amateurgebied, maar behalve mijn uitzendingen op internet en in de ether met als bestemming de andere kant van de oceaan is dat allemaal nog in het geheel niet concreet.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#29 Bericht door pe1hzg »

Mensen die op dit moment zoeken naar een tijdschrift met inhoud zouden Funkamateur eens moeten bekijken. Dat is iedere maand stevig doorwerken, en ook de vele advertenties zijn de moeite waard.

En voor een paar Euro meer doen ze er een keer per jaar een DVD bij met alle tijdschriften, dus je hoeft geen papierberg aan te houden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oproep: wie heeft edities blad RAM gedigitaliseerd?

#30 Bericht door PA0ETE »

Dat is inderdaad een leuk tijdschrift. Niet iedereen leest echter even gemakkelijk Duits.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie