Gastgebruik in buitenland

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#16 Bericht door PE4BAS »

Mooi overzichtelijk zo. En nu is ook duidelijk te zien dat men met een N-licentie niet in Frankrijk mag uitzenden. Toch hoor je in de zomer heel veel F/PD stations, heb zelfs QSL van diverse. De vraag is of het maken van een verbinding met een F/PD illigaal is? Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#17 Bericht door Aeolus »

PA3EYC schreef: natuurlijk een leuke discussie maar wel één waarvan ik zeg: dit moet toch voor iedereen duidelijk zijn?
Je dient je te houden aan de regels zoals die gelden in het land waar jij je bevind. Niets meer en niets minder.
Leek mij ook inderdaad... zelfs voor mij (iemand in opleiding) was het eerder gegeven antwoord meer dan logisch... maar aan de andere kant, domme vragen bestaan niet.
De vraag is of het maken van een verbinding met een F/PD illigaal is? Iemand een idee?
En dat is nu juist een grijs gebied. In de cursussen word je geleerd dat je niet dient te reageren op 'piraten', maar daarnaast, in welke landen je wel en niet met een N licentie uit mag zenden is stof die je voor zover ik weet niet geleerd wordt in de opleiding, kortom, men kan jou in dat geval niets aanrekenen lijkt me.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Gastgebruik in buitenland

#18 Bericht door PA5COR »

Heeft het AT een simpel antwoord op, Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen.
Bovendien is die lijst voor een ieder online opvraagbaar en nazoekbaar.
Bovendien staat de verwijzing ernaar op je pasje en vergunning ( EEC/REC 05/06 voor de N.
Nu dus http://www.cept.org.
Je moet zelf opzoeken of je waar je naar toe gaat wel mag uitkomen met je vergunning en op welke frequenties en eventuele restricties.
Anders naar het land van bestemming bij het verantwoordelijke orgaan een aanvraag indienen en zien wat dat oplevert.

Uiteraard een en ander als het A.T. er al op reageert.
Maar dat risico loop je als je al een F/PDX-XXX station werkt uit Frankrijk of een ander land waar deze niet mag uitkomen.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#19 Bericht door Aeolus »

PA5COR schreef:Heeft het AT een simpel antwoord op, Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen.
Bovendien is die lijst voor een ieder online opvraagbaar en nazoekbaar.
Uiteraard, maar 1 van de meest belangrijke dingen in de nederlandse wet is redelijkheid en billijkheid, en dat een ieder geacht wordt de nederlandse wet te kennen is een feit, maar het is onredelijk om te verwachten dat elke nederlander elke letter van de wet uit zijn hoofd kent (dan zouden we allemaal juristen zijn), en je kunt niet verwachten van een amateur dat hij bij elke qso op gaat zoeken of het allemaal wel klopt. Daarnaast kun je niet van elke amateur verwachten dat ie een internetverbinding heeft (zonder op lange tenen te willen trappen, veel amateurs in dit land zijn van een wat latere leeftijd, wat er voor zorgt dat het maar de vraag is of ze allemaal een pc in de shack hebben staan)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Gastgebruik in buitenland

#20 Bericht door pc1mb »

@elsinga: Bijzonder mooi overzicht, complimenten en dank voor je uitzoekwerk !
Het enige wat ik kan verzinnen wat 'm nog beter zou maken, is een peildatum erin zetten. Zodat je weet hoe oud het overzicht is, als je over een aantal jaren deze excelsheet nog ergens op je PC aantreft. Ik heb het er zelf even in de naam bijgezet, dat het een overzicht van April (?) 2012 is.

En ook ik heb een F/PD "campingpiraat" in het log :oops:
Maar inderdaad, je wordt geacht de wet te kennen van je eigen land en misschien nog het land waar je je bevindt, maar niet de wetten van alle EU-landen, als je gewoon thuis in NL bent. Alleen de NL wet is al moeilijk genoeg...

Je bent dus (wellicht) pas in overtreding als aangetoond kan worden dat je *weet* dat het een piraat is. Strikt genomen vanaf nu dus... :wink:

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#21 Bericht door PE4BAS »

Ik heb zelfs een "campingpiraat" (leuk woord) gewerkt tijdens de PACC. Zou dat QSO dus in feite niet gelden voor een punt!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#22 Bericht door elsinga »

pc1mb schreef:@elsinga: Bijzonder mooi overzicht, complimenten en dank voor je uitzoekwerk !
Het enige wat ik kan verzinnen wat 'm nog beter zou maken, is een peildatum erin zetten. Zodat je weet hoe oud het overzicht is, als je over een aantal jaren deze excelsheet nog ergens op je PC aantreft. Ik heb het er zelf even in de naam bijgezet, dat het een overzicht van April (?) 2012 is.
Dank voor het compliment. 8)

Overzicht is inderdaad heel recent, van april 2012. Zal het in mijn origineel nog even zetten, inderdaad erg handig.

En het was best een uitzoek klusje, vooral om de beste bron van info te vinden. Google Translate heeft een hoop geholpen. ;) Wellicht dat ik de lijst nog eens uitbreid met iets verder gelegen landen, als iemand daar een bron voor heeft dan hou ik me aanbevolen. Idem trouwens als iemand weet dat er iets wijzigt ergens.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Gastgebruik in buitenland

#23 Bericht door PA5COR »

Nogmaals, mooi overzicht, Hulde!

Als je naar een ander land gaat met afwijkende verkeersregels buiten de normale verkeersregels om heb je ook geen excuus als je wat fout doet ;)

Uiteraard kennen we niet allemaal de wetgeving tot in detail, ook meneer de rechter niet.
Daarom is er ook in de wet dat regeltje gesteld zodat je je niet kan beroepen met ik wist thet niet, flauw, maar realiteit.

Als je al op vakantie gaat naar frankrijk of zo, is het een kleine moeite om even de extra verkeersregels na te slaan, als radio zendamateur een kleine moeite ( zeker met die mooie lijst) om te zien wat je daar mag met je vergunning.

Maar ik ben geen werknemer van het A.T. dus je maakt zelf uit wat je doet. :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Gastgebruik in buitenland

#24 Bericht door pc1mb »

Ja, ik geloof graag dat het niet gemakkelijk is geweest om al die informatie bij elkaar te harken, en dan nog netjes bronvermeldingen ook: chapeau. Een grondig stukje documentatie, daar heb je wat aan. Ook de kwestie wat je nu precies wel en niet mag in Frankrijk, zonder CW-aantekening op je licentie, is nogal wat over te doen geweest...

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Gastgebruik in buitenland

#25 Bericht door pd1ahm »

Officieel mag men als Novice niet zenden als men in Noorwegen zit. (zie ook het kaartje)
Simpelweg omdat de cept die daarover gaat niet aanvaard wordt.
Daarom wordt het ook maar meteen bestempeld als verboden, dat is een foute denkwijze!

Een mail naar de telecom in Noorwegen maakte het voor mij mogelijk om wel actief te zijn vanuit mijn vakantieland.
Bronnen:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=7&t=7495
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 8&start=25

Dus waarom zou een novice dat niet gedaan hebben in Frankrijk?
Waar ik op doel is dat er meteen met de vinger gewezen wordt en het woord camping-piraat geroepen valt.

Geloof me, er zijn ook novice amateurs die de regels wel kunnen volgen.
Ik hoop stilletjes dat er in onze Europese Unie eens een duidelijke overeenkomst komt voor de Novice.
Scheelt een hoop gedoe om de Novice amateur, dan kan die naam ook weer een beetje glans krijgen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#26 Bericht door elsinga »

In mijn overzicht noem ik het ook expliciet CEPT, want je kunt in heel veel landen ook zonder CEPT gewoon uitkomen. Vaak moet je dan een gastlicentie aanvragen, wat met CEPT niet hoeft.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Apae
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Gastgebruik in buitenland

#27 Bericht door Apae »

pd1ahm schreef: Dus waarom zou een novice dat niet gedaan hebben in Frankrijk?
Omdat Frankrijk wel een CEPT land is, en ons novice-certificaat niet erkend als voldoende basis om zelf een tijdelijke licentie op af te geven?
Zomaar een gedachte, maar de situatie verschilt dus van land tot land, en je Noorwegen-voorbeeld hoeft dus helemaal niet in Frankrijk ook te kunnen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Gastgebruik in buitenland

#28 Bericht door pc1mb »

Is de Franse wet sluitend op dit punt, of is dit toch iets wat aan de autoriteiten gevraagd zou moeten worden?

Het woord "campingpiraat" was grappend bedoeld hoor... en natuurlijk alleen valide als het echt niet mag om als N'er in Frankrijk uit te komen.

Beetje harmonisatie zou inderdaad geen kwaad kunnen, zeker de N wordt zo ontzettend verschillend ingevuld, internationaal... maar let op bij de roep om harmonisatie: dat kan voor de Nederlandse N'ers ook ongunstig uitpakken... dat de N in het kader van EU-harmonisatie banden kwijtraakt in ons land, die er nu wel bij horen bijvoorbeeld. En dan is het forum helemaal te klein natuurlijk :wink:

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Gastgebruik in buitenland

#29 Bericht door pd1ahm »

@PC1MB,

ik sta volledig achter je antwoord.
Zelf heb ik mijn licentie behaald in een tijd dat men een beetje op 12 meter mocht en nog minder op 70 cm.
Dus als D of Novice mag je in je handen wrijven.
Dus bij harmonisatie kan het ook pijn doen, daar ben ik me zeker van bewust.
Echter staat daar dan we tegenover dat je weet waar je aan toe bent binnen de EU.
Sterker nog, dat geldt net zo zeer voor de F licentie, kijk maar naar de CW eis die bij sommige landen nog steeds van kracht is.

Mijn reactie moet ook niet zo nauw genomen worden, ik geef alleen maar aan dat het overgrote deel van de Novice zich wel netjes aan de regels houd.
Een klein deel helaas niet en dat strijkt mij dan weer tegen de haren omdat we zo wel een slechte naam krijgen.
En dat hoeft niet, je hebt net als iedereen je best gedaan en je hebt de eerste stap binnen.
Dus wees trots op je call en houd je aan de regels.

Wat Noorwegen betreft, daar is de wet ook duidelijk. Je mag niet zomaar als Novice daar gaan zenden.
Mijn idee was dan ook om een gastlicentie aan te vragen.
Dat hoefde volgens deze aardige mevrouw niet en was van harte welkom.
Je ziet, met stroop vang je meer vliegen als met ....

Dus waarom zou zo een stap bij de Franse telecom niet werken?
Het zou zomaar eens kunnen dat men door de aanvragen eens gaat nadenken of de regels die ze hanteren ze nog wel van deze tijd zijn.
Vragende mensen kunnen immers geholpen worden.

@Apae
Dan heb je mijn reactie niet volledig begrepen.
Waarom zou een aanvraag voor een gastlicentie niet kunnen.
Ik ken de Franse wet immers niet zo goed, laat staan de Nederlandse.
Maar men kan een negatief antwoord verwachten, maar het kan ook zo maar lukken.
Wie het niet vraagt kan het ook niet weten.


@elsinga
Zeker, ik weet dat je ook op CEPT doelt, alleen ging het verhaal daarna een andere kant op.
Daar heb ik dan ook op gewezen en vindt je kaart meer dan duidelijk.
Voor de Novice is het dus duidelijk dat men op de witte landen moet mailen.
Net zoals ik hierboven al beschreef, wie het niet vraagt kan ook niet weten of er beweging in te krijgen is.
Dus hou de kaart actueel en ik weet zeker dat het veel opgevraagd zal worden.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#30 Bericht door elsinga »

Ik ga de kaart en bijbehorende info ook zeker actueel proberen te houden (hints over wijzigingen blijven dus welkom ;)), zeker als ik straks zelf een call heb en de bijbehorende website (ja, ik pan vooruit! 8)). Ook de sheet kan nog uitgebreid worden, ik heb nog lang neit alle CEPT landen er inzitten. Ik gok dat Google Translate weer een goede dag heeft als ik ermee verder ga, want engels, duits, beetje frans en nog minder zweeds gaat nog net... maar pools, tsjechisch of turks, nee, daar gaat bij mij het lampje uit. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie